Seneste Anmeldelser
Modig
Modige Pixar Folkene hos animationsselskabet Pixar siger selv, at “Modig” er deres mest udfordrende og komplekse film til dato. Hvorvidt det er korrekt, vil jeg lade andre om at vurdere, men lad der ikke herske nogen tvivl om, at filmen er helt igennem fantastisk og fortryllende. Jeg bjergtages ikke normalt, når Pixar lancerer en ny […]
Expendables 2, The
Overflødigt overflødighedshorn Det er ikke en gyldig undskyldning for at lave en dårlig actionfilm, at man bare dovent plagierer ældre actionbrag og konstaterer: ”Jamen, vi prøver blot at lave en film mage til dem!” Da Quentin Tarantino og Robert Rodriguez instruerede henholdsvis “Death Proof” og “Planet Terror”, så var ideen at hylde og genoplive de […]
Black’s Game
Island på speed Umiddelbart er Island og gangsterfilm ikke to ting, man naturligt forbinder med hinanden. Island leder nærmere tankerne hen på en smuk, barsk natur og eksperimenterende musik, men takket være den debuterende spillefilmsinstruktør Óskar Thór Axelsson skal vi nok også til at tage Island seriøst som filmnation. I hvert fald er der mange […]
Ai Weiwei: Never Sorry
En forspildt chance Jeg har en svaghed for film om politisk aktivisme, specielt når de berører oprør mod totalitære regimer. Det skyldes nok, at jeg selv har været ganske politisk aktiv og derfor nemt kan relatere mig til de idealistiske mænd og kvinder, som sætter alt på spil i kampen mod verdens kyniske og brutale […]
Dødens gab
En film med bid i “Dødens gab” er en af de forholdsvis få film, der ikke blot er et enestående, enkeltstående værk, men et filmhistorisk fænomen. Før “Dødens gab” sørgede filmselskaberne for aldrig at lægge premieren på større produktioner om sommeren i frygt for, at det gode vejr ville holde publikum væk fra biografsalens mørke. […]
Artist, The
Ned fra piedestalen! Okay, hør nu her: Vi er altså nødt til at få pillet “The Artist” ned fra den piedestal, den er havnet på. Filmen, der blandt andet blev belønnet med en Oscar i kategorien ‘årets bedste film’, er blevet så hypet og rost, at den efterhånden ligner filmverdenens svar på Brødrene Price. Og […]
That’s My Boy
To timer i helvede En altoverskyggende, pinlig tavshed dominerede biografsalens mørke, da “That’s My Boy” blev vist for pressen. Det eneste, denne afskyelige film bød anmelderen her var kuldegysninger og permanent krummede tæer (arbejdsskade?). Denne “komedie” lægger ud med en tidsrejse tilbage til 1984, hvor den 13-årige ballademager Donny (Justin Weaver) og hans lærerinde, Miss […]
Watch, The
Nabopatruljen med sex på hjernen Hvis man kender blot en smule til komikertrioen The Lonely Island (der bl.a. står bag de efterhånden legendariske musikvideoer “I’m on a Boat”, “Jizz in My Pants” og “Dick in a Box”), er det let at genkende humoren i “The Watch”. Men hvor The Lonely Island nyder stor succes med […]
Magic Mike
Magiske Mike og karismatiske Channing Der er to slags kvinder: Dem, der kan lide mandestrip, og dem, der ikke kan. Denne anmelder er bestemt i sidstnævnte kategori og kan ikke komme i tanke om noget mindre sexet end muskuløse mænd, der danser rundt i g-strengsagtige trusser foran et skrigende publikum. Men nogle gange tager det […]
Bourne Legacy, The
Bourne uden Bourne “The Bourne Legacy” demonstrerer mange ting, men måske først og fremmest, hvorfor det ikke nødvendigvis er en særlig god ide at forfremme manuskriptforfatteren til instruktør – i hvert fald ikke, hvis han – som Tony Gilroy her – har en alt for høj vurdering af sin egen dialog. For snakket, det bliver […]
Take This Waltz
De skæbnesvangre skridt Problemet med romantiske film er for langt hovedpartens vedkommende, at de ganske enkelt ikke har noget som helst at gøre med virkeligheden. Det forhindrer dem selvsagt ikke i at være en slags fornøjelig eskapisme på linje med James Bond-filmene, men det gør, at i hvert fald undertegnende ofte har svært ved at […]
Play
Socialrealisme når det er bedst Midt under den berømte og berygtede voldtægtsscene i Gaspar Noés franske “Irrevérsible” dukker en mand pludseligt op for enden af den tunnel, hvor den brutale forbrydelse foregår. Men da han ser, hvad der sker, bryder han ikke ind, men vender sig i stedet om og går igen. Ruben Östlunds “Play” […]