“Pigen der legede med ilden” fungerer i sin helhed som filmisk produkt, men ambitioner og armbevægelser skal der ledes endog meget længe efter. Givet vil den blomstre op i sit tænkte format som serie, hvor der bør blive tid og plads til at udfolde nuancer og intriger blandt det volumiøse persongalleri. Plottet var ikke den første films styrke, hvor der ligeså manglede tid til udfoldelse af mysteriet, og tilfældet er det samme her. Tematikken og karaktererne er der, hvor styrkerne i filmen ligger gemt, hvilket kun for alvor bliver forløst af den skæppeskønne, sejt benede og udfarende Lisbeth Salander, spillet med autoritet af vidunderlige Noomi Rapace, der burde finde sig nogle bedre legekammerater i fremtiden.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 Kruse 14 år siden

#10: Jeg kunne forstå det latterlige i overskriften, hvis der havde stået: "filmen fanger ikke, den minder om en tv-serie", men nu er kodeordet i den sætning "langtrukket". Han siger jo ikke at han har noget problem med film der minder om tv-serier, men istedet film der minder om langtrukne tv-serier.
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#12 MOVIE1000 14 år siden

#11 jeg skrev også "noget i retning af"

er lige kommet hjem fra bio hvor jeg selvfølgelig har set pigen der legede med ilden:)

der var noget over mænd der hader kvinder som fik en til at tænke men her har de skåret det ud i pap så man forstår det hvilken ødelægger lidt filmen men tilgengæld fungere denne her bedre som en krimi end den forrige, man kan tydelig se det ikke er samme instruktør hvilket er en skam:( jeg synes det er en værdig fortsættelse men den kunne ha været bedre men det får mig bare i stemning til at glæde mig når Lufkastellet der blev sprængt får premiere, en anden ting som jeg synes mangler er humoren der var lidt men ikke halvt så meget som i mænd der hader kvinder, men filmen havde en del scener som man vil huske ligsom i mænd der hader kvinder jeg er sådan set enig med andmelderen men jeg gir den 4/6
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Gravatar

#13 filmz-Bruce 14 år siden

Langtrukken er for mig efterhånden et positivt ladet ord i filmregi, da begrænsningens kunst langsomt er svundet ind. Møder jeg en RIGTIG langtrukken film, så skal den have et cadeau med på vejen for at gå kedsommelighedens vej :) Men mon ikke denne vil vinde gevaldigt ved at blive set i TV? Overvejer ihvertfald at springe begge filmene over.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#14 kasper0204 14 år siden

sluppermand (5) skrev:
Den kan da godt være du kommer til at synes den er fantastisk. Det er jo bare anmelderens mening... Ikke et faktum :)


Nemlig! Og jeg håber, at du har ret :o)
Gravatar

#15 nygaardpetersen 14 år siden

Er forholdsvis positiv overfor filmen. Den er ikke helt ligeså god som "mænd der hader kvinder", men det gælder ifølge mig heller ikke for bøgerne. Overordnet set synes jeg filmen er en værdig filmatisering af bogen, dog er det en lille smule ærgeligt at det filmtekniske ikke er helt i top som ved den første. Men dog stadig en god og underholdende film. Glæder mig til den sidste del til november.
4/6
Gravatar

#16 Ericmase 14 år siden

Skal se den i aften og glæder mig da til at se den. Men ikke 100%! :)
The Movie Nerd is here...
Gravatar

#17 daneimp 14 år siden

Fantastisk film! HAr ikke læst bøgerne, men 2'eren fangede mig meget mere end 1'eren. Nogen som ved hvad det er for en sang som bliver spillet under rulleteksterne? :)
Gravatar

#18 Michael Andersen 14 år siden

#17 Jeg har lige tjekket rulleteksterne: Misen Groth - "Would Anybody Die" - (melodi komponeret af hendes mand Jacob) :)

Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#19 Steffan Rasmussen 14 år siden

bruce (13) skrev:
Langtrukken er for mig efterhånden et positivt ladet ord i filmregi, da begrænsningens kunst langsomt er svundet ind. Møder jeg en RIGTIG langtrukken film, så skal den have et cadeau med på vejen for at gå kedsommelighedens vej :) Men mon ikke denne vil vinde gevaldigt ved at blive set i TV? Overvejer ihvertfald at springe begge filmene over.


Tror nu aldrig en film ligefrem kan vinde ved at blive vist i TV, men du kan efter min mening roligt vente med at se den til den kommer i TV. Den kommer ikke til at at tabe det store.
No matter how old you are, no matter how badass you think you are, if a toddler hands you their ringing toy phone ... You answer it.
Gravatar

#20 filmz-Bruce 14 år siden

Jeg havde sat mine forhåbninger væsentligt ned til opfølgeren på den vellykkede 1'er. Rygterne havde forlængst nået mine ører, om den tæt på mislykkede 2'er, men jeg kunne i det mindste sætte mig godt til rette med cola'en og de franske mandler, lykkeligt uvidende om plot og historie.

Og det er aldrig helt skidt at lade forventningens glæde afløse af forventningen om fiasko, for jeg endte op med at være godt underholdt. Helt enig i, at denne ikke lever op til 1'erens niveau. Helt enig i, at 1'erens (Ra)pace gav sig udslag i langt mere detaljeret plot og persongalleri. Helt enig i, at man tog sig nogle gevaldige friheder med at komme til viden og drage konklusioner. Uden tvivl, vil en kommende TV serie kunne fylde nogle huller ud. Det må man da ihvertfald håbe.

Når det så er sagt, så har "Pigen der legede med ilden" INTET problem med "at lege med" i klassen af spændings dusinvarer, ihvertfald dem jeg er stødt på de sidste par år. Det siger, når alt kommer til alt, mere om gennemsnitskvaliteten af den øvrige helhed og "normalen" fra Hollywood. Lad os bare sige, at jeg havde en fin aften med at "nøjes". Selv efter en dissekering af kvalitet, indeholdt PDLMI mere spænding end normalen fra en 30 gange dyrere effekt film. Måske var det blot alt det skidt jeg har set for nyligt, med Gamer som den ultimative lorte film, som fik mig til at nyde aftenen. Tak "deroppe" for, at svenske krimier, ikke er syltet ind i MTV's ekskrement stil.

Det var sgu hæderligt svensk håndværk, som dog sagtens kunne have været bedre udnyttet. Glæder mig til at se TV afsnittet.

Film: 7/10
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140

Skriv ny kommentar: