”Dette er muligvis mit mesterværk!” udbryder Brad Pitt, da han skærer et hagekors i panden på en skrigende nazist. Og man kan næsten høre Tarantino gnægge i baggrunden over sin selvironiske kommentar, der selvfølgelig er møntet på ham selv. Men er det så hans mesterværk? Ikke helt – det lavede han allerede i 1994 med “Pulp Fiction”. Men mindre kan også gøre det, og “Inglourious Basterds” er en fænomenal hyldest til filmmediet og dets magiske kræfter, som filmelskere ikke må gå glip af.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 mr gaijin 14 år siden

Lord Beef Jerky (19) skrev:
Martin Schou, vend og drej det som du vil - 6 stjerner er en anden måde at sige "mesterværk" på.


Ikke i min opfattelse. Og tydeligvis heller ikke i anmelderens, Martin Schous eller mange andres. Vend og drej det, som du vil :)
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#22 Crash 14 år siden

Skal ind og se den idag, glæder mig :D
Gravatar

#23 filmz-Utyske 14 år siden

Jeg havde ellers mistet interessen for QT, men det er ligefør jeg er fristet til at gå ind og se denne.
De har ikke opfundet mange skarpe knive.. i skuffen og så er de jo ikke særlig stærke. De er skæve og vinde.. af fuld.
Gravatar

#24 dolphinfriendly 14 år siden

Jeg kan også varmt anbefale denne. Tarantino har i min bog ikke lavet noget rigtigt godt i 15 år før denne, men var virkeligt positivt overrasket over hvad der måske er hans bedste film til dato. Dialogsekvenserne er intet mindre end mesterlige - ikke siden "Ondskabens Øjne" kan jeg mindes så gennemført suspensefyldte scener af den slags som i "Inglorious Basterds" - og Christoph Waltz er så blændende, at jeg har svært ved at nævne bedre b-rolle præstationer i år.

Gravatar

#25 evermind 14 år siden

#23 Min neger, er det noget med, at vi skal til at i biografen igen?? :)
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"
Gravatar

#26 Lord Beef Jerky 14 år siden

#21 Hmm, der kan man bare se. Så 6/6 betyder egentlig bare "god film"? Der findes ikke en karakter der definerer et mesterværk, fordi 6-stjernes skalaen er for snæver? Så synes jeg ellers man bør droppe den skala, eller udelukkende bruge 6/6-karakteren til mesterværker fremover... det er da ikke til at finde ud af hvis alt fra 4/6 til 6/6 i bind og grund betyder det samme.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#27 filmz-Baker 14 år siden

Glæder mig som et lille barn, skal ind og se den i aften... er selv stor fan af QT og har set frem til denne film !
Gravatar

#28 dolphinfriendly 14 år siden

#26 Det er vel et individuelt spørgsmål. I min bog er bl.a. "Predator" en 6/6 film, men jeg er samtidig godt klar over at det ikke er et mesterværk formelt set. Omvendt hader jeg "L'Aventura", der er et anerkendt Antonioni mesterværk - dén kunne jeg ikke give 6/6, selvom jeg ved at det er et såkaldt mesterværk.

Gravatar

#29 McPeter 14 år siden

#26 - et 6/6 svarer vel til et 12-tal på den nye skala: du leverer det du skal.

Det gamle 13-tal for den ekstra-ordinære bedrift findes jo heller ikke mere, hvilket oversat vel kunne betyde "mesterværk" indenfor skolearbejde.

Dog synes jeg der er meget stor forskel på 4/6, 5/6 og 6/6...
Synes der plejer at være en oversigt over filmz-skalaen et sted, men kan ikke finde den. Men for mig betyder:
4/6 - at filmen er seværdig og har en del gode elementer. Den er nok også anbefalelsesværdig så længe folk har interesse for den genre osv.
5/6 - er til de gode film som bestemt skiller sig positivt ud, men som dog stadig har visse fejl der gør at den ikke fortjener top-karakter. En film jeg godt kan anbefale til de fleste.
6/6 - film der virkelig fejer benene væk under mig, har høj grad af gensynsværdi og meget få fejl. En film jeg kun kan anbefale på det kraftigste.

Dette er selvfølgelig en grov-skitse da det jo kan være smags-nuancer der vægter forskellige faktorer så to vidt forskellige film sagtens kan ende med 5/6 fx.
Mit film site: http://www.filmtips.dk/
Gravatar

#30 McPeter 14 år siden

For god ordens skyld kan jeg da også beskrive starten af skalaen for mig:

1/6 - direkte spild af tid. Man skal gøre sig umage for at lave en så sølle undskyldning for en film. Hvis købt bliver den solgt eller brændt øjeblikkeligt. ;-)
2/6 - dårlig film, som dog har enkelte elementer der redder den fra at være en komplet stinker. Vil ikke anbefale den til nogen.
3/6 - en knapt så god film som man nok ikke kan tåle at se mere end 1 gang. Hvis jeg nogensinde skulle komme til at anbefale den vil en af følgende sætninger indgå: "Se den med tømmermænd" eller "Se den når du er stiv". ;-) Kan dog godt have en grundlæggende god idé som bare er dårligt udført. Sjældent særligt imponerende skuespil.

Apropos skuespil, så er det naturligvis også en væsentligt faktor for 4-5-6, men det er plot, stil, atmosfære og mange andre ting jo også.
Mit film site: http://www.filmtips.dk/

Skriv ny kommentar: