Længde124 min

GenreKomedie, Drama

I biografen19/06/2009

Synecdoche, New York

5 6
New York som sjælens udstillingsvindue

Slås ordet op i de gængse vokabularer, så henviser synekdoke i egentlig forstand til den basale naturforståelse, hvor enkeltpartiklerne menes at være dækkende for helheden. Når det gælder Charlie Kaufmans mageløse “Synecdoche, New York” (der på dvd har fået titlen “New York iscenesat”) refererer filmens titel imidlertid i højere grad til den navlebeskuende hovedaktørs tanker om livet og om at nå at sætte sit endelige aftryk, inden det er for sent. Tanker, han påtænker at illustrere igennem et stort opsat teaterstykke om førnævnte storby i en afklædt lagerhal helt i stil med Lars von Triers “Dogville” og “Manderlay”.

Herved ophører enhver sammenligning imellem de to instruktører dog også. Kaufman rejser igennem Philip Seymour Hoffmans introverte teaterinstruktør Caden Cotard endnu længere ind i sig selv, end noget menneske synes at have befundet sig før. På depressionens rand og med hypokondrien som foretrukkent samtalemønster skubber Caden sin kunstneriske hausfrau Adele og deres fælles datter fra sig, mens han skumler med de storladne tanker og empatiske følelsesregistrer, der med tiden skal munde ud i det fuldendte mesterværk – et teaterstykke om selve livet, eller i hvert fald en brøkdel af det. Men projektet har øjensynligt lange udsigter, og de mange forberedelser trækker ud, mens årene går.

Og spørgsmålet er da også, om det i virkeligheden er kejserens nye klæder – om Caden udelukkende bruger projektet til at gennemanalysere og behandle sin egen forkvaklede psyke? I hvert fald bliver frustrationerne ikke mindre, hverken for ham selv eller de efterhånden ganske mange håbefulde teaterfolk, han har fået lokket med på ideen – for ikke at nævne de fluktuerende partnerskaber han finder i forholdene til den ligesom ham selv forknytte Hazel og den lidt mere frembusende Claire. Alt imens opbygges kulisserne til Cadens pragtstykke, og en mindre by i byen tager sin form. Et minisamfund opstår, i hvert fald inden for arbejdstiden, om end premieren altså har lange udsigter.

Bedst er Charlie Kaufmans formidable manuskript, som ligger godt i hans hule hånd og i øvrigt trækker en fin tråd til gennembruddet “Being John Malkowich” og “Evigt solskin i et pletfrit sind”. De mange spring i kronologi, tid og rum er veltilpassede og gør filmen til en berigende oplevelse. Tilstedeværelsen af skæve personager danner spillerum for en række helt absurde og i den virkelige verden nærmest utænkelige situationer. Det er ikke situationskomik, slet ikke, men alligevel indeholder filmen gennemgående – trods sit tungsind – en underspillet og underliggende humor. Dette er uden tvivl Kaufman i sit es.

“New York iscenesat” er formentlig ikke Philip Seymour Hoffmans livs rolle. Dem har der efterhånden været et par stykker af i hans regi. Men ikke desto mindre er nærværende film en betydningsfuld en af slagsen. Hans uforglemmelige spil er intenst og uafrysteligt. Som Caden er han et eminent udstillingsvindue af, hvordan livet udfolder sig i al sin banale enkelthed, og hvordan individet kan mærke klaustrofobien, når kærligheden ikke slår til, når frygt, sygdom og død bevæger sig rundt i det omgivende samfund, og når det egocentrerede jeg tager over i ren og skær afmagt og besættelse. Alle de ingredienser og lidt til udstiller Hoffman i Caden til perfektion.

Charlie Kaufman har ry for at stille visse krav til sit publikum. Og “New York iscenesat” er bestemt ingen undtagelse. De forskellige parallelspor, teaterverdenen og den reelle ditto filtres undervejs mere og mere ind i hinanden. Det kræver sin mand at kunne adskille de mange lag. Det synes Caden også at have sine udtalte problemer med. Men selv om tungen skal holdes lige i munden, så er filmen bestemt et kig værd. Om ikke andet for de mange forrygende skuespillerpræstationer og for de mange enkeltdele, der i sagens natur danner en hel film, men som også er repræsentative for helheden. Måske er det i virkeligheden det, Charlie Kaufman sigter mod med sin underfundige titel?

“New York iscenesat” præsenteres i et udmærket anamorphic widescreen 2.35:1-format, som desværre ikke er uden mislyde. Der er godt nok hverken udtværinger eller digitale forstyrrelser, men edge-enhancement fornægter sig til gengæld ikke. I det grundlæggende grumsede look er farvetemperaturen generelt stabil, mens kontrasten indeholder en mindre portion udsving.

Bedre er filmens engelsksprogede Dolby Digital 5.1-lydspor, hvor dialogen er tydelig og uden overstyringer. Underneden fungerer en detaljerig atmosfære, enkelte distinkte lydeffekter og et yderst betagende stykke underlægningsmusik. Glimrende.

Blandt ekstramaterialet er to mindre animationer fra instruktørens hånd, et mindre indslag med Philip Seymour Hoffman omkring den bærende karakters liv, levned og eftermægle samt et længere interview med Charlie Kaufman i forbindelse med en filmvisning. Sidstnævnte kunnet qua instruktørens sjældne interviews have været interessant, men ødelægges desværre af dilettantiske evner i videooptagelsens ædle kunst.

Filmgeniet Charlie Kaufmans kompromisløse og fascinerende leg med mediet og i særdeleshed de narrative vendinger skiller igen på kontant vis fårene fra bukkene. Når det kommer til at skræddersy det perfekte manuskript, er der ingen over eller ved siden af den Kaufman. “New York iscenesat” peger igen på ham som en af tidens absolut bedste manuskriptforfattere, der i denne sammenhæng tilmed har gjort sig som instruktør. Denne anmelder bøjer sig ydmygt i støvet.

Synecdoche, New York

5 6
En surreel debut

Fællesnævneren for kultklassikerne “Being John Malkovich”, “Evigt solskin i et pletfrit sind” og den fabelagtige “Orkidé-tyven” er den ukronede konge af amerikansk indie-film Charlie Kaufman. Auteur-forfatteren Kaufman er kendetegnet ved sine nærmest surreelt skæve metafortællinger, der ikke skorter på selvudlevering. Kaufman har nu for første gang sat sig for at instruere sit eget manuskript i filmen med den lidet mundrette titel “Synecdoche, New York”.

Hvor “Orkidé-tyven” omhandlede Charlie Kaufmans præstationsangst for som manuskriptforfatter at skulle efterfølge “Being John Malkovich”, så følger vi i “Synecdoche, New York” Kaufmans instruerende alter ego i form af teaterinstruktøren Caden Cotard. Caden, spillet af en altid veloplagt Philip Seymour Hoffman, lider af en dødsangst, der er funderet i, at han aldrig har udrettet noget mindeværdigt i sit liv. At iscenesætte Arthur Millers klassiker “En sælgers død” giver ingen mindeværdig død, men derimod et angstfyldt liv. Efter at konen og datteren har forladt Caden, modtager han et legat, der giver ham en unik mulighed for at ændre dette og opføre sit livs stykke. En kæmpemæssig lagerhal midt i New York bliver lejet til formålet, hvor stykket om Cadens liv skal udfoldes i et 1:1 forhold. Således hyres en skuespiller eksempelvis til at spille teaterinstruktøren Caden. Kaufmans æske er åbnet.

Charlie Kaufman har i sin instruktørdebut skabt en virtuos rablende filmisk vision om på den ene side sin egen lille angstneurose for at præstere i bedste Fellini-stil og på den anden side om eksistentielle temaer som liv, død, kunst, mening og eksistens. Ganske godt gået af en debutant. Humoren i filmen er udsøgt absurd, men også noget helt for sig selv og helt bestemt ikke for alle. Absurditeten er et gennemgående træk for filmen, hvor Caden bl.a. oplever sin 4-årige datter blive opfostret som tatoveret lesbisk kunstnermuse i Berlin, og det blot som en spøjs sidehistorie i dette vanvidsunivers.

Filmen er imidlertid ikke Kaufmans bedste, hvis vi indregner hans manuskriptfilm. Den præstationsangst, som instruktøren Caden lider under, har næppe været langt fra det forventningspres, Kaufman har pålagt sig selv under skabelsen af denne debutfilm. Det nærmest driver af filmen, at Kaufman har villet lave den perfekte film om alle livets store spørgsmål i første forsøg, hvorfor de store armbevægelser skaber en til tider ufokuseret strittende fortælling i en lidt for lang film.

Kaufmans evne til at spidde sig selv og sin stand er noget af det, der gør ham unik. Caden har således kun hån tilovers for en skuespiller, der efter 17 år forsigtigt spørger, om de mon snart skal spille stykket for et publikum. Kunstneren Caden opdager dog, at meningen med livet og kunsten ikke er selvrealisering, men samværet og kunstens interaktion med andre. Kaufman får også sendt et par syrlige stød afsted imod skuespillerne og deres mere og mere maniske forhold til method-acting, der blegner i forhold til skuespilleren Sammy, som har fulgt Caden store dele af hans liv for at kunne leve sig ind i sit livs rolle.

I filmens optakt konstaterer Caden spørgende, at han altid skal gøre tingene så indviklede. I sin egenskab af spejl og alter ego for instruktør Kaufman er det en korrekt konstatering, men spørgsmålet om hvorfor er måske vanskeligere at svare på. Først og fremmest gør den snørklede iscenesættelse i Kaufmans film dem ikke bare vanvittige, men også vanvittigt morsomme. Den indviklede metaform i “Synecdoche, New York” kommenterer måske også mere finurligt på temaet om liv, død, mål og mulig mening. For livet er indviklet komplekst og tilsyneladende meningsløst, og manden med leen ler sidst, uagtet om du vil det eller ej, og det er skræmmende – vi kan intet gøre, blot vente.

Selvom Caden har status af alter ego, adskiller han og virkelighedens Kaufman sig på ét afgørende punkt – vi må gerne se Kaufmans værk, og tak for det. Ujævnhederne til trods er “Synecdoche, New York” ubetinget årets mest originale og rablende galt geniale film, der i al sin ufuldkommenhed og meningsløshed meget godt spejler menneskeracen og det liv, Caden og vi alle er en del af, men som vi dårligt fatter.

Caden Cotard er en teaterdirektør i New York, der kommer til en masse penge, som gør det muligt for ham at igangsætte et kæmpe teaterprojekt. Stykket skal være så tæt på virkeligheden, at det nærmest ER virkelighed, så derfor får Caden opbygget en del af New York som kulisser i en stor hal, og skuespillere hyres til at udleve almindelige liv derinde. Caden opsluges af sit “mesterværk”, og privatlivet flyder sammen med teaterstykket, da han beslutter sig for at hyre skuespillere til at spille sig selv og sin familie og derefter nye skuespillere til at spille skuespillerne.