“Forår, sommer, efterår, vinter… og forår” er et værk der har den frækhed at forlange tålmodighed af tilskueren, men det er en aftale man har alt mulig grund til at indgå, for den tid man investerer får man igen i tifold. Efterhånden som handlingen skrider frem er det imponerende hvor megen engagement i figurerne filmen vækker, og hvor dybt bevægende den udvikler sig.

Den hypnotisk smukke billedside og de skarpe kapitelopdelinger er medvirkende til at filmen føles som et formfuldendt digt, hvor rytmen bærer tilskueren. Langt fra at virke som en serie yndigt sterile postkort fremstår naturen i stedet som en levende del af personerne.

At kunne omhandle så universelle temaer som kærlighed, ånd og tilværelsens evige cyklus uden at forfalde til hverken sentimentalitet eller camp, er en imponerende bedrift og “Forår, sommer, efterår, vinter… og forår” er en enestående film og rendyrket filmkunst. Den fortjener fuldt ud betegnelsen mesterværk, selvom jeg, som en anden zen-buddhist, frygter at selv ikke den benævnelse helt udtrykker præcis hvor fremragende et værk den er.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 dolphinfriendly 17 år siden

#20 Høh-høh - very funny Bugs Bunny hehe. Den bliver givetvis når dette forsømte forår er overstået. ;)

Gravatar

#22 Benway 17 år siden

#16 Jeg tror du forveksler den med en anden. Filmen udkommer først på dvd d. 19/9

Laserdisken

Moviezoo
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#23 filmz-vassago 17 år siden

Ja, dvd-releasen er blevet udskudt. Den skulle dog oprindeligt have haft premiere nu - men sjovt som folk whiner uden at have styr på deres fakta...
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#24 jessup 17 år siden

Er der nogle biljagter i denne film? Jeg har svært ved at respektere en film uden biljagter - så kan den ikke være relevant og/eller god.
This is just until June
Gravatar

#25 dolphinfriendly 17 år siden

#24 Lol :)

Gravatar

#26 filmz-Kiwwy 17 år siden

Der er da både sex og affektmord, tortur og skyderier

#27 17 år siden

2: En kinøjzer-film! :-)
Gravatar

#28 tranberg 17 år siden

Perle-film! Ikke mindre!
The end is closest to the beginning
Gravatar

#29 filmz-Narniabæver 17 år siden

Den gik i Horsens på et sent tidspunkt, og nu kan jeg ikke finde den igen.
Chip: Rescue Rangers, away!
Gravatar

#30 pulse83 17 år siden

#29 Det kan være den er gået hjem i seng. :)
Excuse me, Flo!

Skriv ny kommentar: