Til gengæld lider filmen også af nogle af de skavanker, som Shyamalans tidligere film har udvist. I “Signs” lød noget af dialogen mellem familiemedlemmerne ofte utroværdig, og det samme gør sig gældende her. Filmen introducer desuden en komplet overflødig side-historie nær slutningen, og det lykkes den heller ikke at finde helt den rigtige måde at standse fortællingen på.

I hovedrollen som Elliot er Mark Wahlberg hæderlig, mens Zooey Deschanel er en temmelig anonym oplevelse som hans kone. Særligt mindeværdig er dog hverken de eller deres forhold, hvis krise aldrig rigtig bliver interessant. Så var der alligevel betydelig mere substans i familiedramaet i både “Unbreakable” eller “Signs”. Som effektiv og ganske foruroligende B-films underholdning er “The Happening” dog vellykket. I en af filmens mest sort humoristiske øjeblikke lader kameraet os se på, mens et af de hjælpeløse ofre kører sig selv over med en massiv græsslåmaskine. Er det dårlig smag? Uden tvivl, men det er ærlig talt også temmelig underholdende at overvære.

Moviola: M. Night Shyamalan – Den uvisse slutning

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 keitel 15 år siden

# 20- ja hehe, men så foretrækker jeg sgu ham som skuespiller alligevel-hvis han nu skal være kendt, damn hvor var det ringe musik han lavede.
Gravatar

#22 filmkorn.dk 15 år siden

Jeg skulle virkelig kæmpe med at opretholde min indlevelse i filmen. Det er sku' lidt langt ude, og så alligevel ikke. Til sidst overgav jeg mig. Filmen har tommetyk symbolik, hvis budskab er reelt og fint, men giv os lige lidt credit Shyamalan. Så dumme er vi heller ikke, at alting skal skæres ud i pap tre gange. Nuvel, de er jo dumme de amerikanere ;)
Zooey og Mark spiller ikke videre overbevisende, men fungerer. Ligeledes er filmen lettere sjusket og uinspirerende skruet sammen. Shyamalan kan dog sine virkemidler til fingerspidserne. Stemningen er etableret fra første frame og holder hele vejen. Ligeledes skal han endnu engang roses for at lave noget anderledes og ukonventionelt. The Happening er underlig i og med dens tema næppe kan beskrives som underholdende. Det er alt alt for aktuelt, at vi behandler vores jord som skidt, og som med dinosauerne må vores tid også komme. Enkelheden i historien vil sikkert irritere mange, men jeg ser The Happening som et forsimplet økologisk studie i frygt, der på mange måder kan sammenlignes med Hitchcocks fuglene, der var et studie i terror, og ikke så meget andet.

Filmen er unødvendigt blodig og makaber (løver!). Det er slet ikke nødvendigt for historien, og jeg tror det kommer til at skade den ved billetlugerne.
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#23 filmz-DocDoom 15 år siden

#21: Jeg må indrømme, at jeg faktisk er en sucker for de letfordøjelige house-riffs med piano fra start 90'erne! Jeg haren betragtelig samling på 400-500 af den slags skæringer.

"It's just a gooood vibratioooon!"
That's no moon. It's a space station.
Gravatar

#24 keitel 15 år siden

#23 Ja, hver sin smag jeg er nu mere til blast beats og growl- og medlem af "anti hip hop alliance"
Gravatar

#25 Norrah 15 år siden

Det her er den værste film til dato...
Jeg mener virklig, den var så ringe, at jeg tror det bliver en cult film.

Ohh my god.
Gravatar

#26 filmz-Aras 15 år siden

Virkelig skuffet.. Skuespillet er elendigt, afslutningen elendig og selve plottet er dybt latterligt.. Den er allerede kommet på min "dette års dårligste film"-liste.. Jeg synes ellers traileren så god ud, men det er som om, at de scener man ser lidt af, er det eneste spændende der sker i selve filem. Ligesom de fleste her, synes jeg også at selvmordsscenerne var noget af det bedste.

Med hensyn til Shyamalans film, har de aldrig rigtig fanget mig. Den eneste jeg synes om, er The Village. Signs har været en af de dårligste film, jeg nogensinde har set!
Frodo: "What news of the outside world? Tell me everything".
Gandalf: "Everything? You are far too eager and curious for a hobbit. Most unnatural".
Gravatar

#27 icetea 15 år siden

For satan i har da gigant-krav til film mange af jer :), siden i mener at det ligefrem er den dårligste film i har set :O synes da Mark leverer ok skuespil til tider :), var især sjovt da han
snakkede med plastic-planten :D
.

Men ja, det er en ok film og ikke mere, enig med at give den 4/6.
Gravatar

#28 Slettet Bruger [2556864863] 15 år siden

Søren Ildved skriver i anmeldelsen:
I en af filmens mest sort humoristiske øjeblikke lader kameraet os se på, mens et af de hjælpeløse ofre kører sig selv over med en massiv græsslåmaskine. Er det dårlig smag? Uden tvivl, men det er ærlig talt også temmelig underholdende at overvære.


Det er jeg så helt afgjort uenig med ham i. Jeg opfattede filmen fuldt seriøst, og ikke som en eller anden sort splatter komedie, som det virker til at anmelderen gør. Film har mange stærke scener, og det mest skræmmende ved dem, er ikke når der rent faktisk sker noget grusomt, men derimod når man som tilskuer blot kan se til, mens menneske efter menneske tager valget at dræbe sig selv.

Filmen rummer mange gode ting, og jeg kunne da også lide de små "sjove øjeblikke", bl.a. når Eliot (Mark Wahlberg) forsøger at muntre Jess (Ashlyn Sanchez) op - eller når Eliot og Alma (Zooey Deschanel) i et kort øjeblik kigger på hinanden i drivhuset begge tænkende noget i nærheden af "han er vist ikke helt rask i hovedet" omkring ejeren af drivhuset, selvom Eliot senere udfører nogle af de samme underlige handlinger.
Men som jeg syntes var allerbedst ved filmen, var klart de scener hvor man sad med en klump i halsen, og med en underlig fornemmelse i maven - fx ved scenen på byggepladsen, eller da den røde bil stopper op i Princeton og man ved hvad der så vil ske lige efter (folk der har set filmen ved hvad jeg snakker om).
At en film kan skabe så kraftigere følelser er i sig selv nok til at se den.
Men hvis man blot opfatter dem som en komedie, så går man glip af en rigtig god filmoplevelse.

Lige ang. det med "at årsagen forbliver i det uvisse", så:
Der bliver til sidst i filmen, nævnt at de giftstof som fik mennesker til at slå sig selv ihjel, var blevet fundet i nogle planter - men dette skal man som seer dog absolut ikke tage som at planterne slår mennesker ihjel eller for den sags skyld noget andet fysisk - men de fysiske elementer (planter til at udsende giften, vinden til at sprede den), er derimod blot midlerne som en intelligent metafysisk instans benytter til at opnå sig mål. Der er mange ting de viser at der på ingen måde, kan være tale om noget ikke-intelligent der udfører eller er grund til disse handlinger, som fx at mindre og mindre grupper bliver angrebet (da planter i virkeligheden jo ikke kan komminikere med hinanden), men der mest tydelige grund til at der kun kan være tale om en intelligent instans der udfører disse handlinger, vises i og med at der kun angribes indenfor en bestemt ikke fysisk eksisterende "landegrænse". Denne grænse eksisterer kun på papir, og af denne grund skal der være noget intelligent bag fænomenet.

Pga. denne overseelse blandt mange af dem der ser filmen, så kan jeg (på IMDb) læse mig til, at folk synes det er en latterlig "attack of the plants"-film. Hvad de glemmer er at overveje muligheden, for at filmen foregår i en fiktiv verden, hvor der eksister en intelligent overnatur instans - som fx kan være kristendommens/den bibelske gud (Jahve) i gang med endnu en forfærdelig udrensning af menneskeheden, som gjort før ifølge Biblen.


Så jeg kunne skam rigtig godt lide filmen - men bliver lige nødt til endnu en gang, at nævne at jeg anser det som dybt forstyrende at nogen kan opfatte de selvmord der skildres i filmen som humoristiske.

8/10 ; 5/6
PLEASE DELETE THIS ACCOUNT!
Gravatar

#29 filmkorn.dk 15 år siden

Der er også symbolikken i de to huse de støder på på deres vej. Først det kunstige hus med alt hvad den vestlige civilisation kan ønske sig af materielle goder og sidenhen det fuldstændig isolerede hus med den uhyggelige gamle dame. De to modpoler ser jeg helt klart som en løftet pegefinger fra Shyamalans side, hvor han vil fortælle os, at man godt kan mødes i midten og at intet behøver at være så polariseret. Man kan ikke løbe fra den tid man lever i, og man kan godt stoppe op og tænke sig om inden man omfavner alverdens ny teknologi, der kan medvirke til forurening og lignende.
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#30 filmz-ThomasAX 15 år siden

Hej jeg har lige set The happening.
Jeg tror at der er mange folk der burde sætte sig ned og analysere denne film... Den har i min mening ikke noget med Planter eller gift der dræber at gøre. Men mere noget med dårlig kommunikation. For mig handler den om den dårlige kommunikation mellem mennesker som så leder til dårlig hændelser.

her er lidt læse stuff til efter tanke..!

http://www.imdb.com/title/tt0949731/board/thread/1...

http://www.imdb.com/title/tt0949731/board/thread/1...

btw. det med dårlig skuespil, tror jeg er meningen, det er gjort i andre film. (læs sidste link.


Denne film er god for mig, jeg har siden i går tænkt en masse over den, og må give de folk på IMDB ret.. Der er mere i denne film en bare hvad vi tror..
Der er en dyber mening med det hele!

Skriv ny kommentar: