Syrian Love Story, A
Udgivet 6. jan 2016 | Af: Lasse Martin Jørgensen | Set i biografen






Der kan man se! Sådan kan syriske flygtninge altså også tage sig ud. Det er alligevel et ganske andet billede end det efterhånden ikoniske af en flok fodgængere på en lollandsk motorvej. Den anonyme masse gemmer sørme på familier, der er lige så kærlige, komplekse, splittede og fucked up menneskelige som deres vestlige modstykker. Den skotske instruktør Sean McAllister dokumenterer, hvordan Amer, Raghda og deres familie synker ned i et Bergman’sk ægteskabshelvede, mens Syrien eksploderer i ekstrem borgerkrig, og sender dem på flugt mod Europa.

Egentlig var McAllister inviteret til Syrien som en del af et turistfremstød, der skulle skabe lidt positiv omtale om landet og dets kulturarv. Lokke vestlige turister og pengepunge til. Det var tilbage i 2009, inden borgerkrigen – eller revolutionen, som den konsekvent kaldes her – brød ud for alvor. Som kritisk dokumentarist er McAllister dog ikke interesseret i at underbygge det forlorne glansbillede, de syriske turistorganisationer forsøger at sælge. Han er mere interesseret i Raghdas historie. Historien om den undertrykte politiske opposition.

“A Syrian Love Story” er ikke filmen om den syriske borgerkrig. Selv om sådan en udråbning er fristende i den nuværende politiske kontekst. Den er ikke et stort, uomgængeligt udsagn om konfliktens natur og sammenhæng. Men med sit rystende håndholdte kamera har McAllister indfanget et fragment af den store fortælling, som sjældent kommer til syne i de journalistiske mediers dækning. Amer, Raghda og deres børn er ikke bare dråber i den store, anonyme flygtningestrøm, men vidt forskellige individer med hver deres historie og drivkraft. Som alle andre mennesker er de engagerede i mere end bare deres blotte overlevelse. For Raghda er flygtningetilværelse en desertørtilværelse, som hun ikke kan leve med. Hun har stadig drømme på Syriens vegne. Hun føler et ansvar for sit land. Amer tænker mere snævert på familiens opretholdelse. Det er en pine for dem begge. Og de piner hinanden i et ægteskabsdrama med en opfindsom perfiditet, der ikke står tilbage for parforholdstorturens svenske mester, Ingmar Bergman. Også flygtninge har menneskelige ansigter, og sådan nogle kan nu og da blive ubærligt grimme.







De psykologiske dybder er større end det politiske overblik i “A Syrian Love Story”. Men det gør ikke spor. McAllister har indfanget en tragisk kærlighedshistorie af klassiske dimensioner. Som portræt af et ægteskab og en familie i krise er det komplekst, menneskeklogt og genkendeligt – selv i sine ekstreme omstændigheder. Det minder om det, der burde være banalt og indlysende. At også flygtningene på den lollandske motorvej er mennesker. På godt og ondt.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet