Kampscenerne i filmen er veludførte, men efter slagene i “Ringenes Herre: Kongen vender tilbage” er man svær at begejstre, inspirationen fra Jacksons film er også slående. Højdepunktet af kampscenerne i “Kingdom of Heaven” er det natlige bombardement af Jerusalem. John Mathieson er manden bag de flotte billeder. I samarbejde med Ridley Scott har han formået at skabe en vidunderlig billedside, som spænder fra snefyldte landsbyer og skove til golde ørkener. Lige imponerende er billederne komponeret. Mathieson har været fotograf på Scotts “Gladiator”, “Matchstick Men” og “Hannibal”. Deres samarbejde er upåklageligt, men “Kingdom of Heavens” svage start og knap så sprudlende slutning, står desværre ikke mål med den vidunderlige billedstil og det gribende magtspil midtvejs i filmen.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 Spanner 19 år siden

Det var en jævnt kedelig oplevelse. Det virker på mig som om der er klippet en del ud af den især i starten af filmen, hvor der var flere mærkelige klip og lokationsskift.

Med hensyn til musikken var der scenen hvor Balian slår folk til ridder, hvor jeg alle dem jeg var inde og se den med, så på hinanden og undredes over det skamløse ripoff fra 13th Warrior.
"You fuhl no man can kil me die no ay not man" - Erlingur666
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
Gravatar

#32 JannikAnd 19 år siden

Så lige i Urban i toget, at på plakaten til KoH var vedhæftet følgendene: "...imponerer rent visuelt med sine grandiose billeder, der hele filmen igennem er en fryd for øjet" Filmz.dk

Tillykke med endnu en markering. :)
Gravatar

#33 filmz-FraQ 19 år siden

Jeg synes at billedsiden er fantastisk og natbombardementet lød også fedt, jeg synes den er til 5/6...

Der kommer da en directors cut ik'..? I traileren siger David Thewlis aka Hospitaler "I go to prey now, for the strenght to endure what is to come" eller sådan noget lignende, men det er slet ikke med eller har jeg overset det..? Og Orlando råber "Foward!" og det er da heller ikke med..?
Gravatar

#34 Michael Andersen 19 år siden

#31 Nu har jeg ikke set filmen, så jeg skal ikke kunne sige hvordan det virker eller ikke virker, men skamløst ripoff er vist så meget sagt. De har bare købt nummeret og brugt det i filmen. Jerry Goldsmith står også krediteret under "Non-Original Music" på IMBb.

Egentligt lidt ironisk at Ridley Scott altid har været glad for at bruge tempmusic af Goldsmith, men da han arbejdede sammen med ham på "Alien", smed han en masse af musikken væk og med "Legend" blev hele scoret smidt på porten. Havde de to herrer bare kunne enes, kunne det måske endda havde været et samarbejde på højde med Spielberg/Williams. De som endnu ikke har set afsnittet om musikken til "Alien" i Alien Quadrilogy bør tjekke det ud. Ethvert program, hvor der optræder Hollywoodfolk, som tør sige at Jerry Goldsmith var et brokhoved får min fulde opmærksomhed :)

#28 "ak, havde han bare haft Hans Zimmer som komponist på filmen...

Ak, havde det bare været Dupont frem for Dupond. Om det er Zimmer eller Harry Gregson-Williams gør ikke den store forskel, da de jo begge kommer fra den samme fabrik ;)
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#35 filmz-Crystalstar1200 19 år siden

Af de sidste par historiske/legende film vi er blevet præsenteret for de sidste par år er den klart bedre end både Troy, Kong Arthur og Alexander, men nogen ny Gladiator blev det heller ikke i denne omgang. Det var da underholdende at se hele 2 danskere i en film uden de dog er særligt dominerende og spændende i deres spil som Jesper Christensen i den kommende og fremragende "Tolken", som har premiere senere på måneden.

Der er også imo lidt for mange rigtig moralske og politiske korrekte repliker som man hele tiden håber fører noget med sig, men som bare tabes bare på jorden som et våben fra en falden soldat/ridder på samme måde som flere scener som fx Sejlturen lægger op til mere og fuser hurtig ud. Orlando har ikke Russels udstråling, da han simpelt hen er for ung, men det skal da nok lokke et par ekstra tøser med i biffen. Jeremy Irons, Edward Norton, David Thewlis og Ghassan Massoud som Saladin er jeg enig i var glimrende castet, men de ord der var puttet i munden på dem for svage.

Kampscenerne er flotte selvom man da tydeligt kan se at flere at billederne gentager han sig selv og andre fra tidligere film, men flot er det at se på. Det samme gælder musikken, som helt sikkert vil en masse, men den løfter sig aldrig så meget, at man føler nakkerhårene rejse eller mærke hjertet banke hurtigt et slagscerne.

Det kan jo være at den kommende dvd udgave vil rette op på en del af de ujævnheder, der er i filmen.

4 ud af 6 - eller i IMDB sprog 6/10
---------------------------------------

*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
Gravatar

#36 filmz-gundersen 19 år siden

Syntes på en måde dens handling er mangelfuld, hvilket bevirker at man aldrig sådan rigtig opnår sympati med skuespillerne... 3/6
Gravatar

#37 jensen123 19 år siden

Til alle jer der giver filmen 2/6, hvilket er en ret så ringe karakter. Hvad synes i så om film som 'Troy' eller 'Kong Arthur' som efter min mening ikke når 'Kingdom of Heaven' til sokkeholderne hvad angår skuespil, instruktion og hvad i ellers kan finde på rakke ned på.
Gravatar

#38 filmz-Quak 19 år siden

Meget flotte billeder, flotte kampscener, men kedelige kampe. Jeg følte slet ikke at kampen kom tæt på mig, var bare en masse mennesker der svinger med armene i mine øjne. Alt for mange pile der fløj gennem luften, osv.

Olando er ok, men heller ikke mere. Han har slet ikke format til at bære rollen.

Historien kunne være spænende nok, men man fik overhovedet ikke følelserne med.
Gravatar

#39 JannikAnd 19 år siden

#37

Du har ret; 2/6 er en ringe karakter. Men mht. dit spørgsmål kan jeg sige, at jeg fandt "Alexander" vanvittig rodet, dårligt instrueret og generalt kedelig; 2/6.
"King Arthur" har jeg ikke set og kommer formentligt heller aldrig til det.
"Troy" overraskede mig positivt - tog ind og så den for at grine lidt, men jeg var godt underholdt, fordi jeg mener, at filmen indfriede sine ambitioner; den forsøgte aldrig at hæve sig over action-niveauet, og derfor var dens fokus klart; 4/6.
"Kingdom of Heaven" derimod havde langt større potentiale end førnævnte, men det er også sværrere at udføre sådanne ambitioner, og derfor blev alt tabt på gulvet (læs evt. min anmeldelse i #21) - "Alexander" led lidt under samme last.
"Gladiator" og "Braveheart" ejer jeg på dvd, og jeg mener da også, at de er de bedste af de nye skud på stammen inden for genren. Dog ville jeg aldrig købe dem den dag i dag - smag ændrer sig jo lidt...
Gravatar

#40 filmz-Angel Eyes 19 år siden

#34:
Om det er Zimmer eller Harry Gregson-Williams gør ikke den store forskel, da de jo begge kommer fra den samme fabrik

Det var da noget værre hø at komme med! Hvordan kan du sammenligne de to herrer?? Gregsom-Williams har aldrig lavet musik af samme format som f.eks. Zimmers score til "Thin Red Line", "Gladiator", "Thelma and Louise", "The Pledge", True Romance", "Black Hawk Down" etc, etc. Det kan da godt være at de har været inde over nogle af de samme projekter, men det siger da ikke noget om deres respektive talent. Faktum er at "Kingdom of Heaven" rent musisk ikke hæver sig over en jævn omgang klassisk underlægningsmusik, hvilket den uden tvivl ville have gjort i Zimmers hænder. Og så slår han i øvrigt både Williams og Goldsmith til sammen ;)
Min dvd-samling: http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Nikolai%20Schulz

Skriv ny kommentar: