MedvirkendeMel Blanc, Don Brodie, Walter Catlett, Marion Darlington, Frankie Darro, Cliff Edwards, Dickie Jones, Charles Judels, Patricia Page, Christian Rub, Evelyn Venable

Længde88 min

GenreAnimation, Fantasy, Familie

Pinocchio

6 6
Et sandt stjerneskud

De allerbedste tegnefilm – dem, man virkelig husker – er oftest dem, som tør være en anelse dystre og ikke bare skildrer en ufejlbarlig, ufarlig verden, hvor store smil og søde komplimenter udveksles konstant. Tænk tilbage på din barndom… hvor mange forglemmelige film af “Madagascar”-varianten mindes du inderligt? Er det vitterligt filmreferencerne og vitserne i de letfordøjelige animationsfilm, du husker bedst? Eller er det snarere troldkvindens skingrende latter i “Tornerose”, den fortrængte legetøjsdukke Jessies gråd i “Toy Story 2” eller synet af Bambi, Lillefod eller Simba, der mister deres forældre, som står klarest i erindringen?

Disneys “Pinocchio” fra 1940 er simpelthen spækket med grandiose, ofte uhyggelige øjeblikke af samme kaliber som de førnævnte, der selv efter adskillige år rumsterer i hukommelsen – lige fra sekvenserne med den gigantiske, altædende hval Monstrum til den chokerende scene, hvor en gruppe uartige børn forvandles til æsler og sælges som slaver, mens de hyler efter deres mødre. Det er den slags scener, som nutidens animationsfilm sjældent forærer os. Ja, der er altså mange gode grunde til, at “Pinocchio”, baseret på Carlo Collodis italienske børnebog fra 1880, er en vaskeægte klassiker – en sand milepæl med en tidløs, rørende historie om håb, der spirer under kummerlige forhold.

Fortællingens omdrejningspunkt er naturligvis marionetdukken Pinocchio. Hans kærlige skaber, urmageren Gepetto, ønsker mere end noget andet, at Pinocchio bliver til en ægte dreng. Pludselig dukker en fe op og opfylder Gepettos ønske – til dels. For selvom Pinocchio nu kan tale, synge og danse, er han endnu ikke af kød og blod. Først skal han bevise, at han kender forskel på rigtigt og forkert, og at han kan være fuldstændig uselvisk. Det lille, elskværdige insekt, Jesper Fårekylling, bliver Pinocchios tro, samvittighedsfulde følgesvend på hans rejse, der leder makkerparret væk fra deres trygge hjem og blandt andet til øen Pjækkeland, hvor filmens grusomste sekvenser finder sted.

Pinocchio er en af genrens både kendteste og bedste karakterer. Han er uskyldig og sympatisk, men har også en tendens til at lyve og falde for de samme fristelser, som de fleste af os gjorde som små (og indimellem stadig gør). Børnene kan relatere sig til Pinocchios menneskelige skavanker og se op til dukkens positive mission. Og igennem figurens nysgerrige øjne kan voksne genopleve barndommens glæder på ny. Den lille robot Wall•E fra Pixars mesterværk af samme navn er det tætteste, nogen er kommet på at kreere en lige så livsbekræftende, animeret figur. Og filmens andre karakterer er ligeledes mindeværdige – lige fra de godhjertede væsner Gepetto og Jesper Fårekylling til den forfærdende dukkefører Stromboli og den luskede bandit Mikkel From.

Den skiftevis skræmmende og opløftende, fortryllende historie komplementeres i øvrigt af flere af de største juveler fra Disneys hæderkronede sangskat – lige fra den lystige “I’ve Got No Strings” til den Oscar-belønnede “When You Wish Upon A Star”, som siden hen er blevet Disneys kendingsmelodi. Desuden er “Pinocchio” visuelt overdådig. Og det er ikke blot de storslåede, farverige landskaber, der fremtvinger spontane klapsalver, men også de mindre, spidsfindige detaljer såsom de evigt bevægende skygger og bølger samt solstrålernes nænsomme dans på koralrevet under havets overflade. Der er ingen vej udenom: “Pinocchio” er et mesterværk.

Præsenteret i 1080p/AVC 1.33:1. Transferet er fuldstændig blottet for snavs, støj og edge-enhancement. Den knivskarpe gengivelse af filmens billedside giver virkelig seeren lov til at nyde animatorernes møjsommelige arbejde. Kontrasten er upåklagelig, og mage til lækre, mætte farver skal man dæleme lede længe efter. I HD ligner “Pinocchio” absolut ikke en 70 år gammel film.

Skivens engelske DTS-HD Master Audio 7.1-lydspor benytter både LFE-kanalen og baghøjtalerne relativt sjældent, men effektivt, og man efterspørger sjældent mere auditiv aktivitet – “Pinocchio” er trods alt en gammel film, og gudskelov er hverken nye lydeffekter eller forcerede panoreringer blevet indsat, og støj forekommer aldrig. Alle lydsidens forskellige elementer har et tilpas lydniveau. Et dansk Dolby Digital 5.1-lydspor medfølger også. Den danske dialog overdøver indimellem lydeffekterne en smule, og det danske mix gengiver ikke lyden nær så klart som det engelske, men det er virkelig en fornøjelse at høre Ove Sprogøs karakteristiske stemme, når Jesper Fårekylling åbner gabet.

Filmkritikeren Leonard Maltin, Disney-tegneren Eric Goldberg og filmhistorikeren J.B. Kaufman har indtalt et fremragende kommentarspor. Hvis man aktiverer den såkaldte “Cine-Explore”-funktion, præsenteres man under filmen for videoklip af de tre herrer, som indtaler deres talløse informative udtalelser, samt adskillige storyboards, billeder og korte dokumentarfilm. Man kan også vælge at blive præsenteret for en masse tekstlig info omkring filmen, mens den kører.

Udgivelsens 2. disk indeholder fire slettede scener og en skrottet sang. Scenerne er ikke færdiggjorte, men en masse tilføjede lydeffekter, musikalske indslag og fornemt stemmerarbejde skaber et godt indtryk af, hvordan de endelige sekvenser ville have været. “Gepettos Then And Now” (11 min.) omhandler flere af verdens ægte dukkemagere og deres særegne profession. I “The Sweatbox” (7 min.) hører vi om Walt Disneys indflydelse på animatorernes arbejde, dengang manden stadig levede. Diskens bedste dokumentar er “No Strings Attached: The Making of Pinocchio” (56 min.) – en velproduceret, dybdeborende featurette om filmens tilblivelse.

Desuden medfølger otte enorme billedgallerier, 11 minutters sjældne optagelser af animatorerne i aktion, talrige børnevenlige spil (inkl. en enkelt sjov quiz, som man kan være flere om at spille), en musikvideo til en ny (og forfærdelig) indspilning af “When You Wish Upon A Star” samt trailere til et væld af Disneys kommende biograffilm og BD-udgivelser. Ligesom flere af Disneys seneste BD-udgivelser indeholder denne også dvd-udgivelsen af filmen, hvilket gør denne Blu-ray til et attraktivt tilbud til de “Pinocchio”-fans, som kun ejer en dvd-afspiller, men også overvejer at købe en Blu-ray-afspiller. Ekstramaterialet præsenteres i HD.

Disneys “Pinocchio” er absolut ikke blevet mindre gribende med alderen. Denne klassiske beretning om en bitte underhunds kamp mod astronomiske odds bevæger, morer, skræmmer og inspirerer. Det er svært at forestille sig, at “Pinocchio” nogensinde vil se bedre ud eller lyde bedre i hjemmebiografen, end den gør på Blu-ray. Udgivelsen indeholder desuden timevis af exceptionelt ekstramateriale. Den endelige vurdering ligger lige til det højre trælår: Udgivelsen er et must.

Walt Disneys eventyr begynder en nat for længe siden i den venlige dukkemager Geppettos værksted. På en hylde sidder hans trædukke Pinocchio stille, men så kommer Ønskefeen og vækker dukken til live, præcis som Geppetto altid har ønsket sig. Men Pinocchio har meget at lære af livet for at blive en rigtig dreng og får derfor hjælp af den kloge Jesper Fårekylling, der skal lære ham, hvad der er rigtigt og forkert. For Jesper Fårekylling bliver det hårdt arbejde at holde den nysgerrige Pinocchio på rette spor…