Filmz-afstemning

Stemmer i alt: 464

Bedste skurk i en superheltefilm?

  • Jokeren ("The Dark Knight")
    69%
  • Loke ("Thor")
    9%
  • Bane ("The Dark Knight Rises")
    5%
  • Magneto ("X-Men")
    3%
  • Jokeren ("Batman")
    3%
  • Elijah Price ("Unbreakable")
    3%
  • En anden
    2%
  • Ra's al Ghul ("Batman Begins")
    2%
  • Dr. Otto Octavius ("Spider-Man 2")
    2%
  • General Zod ("Superman II")
    1%
  • Syndrome ("De utrolige")
    1%
  • Lex Luthor ("Superman")
    1%

De sidste nye artikler på Filmz

"The Sentinel" - Christophe Beck (Varèse Sarabande 6729)

Christophe Beck er bedst kendt for sin musik til forskellige tv-serier, som " Buffy: Vampyrernes skræk" og "Angel", og da "The Sentinel" har den tidligere tv-stjerne Michael Douglas og to nuværende, Kiefer Sutherland og Eva Longoria, i hovedrollerne, er Beck et ganske oplagt valg til at sætte musik til filmen.

Beck har valgt den populære nutidige tilgang, hvor syntetisk musik bliver blandet med orkestermusik, som man bl.a. kender fra John Powells score til "The Bourne Supremecy". Becks bidrag er dog ikke nær så melodiøst og atletisk som Powells, men fungerer i stedet mere som en behersket følgesvend med momentvise udbrud af kraftfuldhed. Og det er netop disse udbrud, man finder i numre som "Maryland" og "The Sentinel", der er blandt scorets toppunkter; pulserende rytmer blandet med robust slagtøj og forskellige grynt fra orkesteret.
Denne hybride form for underlægningsmusik er blevet brugt af næsten alle og enhver i film- og tv-branchen – fra James Newton Howard til Sean Callery – og er så hypermoderne at den en dag naturligvis vil være i lige så høj værdi som orkestermusik blandet med 70'er disco eller 80'er synthesizer er det i dag. Men som digteren engang sagde, så får man jo ikke meget glæde af at tage sorgerne på forskud, og selvom scoret som nævnt langt fra er velsignet af nogen form for originalitet, byder det på en omgang veludført musik i en sprød indspilning med nok af interessante numre til at holde interessen oppe.

1. Main Titles 3:29
2. The Mall 4:21
3. Sanctuary 1:33
4. Garrison's Polygraph 2:07
5. Union Station 3:53
6. Cars and Guns 1:46
7. The Affair 1:55
8. Fugitive 4:40
9. Chilton School 1:54
10. Xavier Calls 1:45
11. Maryland 3:55
12. Summit Incident 2:02
13. The Back Door 1:16
14. No Second Shot 5:00
15. Fingerprints 2:48
16. Assassin Down 2:37
17. City Hall 3:11
18. The Sentinel 4:42
Total tid: 52:54
"Frostbite" - Anthony Lledo (Sea 101)

"Frostbite", som netop er udkommet på dvd herhjemme, er en svensk vampyrfilm, der udspiller sig på den tid af året, hvor polarnatten hersker og der er en måned til det bliver dag. Scoret er skrevet af danske Antony Lledo, og selvom han har skrevet musik til film og tv i over 10 år, er "Frostbite" hans hidtil største projekt. Musikken er indspillet i den slovakiske hovedstad Bratislava og dirigeret af Allan Wilson, som bl.a. har dirigeret en del gange for Christopher Young og for Danny Elfman i forbindelse med "Sleepy Hollow". Lledo har skrevet et stemningsfuldt og iskoldt score, som åbner med filmens hovedtema, der stemningsmæssigt leder tankerne hen mod Howard Shores indledende musik til "Ondskabens øjne". Som musikken skrider frem, begynder der at dukke en række spændende rytmiske ideer op, der tilføjer scoret noget aggressivitet, uden at det ødelægger det stemningsfulde. Det sker f.eks. i form af et kort og effektivt motiv i forbindelse med, når en vampyr angriber, som det kan opleves i det flotte nummer "The Coffin" (videoklip) eller i "The
Hunt", hvor det bliver brugt som startskud til en længere vampyrjagt. I forbindelse med selve filmen fungerer scoret også særdeles godt, og når "Frostbite" gradvist bliver mere og mere præget af en syret form for humor, bevarer musikken alvoren, hvilket er med til at rodfæste filmen, så den ikke slår over i lutter folkekomedie.

Lledo har skabt et meget flot og kontrolleret score, hvor han kun få steder bevidst lader sollyset komme igennem et mørkt og truende lydtæppe, og på trods af, at det er skrevet til en svensk film, er det et af de bedste danske scores i lang tid.

Se om du har vundet konkurrencen om "Frostbite"-soundtracks signeret af Lledo, samt filmen på dvd.

1. War 1:23
2. Ukraine 1944 0:53
3. Abandoned Cabin 1:34
4. The Vampire 2:08
5. The Coffin 3:35
6. Saga 0:31
7. Stake Through the Heart 0:48
8. Talking Dog/The Kitchen 2:03
9. Rufus, Lord of Evil 0:30
10. Beckert's Story 4:48
11. Sebastian's Transformation 1:46
12. Lamppost Lunch 0:42
13. You are One of Us 1:39
14. They're All Dead 1:43
15. The Hunt 2:19
16. There You Are... 0:56
17. Like An X 0:41
18. Annika Stabs Beckert 0:42
19. Hit the Lights 0:57
20. Get the Hell Out of Here 0:41
21. Maria 0:45
22. "Frostbite" Trailer 1:01
Total tid: 32:00
Soundtrack-klassikeren: "Elmer Bernstein's Film Music Collection" - Diverse (FSMBOX01)

En stor del af nutidens filmmusik bliver med det samme udgivet som soundtracks, men tilbage i 1970'erne var der længere mellem snapsene. Elmer Bernstein indspillede derfor i perioden fra 1974 til 1979 en stribe af Hollywoods klassiske scores. Resultatet blev til en hel række pragtfulde soundtracks-albums, hvor han, meget atypisk, selv stod for al finansiering og lancering af projekterne. De gamle lp'er har været udsolgt i adskillige år, og da fem af masterbåndene efterfølgende skødesløst blev destrueret i forbindelse med, at det pågældende optagelsesstudie måtte dreje nøglen om, frygtede man, at hele serien aldrig ville dukke op igen.

Men over 30 år efter har Film Score Monthly så nu alligevel fået samlet og udsendt Bernsteins indspilninger på 11 cd'er. De originale masterbånd har fået en finpudsning, og med hjælp fra Bernsteins familie har man fået skaffet ubrudte lp'er med optagelserne fra de forsvundne
masterbånd, som er blevet overført med det bedst mulige isenkram. Det færdige resultat indeholder musik fra Hollywoods tidlige mestre som Max Steiner og Franz Waxman, til de lidt senere, som Alex North og Bernard Herrmann, og selvom en del af musikken siden 70'erne er udkommet i original form, er Bernsteins indspilninger lavet med så stor kærlighed til musikken, at de uden problemer stadig kan stå for sig selv. Udgivelserne indeholder mange højdepunkter, bl.a. Bernsteins eget sublime og smukke score til "To Kill a Mockingbird", og det er specielt en lækkerbisken, at man får lov til at høre Bernard Herrmanns mørke og ubrugte score til "Torn Curtain", som blev den direkte årsag til Herrmanns professionelle og venskabelige brud med Alfred Hitchcock.

Alle Bernsteins flotte indspilninger leveres i en lækker boks med en tilhørende bog på 136 sider, og om bonus finder man desuden en ekstra cd med en indspilning af Bernsteins fantastiske score til "Kings of the Sun", som Bernstein genindspillede i 2003, men aldrig nåede at udsende inden sin død året efter.

Disc 1: "Helen of Troy" og "A Summer Place" - Max Steiner
Disc 2: "The Miracle", "Toccata for Toy Trains" og "To Kill a Mockingbird" - Elmer Bernstein
Disc 3: "The Silver Chalice" - Franz Waxman
Disc 4: "The Ghost and Mrs. Muir" - Bernard Herrmann
Disc 5: "Young Bess" - Miklós Rózsa
Disc 6: "Wuthering Heights" - Alfred Newman
Disc 7: "The Thief of Bagdad" - Miklós Rózsa
Disc 8: "Viva Zapata!" og "Death of a Salesman" - Alex North
Disc 9: "Torn Curtain" - Bernard Herrmann
Disc 10: "Madame Bovary" - Miklós Rózsa
Disc 11: "Land of the Pharaohs", "Gunfight at the O.K. Corral", "The High and the Mighty" og "Search for Paradise" - Dimitri Tiomkin
Disc 12: "Kings of the Sun" - Elmer Bernstein
Total tid: "Forget about it!"
Filmzcore

I forbindelse med 3-D lanceringen af "The Nightmare Before Christmas" blev Danny Elfman fornyeligt sat i den situation at sidde side om side med den mand, som er en slags levende legemliggørelse af en figur fra Tim Burtons fantasi, Marilyn Manson, og det kom der dette spøjse klip ud af:

A Loving Mummy Covered With a Thousand Asteroids.
Lydklippene til "The Sentinel" og "Elmer Bernstein's Film Music Collection" kræver RealPlayer.

Læs tidligere Soundtracks.