Filmen tager de vanlige udtrådte vampyrklichéer og formår at vende dem på hovedet og levere dem med en friskhed, man næppe havde forstillet sig. Ikke mindst den oldgamle (og sjældent anvendte) regel om, at en vampyr skal inviteres indenfor, får her en effektiv og symbolladet anvendelse. Javist er Eli et monster, men i modsætning til skolens sadistiske bøller kan hun ikke vælge sin natur og stillet overfor de modbydelige overgreb, som de foretager, virker et par skarpe tænder i nakken pludselig ikke særligt skræmmende.

“Lad den rette komme ind” er et helt igennem mesterligt værk og den bedste vampyrfilm på det store lærred i meget, meget lang tid. Når man ser den, bliver det pludselig alt for tydeligt, hvor meget genren har været holdt nede af sine egne konventioner, og hvor lang tid siden det er, at nogen anvendte formen til at skabe et virkelig originalt værk. Filmen søger ikke det hurtige chok, men giver sig tålmodigt tid til at lade sin foruroligende, men samtidig hjertevarme og usentimentale historie udspille sig. Svensk eller ej, der er mere end rigeligt at sætte tænderne i, når det kommer til denne mageløse film.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 HonoDelLoce 15 år siden

#20

Ja, det er lige godt typisk.. Intet i Aalborg :D
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#22 Highland Park 15 år siden

#21: Ja, men til gengæld skal den nok dukke op i andre biografer rundt omkring i landet, når kopierne ikke længere skal bruges i København og Århus. :)
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#23 hippy81 15 år siden

Har lige set den her til aften, og den var fantastisk! billedet, musikken, skuespillerne som ikke er den gamle svenske garde ;-) og locations som er i byen "Vällingby" som d.d. stadig ser ud som i filmen!

Jeg giver den 6/6 og kan kun varmt anbefale den.



Gravatar

#24 Killkaj 15 år siden

Det tisser mig af at den ikke går i aalborg eller frederikshavn :(
Gravatar

#25 wimmie 15 år siden

Must see....men hvis den ikke kommer til Odense kommer den sikkert heller ikke til Middelfart eller Årup - eller Assens ;p

"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#26 natterjack 15 år siden

#20 Fantastisk! Troede ikke den gik i København, tak. :D
Gravatar

#27 chandler75 15 år siden

# 26 Kan kan jo bestille billetter til filmen ved at klikke direkte på eBillet-logoet: http://filmz.dk/film/lad-den-rette-komme-ind/biogr... ;)
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#28 mr gaijin 15 år siden

Fremragende film. En instant klassiker for coming-of-age-genren. Vil du se mine smukke hugtænder.

#27 Måske skulle man fremhæve den feature i bunden af anmeldelsen også. Måske med teksten: "Se hvilke biografer, filmen går i" eller noget lignende. Jeg glemmer det altid og åbner i stedet Byenkalder for at se, hvor filmene går.
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#29 natterjack 15 år siden

#27 Ah, smart, har jeg, sjovt nok, overset.
Gravatar

#30 filmz-OlesSlaver 15 år siden

Fantastisk film. Utrolige præstationer fra de 2 vigtige børneskuespillere i filmen.
5/6

Skriv ny kommentar: