“The Road” blev desværre et finansielt flop i modsætning til den Pulitzer-belønnede roman, som filmen tager udgangspunkt i. Men John Hillcoats postapokalyptiske thriller er en spændende og stemningsmættet perle, der er lige så skræmmende, som den er inspirerende, og lige så uhyggelig, som den er rørende. Dvd’ens transfer skuffer, men udgivelsens DTS-lydspor er eminent, og selvom her ikke er meget ekstramateriale, er “The Road” absolut værd at stifte bekendtskab med.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 filmz-ab 13 år siden

stærk og velspillet film, der for det meste er deprimerende at overvære, takket være en fantastisk fotografering af ødelæggelser, og generelt holdt i dystre og triste nuancer.

slutningen er for mig ikke tvetydig, men ganske håbefuld for drengen
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#12 kasper0204 13 år siden

#9 Bom-bom, og hvis bogens slutning er forhastet og påklistret, så er der vel ikke noget at komme efter? :o) Har hverken læst bogen eller set filmen, men synes blot din "konklusion" er lidt... hmm..?
Gravatar

#13 Skeloboy 13 år siden

Og hvad der virker på skrift virker ikke nødvendigvis på film
Gravatar

#14 filmz-jonasgr 13 år siden

Jeg synes nu også at slutningen er tvetydig, men mener heller ikke det betyder det store.

Det vides ikke om de sekundet skærmen bliver slukket, spider ham og fodrer ham til deres sultne børn eller om de bare går derud for at overleve, ligesom han stort set har gjort i hele filmen.


Hvad der er vigtigere er, at uanset hvad så er det ikke en lykkelig slutning. I løbet af filmen begynder man at få større og større forståelse for at konen valgte at skride fra det hele og formentlig tage sit eget liv. Måske er det bedre blot at dø end at skulle leve i sådan en verden. Derfor ser jeg heller ikke slutningen som decideret lykkelig. Dør han så får han en ende på sine lidelser, hvis ikke så skal han leve sådan indtil han lever. På den anden side kender han kun til denne verden.

Det er også derfor at filmen og bogen for den sags skyld er så deprimerende. Da det hele starter ser det ret skidt ud og det bliver bare værre og værre og man er godt klar over at det hele nok ikke bare vender på en sølvske.

(spoiler-advarsel indsat af admin)
"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"
Gravatar

#15 misuma 13 år siden

kasper0204 (12) skrev:
#9 Bom-bom, og hvis bogens slutning er forhastet og påklistret, så er der vel ikke noget at komme efter? :o) Har hverken læst bogen eller set filmen, men synes blot din "konklusion" er lidt... hmm..?


Jeg har haft fingrene i filmen samt bogen og er ikke enig, og ville blot ha' meningen uddybet af ren og skær interesse, intet andet.
Redrum Redrum Red...Rum Red...what?
Gravatar

#16 jona 13 år siden

En rørende film, så den første gang på BD, og det var et meget flot billede. Jeg læste også bogen, før jeg fik set filmen, og den er satme god!

Filmen får 5/6 herfra.
Gravatar

#17 keen 13 år siden

Fantastisk univers og en masse fremragende scener. Der er dog bare en del tidspunkter hvor historien skrider for langsomt frem og så er slutningen i mine øjne et kæmpe antiklimaks. Det kunne have været en fantastisk film, men for mig løb det hele ud i sandet filmen igennem.. Hvilket jeg syntes var rigtig ærgerligt, da opbygningen ellers havde været sublim. Jeg gav den 3/6 (5/10).
Gravatar

#18 The Insider 13 år siden

#9, jeg var så vild med filmen, at jeg også netop har købt bogen i Politikens Hus, så jeg glæder mig til at nærlæse den :-) Men ligesom kasper0204 er jeg enig i, at hvis en filmatisering følger forlægget, så gør det ikke fejl i filmen mindre relevante.

Jeg mener, den er forhastet, fordi den - ovenpå den ellers hidtil tålmodige fortælling - har virkelig travlt med at runde filmen af. Og påklistret fordi den tonemæssigt (bl.a. pga. musikken) afviger en del fra resten, og fordi den kommer så pludseligt.
War. War never changes.
Gravatar

#19 lagoni 13 år siden

The Road er forresten ud til at blive vist til Zulu Sommerbio et par steder (afstemningsfilm).
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
Gravatar

#20 Antlion 13 år siden

Udmærket film, men slutningen var ligefrem heller ikke min kop te. Jeg sad ikke tilbage med lysten efter et kram, netop fordi denne Deus ex machina lignende situation var påklistret og unødvendig.

Den ene kan argumentere med, at de har fulgt efter Mortensen og søn indtil han døde af sult eller andre kvæstelser (infektion i benet), således de ikke vil få problemer, når de skulle spise dem. Altså de er kannibaler. En anden kan argumentere med, at hvis de virkelig var kannibaler, vil de have jagtet i flokke (ligesom de andre, vi så). Desuden har Pearce en shotgun med rigelig ammunition, og vil derfor ikke have problemer med at eliminere Mortensen. Men igen... Hvorfor vente så lang tid, hvis de bare vil hjælpe dem? Slutningen virker malplaceret og sentimental (ligegyldig om familien er kannibaler eller ej), og det passer overhovedet ikke ind i filmens atmosfære og form.

Slutscenen vil måske have fungeret, hvis vi ikke blev introduceret for hele familien (hvor vi endda møder drengen og hunden fra tidligere), men blot Pearces suspekte tilbud? Eller bedre endnu: Efter Mortensens død, zoomes der ud fra drengens håbløse gang ned af vejen, naivt forsøgende på at følge sin faders fodspor, naivt forsøgende på at holde liv i sin indre flamme. [Ingen musik - stilhed]


Desuden følte jeg, at der for meget unødvendig spænding i filmen. Jeg havde håbet på et tempo à la Béla Tarr, hvor lange optagelser og metafysisk stilistik præger filmen, fremfor rå close-ups af triste ansigter. Så hellere bygge atmosfæren op med en lang optagelse af "den kolde, golde og barske ødemark, hvor solstråler og fuglekvidder blot er en saga", hvor vi bliver hermetisk utilpasse, før der cuttes til close-up.

Skriv ny kommentar: