Sonita
Udgivet 12. apr 2016 | Af: Lasse Martin Jørgensen | Set i biografen
En gennempryglet afghansk teenager i brudekjole – med en stregkode malet i panden. Lad det billede sætte scenen for “Sonita”, månedens dokumentar i Cinematektet. Historien om Sonita, der drømmer om at blive rapper, mens hendes familie forsøger at sælge hende som brud for 9000 dollars, ankommer i slipstrømmen af debatten om de såkaldte barnebrude i de danske asylcentre. Heldigvis er den andet og mere end et debatindlæg. Det er en etisk refleksion over dokumentaristens forhold til det, der dokumenteres. Og en forfærdeligt nervepirrende flugthistorie med ekstrem suspense.
Sonita vil lave musik om social uretfærdighed. Hun vil åbne folks øjne for, hvor latterligt livet er indrettet i Afghanistan og Iran. Ikke mindst hvis man er kvinde. Og hun er fuldt overbevist om, at hendes musik vil gøre en forskel. Hvis det altså lykkes at få den indspillet og udgivet. Det er et stort ‘hvis’. For hjemme i Afghanistan brygger resten af familien på en plan om at sælge Sonita til ægteskab. Hendes bror står nemlig og skal bruge lidt kontanter, så han selv kan købe sig en splinterny, ung brud. Det var sikkert den historie, Ghaemmaghami havde regnet med, hun skulle fortælle. Den havde været repræsentativ for afghanske kvinder vilkår. Men Sonita vil ikke lade sig passivt dokumentere, mens hendes liv ødelægges.
Pludselig er der håb i det, der i begyndelsen lignede en trist, uafvendelig skæbnefortælling. Her bliver spændingen så voldsom, at det næsten ikke er til at bære. For Sonita står på tærsklen til et liv, hun kun har kunnet drømme om, men først må hun tilbage til Afghanistan for at skaffe sin dåbsattest fra sin familie, så hun kan få pas og visum. Meget kan gå galt. Hvis familien lurer hendes plan om at stikke af, så ender det ikke godt. Selv hvis familien klares, er der det afghanske bureaukrati at slås med. Det er voldsomt oprivende at være vidne til, og jeg tvivler på, at der er mange dokumentarfilm, der kan mønstre et så nervepirrende klimaks.
“Sonita” er Public Enemy og N.W.A. i skikkelse af en afghansk teenagepige. Med sæbeøjne og en stregkode i panden. Og en stålfast tro på, at moderne musik kan ændre vanvittige traditioner. Når Sonitas små søskende, nevøer og kusiner i Afghanistan rapper hendes protestsang ord for ord, er det lige før, jeg begynder at dele hendes tro.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet