Af: jannie dahl astrup | Udgivet: 2014-08-31

Jeg er ør i hovedet. Den frie bar til prisfesten OFF Awards på Magasinet i Odense har nok en vis andel i ørheden. Men mest af alt tror jeg det tunge hoved skyldes en uge proppet med overrumplende kortfilmoplevelser, debatter og temaprogrammer. Min uge på Odense Internationale Film Festival har kort sagt – tø hø – udvidet min filmhorisont. Tak for det, OFF14.
Tidligere på ugen skrev jeg om, hvad jeg så mest frem til på festivalen. Jeg nåede det meste, hoppede fra den ene fyldte biografsal til den næste og lod mig lokke af anbefalinger fra festivalens kunstneriske profiler Wikke & Rasmussen, der utrættelige og konstant hyggende gæstede det ene arrangement efter det andet.

Et tidligt højdepunkt indfandt sig allerede mandag middag, da Wikke & Rasmussen åbnede op for ‘Pejsestuen’ med knitrende tv-pejs på storskærm og erklærede sig for superfans af deres gæst Jakob Stegelmann. De tre herrer snakkede passioneret om den japanske animationsauteur Hayao Miyazaki og hans evne til at ”tage eventyret alvorligt,” som det fint blev formuleret.

Aftenen og festivalen blev sparket i gang med Kick OFF-åbningsfest med alt, hvad dertil hører af drinks og taler på tvivlsomt engelsk. Det er jo en INTERNATIONAL festival.

Sidste års vinder af festivalens ungdomsjurypris for kortfilmen “9 meter”, Anders Walter, gæstede også Odense i år. Med en Oscar i bagagen for kortfilmen “Helium” og en spillefilm i støbeskeen i Hollywood kastede Walter både stjernestøv og en god portion ydmyg charme over de forskellige arrangementer han deltog i. Jeg fangede ham i samtale med Informations filmjournalist Christian Monggaard om den fabelagtige, franske klassiker “Den røde ballon”, der er Walters yndlings(kort)film. Han pegede selv på filmen som direkte inspirationskilde til “Helium”, men fremhævede også Steven Spielberg som et klart forbillede: ”Jeg er barn af 80’er-filmen,” lød det varmt fra Walter. Vist nok eksklusivt kunne han også fortælle, at han skal instruere filmatiseringen af tegneserien “I Kill Giants” for Chris Columbus’ produktionsselskab i USA.

Anders Walter var også at finde i en paneldebat modereret af Maria Månson fra Filmselskabet på DR K. Sammen med Den Danske Filmskoles rektor, Vinca Wiedemann, og lektor Richard Raskin fra Aarhus Universitet diskuterede de kortfilmens berettigelse og fremtid til et desværre ikke særlig velbesøgt arrangement. De mange tomme stole satte heldigvis ikke en dæmper på panelets lyst til at debattere, og bagefter sad jeg med en følelse af, at den ene time, der var afsat, var alt, alt for lidt til så bredt og relevant et emne.

Og nu til det vigtigste. Årets kortfilm i de tre konkurrencekategorier: hovedkonkurrencen, den danske konkurrence og animationskonkurrencen. I ugens løb har jeg været igennem hele følelsesregistret sammen med publikum i de stopfyldte biografsale. At få lov at se kortfilm på det store lærred er en luksus. Oftest foregår det for mit vedkommende på en tvivlsom computerskærm med hæslig lyd. Netop derfor tror jeg, at jeg blev så overvældet af Andreas Thaulows dansk-norske “Fallet”, hvor et ungt par klatrer længere og længere op ad et svimlende højt fjeld, samtidig med parforholdets tilsyneladende idyl falder fra hinanden. En visuel bjergtagende film, der også fik mig til at holde vejret anden gang, jeg så den. Filmen blev dog forbigået i både hovedkonkurrencen og den danske konkurrence. Den danske jurys valg faldt i stedet på Tor Fruergaards hormonbombe af en animationsfilm, “Vokseværk”, hvor teenageren Fabian forvandler sig til en varulv, hver gang lysterne melder deres ankomst.

Animationskonkurrencens hovedpris, Børge Ring Award, tilfaldt de to franske instruktører Anne-Laure Daffis og Leo Marchand for deres finurlige tryllekunstner-på-dagpenge-film “Life With No Tricks”, mens danske Cav Bøgelund velfortjent vandt talentprisen for “Våbenbrødre”; en barsk og blodplettet fortælling om danske soldater i Afghanistan.

Hovedkonkurrences HCA Award og den medfølgende check på 100.000 kroner gik overraskende til den ungarske Dénes Nagys “Soft Rain”. Et lavmælt livtag med en ung mands famlende usikkerhed ude på bøhlandet blandt grisefarmere med fint skuespil af et ikke-professionelt cast. Blandt juryens tre udvalgte film til prisen var også den visuelt perfekte “Habana2 og spanske Chema García Ibarras absurde perle “Misterio” – min personlige favorit blandt årets konkurrencefilm.

Den 29. udgave af Odense Internationale Film Festival har leveret filmoplevelser ud over det sædvanlige. Ikke kun i form af kortfilmene; dem, det hele selvfølgelig handler om, men også i form af de overvældende mange, mange arrangementer Odense har fået serveret på et sølvfad ugen igennem. Med de gale og geniale chauffører Wikke & Rasmussen bag rattet har OFF14 været en Voldsom Volvo, der bare er drønet ud af landevejen. Vild på varme, brede dæk!

Samlet liste over vinderfilmene:

Priser fra den internationale jury:
HCA Award: “Soft Rain” af Dénes Nagy.
Artist Award: “Habana” af Edouard Salier.
Storyteller Award: “The Runaway” af Jean-Bernard Marlin.

Priser fra den danske jury:
Bedste kortfilm: “Vokseværk” af Tor Fruergaard.
Talentprisen: “Mini” af Milad Alami.

Animation:
Børge Ring Award: “Life With No Tricks” af Anne-Laure Daffis og Leo Marchand.
Talentprisen: “Våbenbrødre” af Cav Bøgelund.
Special mention: “Vokseværk” af Tor Fruergaard.

Ungdomsjuryens pris: “Helium” af Anders Walter.

Pitch Me Baby konkurrencevinder: “Sofa” af Anna Emma Haudal.

PlayOFF konkurrencevinder: “Back to Scratch” af Siri Frederiksen og Simon Ternowitz.

Publikumsprisen: “Helium” af Anders Walter.

Skriv ny kommentar: