Omar
Udgivet 17. aug 2015 | Af: Lasse Martin Jørgensen | Set i biografen
Titelkarakteren i Hany Abu-Assads palæstinensiske paranoia-thriller, “Omar”, lever en tvedelt tilværelse. Om dagen bager han brød, men om natten bekæmper han den israelske besættelsesmagt som frihedskæmper/terrorist. Vælg selv. Det lyder som et oplæg til en tung politisk film, der vil fortælle os noget om Israel og Palæstina. Men “Omar” handler snarere om mere almengyldige emner som kærlighed, venskab og loyalitet. Den handler om, hvordan de menneskelige forhold lider, når de ydre omstændigheder undergraver den tillid, der er nødvendig, hvis et fællesskab skal bestå.
Paranoiaen hærger Palæstina. Omkostningerne er store, hvis man stoler på den forkerte. Tillid er derfor ikke noget, man viser enhver. Da de tre venner i fællesskab myrder en israelsk soldat, bliver tillidens mulige omkostninger så store, at de tre venners venskab og loyalitet bliver sat på en alvorlig prøve. Læg dertil, at både Omar og Amjad bejler til Tareks smukke søster, Nadia. Så må grobunden for en potent historie om svigt og bedrag siges at være lagt. Begivenhederne udspiller sig som en velsmurt thriller, hvor den ene løgn efter den anden får plottet til at tviste og dreje, så Scorseses dobbeltagent-thriller “The Departed” knapt nok kan følge med.
Hany Abu-Assad har skudt størstedelen af filmen på Vestbredden, ligesom han gjorde det med sin Golden Globe-vinder, “Paradise Now”, fra 2005. Han formår at skildre miljøet på en måde, så det ikke blot fremstår som en trøstesløst krigsruin. Det bliver tværtimod til et miljø, der befolkes af mennesker, som lever et liv, der håndterer de barske omstændigheder, som de nu bedst kan. Der er plads til glimt af humor og glæde midt i al elendigheden. Enhver film, der beskæftiger sig med konflikten mellem Israel og Palæstina, vil uvægerligt blive beskyldt for at fordreje eller forenkle konfliktens kompleksitet. Men “Omar” handler snarere om konsekvenserne af manglende tillid mellem mennesker, end den handler om storpolitik. Og det emne behandler den i hvert fald med fine nuancer.
Konflikten mellem Israel og Palæstina er bagtæppet, men den egentlige konflikt i “Omar” udspiller sig mellem en gruppe unge palæstinensere, hvis forhold kompliceres af den konstante paranoia, som de hårde levevilkår har medført. Det er en tragisk historie, fortalt som en medrivende thriller. Er Omar frihedskæmper eller terrorist? “Omar” er værd at se uanset politiske sympatier.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet