En cadeau skal lyde herfra til instruktøren Rodrigo Cortés og manuskriptforfatteren Chris Sparling for at have kreeret en velkomponeret og spændende thriller med meget simple virkemidler. En grum film, der er neglebidende intens indtil sidste sekund, men som i sin meget fysiske håndtering af den stakkels Conroys situation aldrig bevæger sig derind, hvor fortællingen om manden, der blev levende begravet, bliver så uhyggelig, som den har potentiale til.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 BN 13 år siden

#10:

Okay, så er det jo et helt forkert billede, jeg har fået.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#12 filmz-ab 13 år siden

Igennem tiderne har der været en lang række klaustrofobiske film, men denne her må sgu tage æren for at være den bedste og mest intense. I halvanden time befinder vi os udelukkende i kisten, og her udspiller handlingen sig. Man kan næsten ikke forstille sig dette, men den er altså god nok. Filmen foregår i kisten, og det virker. Det er et simpelt gidsel drama, hvor vores hovedperson holdes fange i en kiste, med en mobil og lighter. Det er praktisk talt Phone Booth i en kiste. Sådan da. Handlingen flyder fint, og manuskriptet er gennemarbejdet, men det er nu engang selve spændingsniveauet og Ryan Reynolds der stjæler showet. Han er fremragende i dette one man show, en mand der er presset til det yderste og er på randen er selvmord, men må holde hovedet koldt i sådan en ekstrem situation. Det er en følelsesladet præstation og rolle. Det er en film lavet med ganske få og billige virkemidler, men både belysningen (det er aldrig for mørkt eller uskarpt) og kameraarbejdet er solidt. Musikken spiller også en vigtig rolle. Aldrig har simpliciteten været så fremragende udført.

5/6
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#13 Twister 13 år siden




a@babo (12) skrev:
og kameraarbejdet er solidt


Kameraarbejdet var noget af det jeg var mest begejstret for. Jeg synes det er en ganske enkelt imponerende brug af de cinematografiske virkemidler når man tænker på hvor lidt plads og dårlig belysning der må have været under optagelserne. Der er flere rigtig flotte indstilliger, og særligt de mange tracking lignende shots hvor der både bliver panoreret og tiltet fik mig faktisk til at sidde og klappe begejstret for mig selv. Rodrigo Cortés og hans DoP Eduard Grau fortjener storros på dette punkt synes jeg!
“I should say that I was a visual person. I experience with my eyes and never, or rarely, with my ears...to my constant regret.” - Fritz Lang
Gravatar

#14 filmz-ab 13 år siden

#13

Helt enig. Det er faktisk en bedrift, at man har formået at gøre det så lækkert og indbydende.......i en kiste :-)
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#15 RasmusFL 13 år siden

Jeg havde virkelig sat næsen højt op efter en lille, tæt film med rå nerve og intens dialog. 'Buried' skuffede mig dog fælt.

De første 15-20 minutter fungerer fremragende. Man er disorienteret og omtumlet af den klaustrofobiske følelse. Men fra det øjeblik instruktøren Cortés overtages af sin stilistiske trang til at lege med virkemidler brydes filmens illusion totalt for mig.

Der er noget spekulativt 'hvad nu hvis man lavede lækre, lighteroplyste tracking-shots i en kiste'-agtigt over hele filmens udtryk, der fuldstændig får den til at ligne et udstyrsstykke. Så er det altså lige meget hvor mange intense hyperventilationer Ryan Reynolds kan diske op med (han kunne i øvrigt ikke bære filmen som jeg håbede på) og hvor ond og ækel tanken om at vågne op i en kiste begravet under jorden end må være. Handlingsforløbet og den filmiske formidling føles som en konstruktion begået af en instruktør, der gerne vil sætte et alternativt indtryk på den moderne filmscene.

Den her var for mig en løftet pegerfinger om hvorfor stil over indhold kan være en rigtig dårlig idé.

2½/6

PS: se i øvrigt hvordan klaustrofobi kan fungere utroligt på film (endda med meget større albuerum end her) i Paul Greengrass' 'United 93'.
Pvt. Witt: "You ever get lonely, sergent?" Sgt. Welsh: "Only around people"

Skriv ny kommentar: