MedvirkendeDwayne Johnson, Seann William Scott, Rosario Dawson, Christopher Walken, Ernie Reyes Jr., Stephen Bishop, Ewen Bremner, Jon Gries

Længde104 min

GenreAction, Komedie, Adventure

I biografen30/01/2004

Welcome to the Jungle

4 6
Filmen”Mor dig!” Sådan lyder opfordringen fra den tilfældige bargæst som vores helt Beck, i skikkelse af The Rock, møder i indgangspartiet til en bar i starten af “Welcome to the Jungle”. Den ikke helt så tilfældige bargæst er ingen ringere end “eks-actionhelt-nu-guvernør” Arnold Schwarzenegger i en lille cameo. Meningen med den lille hilsen er soleklar – stafetten gives videre fra den tidligere actionhelt til den kommende. Og med “Welcome to the Jungle” viser The Rock at han har potentialet til at blive den nye store actionhelt.
I “Welcome to the Jungle” møder vi Beck. Han er en såkaldt “retrieval expert” for en lokal gangsterboss. Han finder folk der har et udestående med bossen og henter dem hjem til “skideballe”. Han er ikke en slet fyr som vi senere finder ud af – faktisk så går han med et brændende, klichéfyldt ønske om, at blive kok og åbne sin egen restaurent. Klichérne vælter ind, for han skal jo liiiige udføre det allersidste job for bossen inden han kan få lov til at gå sin egen vej.

Beck ryger af sted til Amazonas for at finde bossens søn der er stukket af fra et lille “uheld”, der reflekterer dårligt på hans gangster-far. Så han skal hentes hjem til “skideballe”. Beck ankommer til en lille flække midt i junglen, der styres med hård hånd af Hatcher. Hatcher står for udvindingen af guld i en enorm udgravning og er slet ikke rar ved de indianere der arbejder i minen. I byen møder han både den lokale barpigen Mariana og bossens søn Travis. Men netop som Beck har indfanget Travis og skal til at forlade byen, beslutter Hatcher at Beck og Travis ikke kan forlade byen lige med det samme. Travis har nemlig noget som Hatcher MEGET gerne vil have fingrende i.

Filmen er en ganske typisk actionfilm der ikke er specielt dyb eller eftertænksom, hvilket man næppe heller forventer af en film der hedder “Welcome to the Jungle”. Skrifttypen på filmens plakat leder tankerne hen på “Indiana Jones” og det er måske ikke helt af vejen. Visse elementer fra Indy-filmene er at spore i denne film, specielt når man tænker på startscenen i “Raiders of the Lost Ark”.

Filmens mange actionscener er veludførte og The Rock viser endnu engang, at selvom mange ser ned på wrestling som sportsgren, så er han bestemt ikke en ringe atlet. Filmens action forekommer primært i form af håndkampe, hvor specielt én scene er meget memorabel. Beck kæmper i junglen imod en gruppe indianere der bl.a. kaster sig fra trætoppene i lianer under kampen. Ganske flot udført, selvom det til tider er lidt tydeligt at der er wirework involveret. Filmen lider desværre i slutningen lidt af “enmandshær” syndromet, hvilket ofte forekommer i denne slags film.

Sjældent er skuespilpræstationer på det allerhøjeste niveau at finde i actionfilm af denne type og det gælder skam også for “Welcome to the Jungle”. Man kan nærmest omtale præstationerne i denne film som acceptable, men så heller ikke mere. The Rock klarer sig ganske fint i rollen som Beck – karakteren er en kende dybere end hans tidligere film, bl.a. har han en mystisk aversion imod brugen af skydevåben. Dette gør at The Rock måske har lidt mere at spille med end tidligere og viser at han bestemt også kan spille skuespil.

I rollen som Travis ser vi Seann William Scott som mange nok husker fra bl.a. “American Pie”-serien. Scott er endnu engang forvist til rollen som comedic sidekick – en rolle han efterhånden er blevet typecasted til. Til gengæld gør han det også brandgodt i disse roller fordi han har en rigtig god mimik og komedisk timing. Faktisk får han også lov til at svinge lidt med næverne i filmen hvilket han gør med bravur. Rosario Dawson spiller barpigen Mariana, der ved mere end hun foregiver. Hun har lidt problemer med sit portugesiske accent der er lidt ujævnt, men ellers gør hun godt indtryk som den obligatoriske godte.

Endeligt er der rollen som Hatcher i skikkelse af Christopher Walken i rollen der nærmest spiller sig selv. Det lyder som en kliché, men på kommentarsporet fortæller instruktøren Peter Berg og The Rock om deres opfattelse af Walken: Opfører han sig virkelig sådan som man ser i filmene? Og svaret er ja. Det ændrer nu ikke ved, at Walken giver den på alle tangenterne som den skumle og veltalende Hatcher, der med en vis panache leverer en række sindrige monologer.

Der er vist ingen der tvivler på at “Welcome to the Jungle” næppe står til at vinde priser, men som actionfilm er den bestemt seværdig. Skuespilpræstationerne er acceptable og filmen har en god portion humor som holder stemningen i vejret. Det er sprudlende slå på tæven og ren action fra start til slut.

VideoPå videosiden er der et meget flot Anamorphic Widescreen transfer på 2.35:1. Farverne er spillevende og med meget høj kontrast filmen igennem. Dette er med til at give et meget frodigt billede af de grønne regnskove og det røde sand, der er så fremtrædende i filmen. Skarpheden og detaljegraden er gode og der er ingen former for artefakter i form af ridser at spore.
AudioPå lydsiden er der et par Dolby Digital 5.1 lydspor på engelsk, tjekkisk og ungarnsk. Jeg springer elegant over tjekkisk og ungarnsk og tager i stedet fat på det engelske lydspor, der er rigtig flot. Filmen har masser af action med hvad der dertil hører af skud og eksplosioner. Der er godt med punch i subwooferen og de mange actionscener udnytter surround-effekten så godt, at man føler man sider midt i filmen, uden at det dog går ud over stemmerne der går klart igennem fra centerhøjtaleren.
Ekstra materialeDer er godt med ekstramateriale at finde på udgivelsen. Først og fremmest er der to kommentarspor: det første med The Rock og instruktør Peter Berg er en noget afslappet affære. De to hygger sig og joker med hinanden om hvad der sker på skærmen. Det lykkedes dog at give en smule information i form af anekdoter fra filmens tilblivelse, men de går ikke i dybden med filmen. Her er det andet kommentarspor mere informativt med filmens producere Marc Abraham og Kevin Misher.

Dernæst er der en række små featurettes der går bag om filmens tilblivelse: “Rumble in the Jungle”, “The Amazon – Hawaai Style”, “Appettite for Destruction”, “The Rundown Uncensored”, “Running Down the Town” og “Walken’s World”. Programmerne ligger i den lidt lettere ende, men dækker trods alt over forskellige aspekter af filmens tilblivelse fra kamscenerne over stunts til kulisserne.

Derudover kommer der ca. 15 minutters slettede og alternative scener. De fleste er uinteressante, mens et par enkelte scener godt kunne have været med i filmen – speciel en lang kampscene der involverer Scotts karakter, der havde givet ham lidt mere hår på brystet end man ellers ser i filmen som den er nu.

Endeligt er der trailers til filmen samt en række kommende film.

Filmen er en god omgang slå på tæven, som sagtens kan nydes for hvad den er. Den tekniske side er også helt i orden, så overall er der tale om en ganske pæn udgivelse, der sagtens kan anbefales.

Beck er dusørjæger i Los Angeles’ storbyjungle. En mand der får betaling for at hente hvad som helst, om nødvendigt med magt. En mand der stoler på sit instinkt og sin overvældende fysik. En mand der ikke gør forskel. Beck er ikke ude efter ballade, men det virker som om, ballade er ude efter Beck. Når man har valgt en levevej som Becks, er der ingen lette løsninger. Nu vil han ud, men først er der en sidste sag at tage sig af: Travis er en hustler og speedsnakker, der fyrer den af i Brasilien. Hans far vil have ham hjem og Beck tager afsted. Men da han når frem, opdager Beck, at Travis er det mindste han har at bekymre sig om.