Foruden at give os Darth Vaders fødsel, er “Sith-fyrsternes hævn” også tænkt som en visuel kobling til “Stjernekrigen” fra 1977 og er spækket med referencer til genstande og miljøer fra de klassiske film. Fans vil føle et sug i maven ved at se Yoda gå rundt i samme hvide rumskib, som Vader tvinger sig adgang til i starten af episode 4, for slet ikke at tale om billedet af den endnu ufærdige Dødsstjerne med en sort, kutteklædt Kejser i forgrunden. Om disse billeder så rent faktisk binder det nye tilstrækkelig tæt sammen med det gamle kan diskuteres, eftersom “Sith-fyrsternes hævn” med dens altomfattende computergrafik og smarte kameratricks ligger så fjernt fra den grove minimalisme i “Stjernekrigen” som overhovedet tænkeligt. At se og høre Chewbacca brøle som i fordums tid, gør heller ikke ligefrem filmen bedre, men understreger at en 28 år lang rejse, og et meget stort kapitel i populærkulturen endelig er overstået. Og det er da i sig selv en følelsesladet erkendelse.

Den store finale, og hele eksistensberettigelsen bag de tre nye “Star Wars” film, er naturligvis det endelige opgør mellem Anakin og Obi-Wan, der udspiller sig på en afsidesliggende lavaplanet. Ifølge marketings- robotterne hos Lucasfilm er dette den længste sværdduel, som nogensinde er lavet på film, og den er væsentlig mere intens end noget andet vi hidtil er stødt på i “Star Wars”-sagaen. Følelserne af had og fortvivlelse, der gennemsyrer scenen, er absolut gribende, og en del af 30 rigtig gode minutter, som til sidst fuldender Lucas’ visuelt betagende tragedie. “Sith-fyrsternes hævn” er ikke noget mesterværk men gedigen underholdning, der afspejler både fordelene og ulemperne ved, at én mand har magten til at tage samtlige kreative beslutninger bag en film. Lucas vil igen få kritik for sine manglende evner som instruktør og forfatter, og der vil igen være anmeldere og fans, som skuffet må konstatere, at filmen heller ikke denne gang opfylder deres forventninger. Men det her handler ikke om andre mennesker. Det handler om George Lucas og hans vision, der endnu engang er blevet realiseret præcis, som eneherskeren har ønsket det.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 filmz-Bruce 18 år siden

I virkeligheden ramte George Lucas plet med krigen på Naboo og gunganerne. Humoren mindede mig i den grad om erobringen af basen i slutningen af VI'eren fra '83 - lige så overdrevet og heldigt. Det er der sjovt nok ik så mange, som klager over.

Jeg vil da gerne gøre det så :) Netop slutningen i 83'eren med Ewok'erne, er mit største ankepunkt i den første trilogi. Det er ikke sjovt i mine øjne, nærmere pinligt, hvilket så Naboo og Gunganerne fulgte glimrende op på i Phantom Menace.

Men lad os nu se, om ikke Lucas får afsluttet på en god måde. Det lader da til det.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#22 filmz-herskegut 18 år siden

Nu vil jeg undlade at læse den her andmeldese :) Skal ind og se den digitale lørdag og Søndag, jeg vil holde spændingen ud endtil da ;)
Ifølge DR, Danmarks 8.-største filmnørd! ;P
The next sentence is fake,
The previous sentence is true.
Gravatar

#23 wiseguy 18 år siden

Glemte at skrive at jeg rent faktisk synes at dialogen i eps. III er meget bedre end i de to forgående. Kun een gang blev jeg lidt irriteret og det er den scene som anmelderen også nævner med "Nej jeg elsker dig mest". Den skulle have været skrevet om, men det er ikke med til at gøre deres forhold utroværdigt. Der er ikke blevet plads til mange scener med dem sammen i filmen, og det kunne måske give troværdigheden et hak nedad - men jeg købte dem med hud og hård, specielt deres sidste scene sammen...
Jeg synes heller ikke at skuespillet har været bedre end i Eps. III - vi snakker ikke Oscar material, men jeg synes fandme' ikke at det er svært at slå Mark Hamill og Carrie Fischer!!! Portman og Hayden er helt klart mere troværdige og Hayden befinder sig som en fisk i vandet, når han får lov at være ond, han gør det skide godt som Anakin. Så er der Ewan, McDiarmid, Samuel L. Jackson og banditten Lee. Eps. III har et lækkert cast. R2D2 har aldrig været bedre og General Grievous er rå fed!!! jeg er vild med hans Cecilhoste :)
Med fare for at udvikle mig til en Bruce-agtig-Deadwood-fortaler kan jeg kun sige igen og igen: Glæd jer - det ER den fedeste af dem alle :)
Just because the fucker's got a library card doesn't make him Yoda!
Gravatar

#24 filmz-Exitium 18 år siden

Overraskende! Havde håbet på 5-6 stjerner. Men jeg siger dette som en kæmpe star wars fan. Jeg må vente til midnats premieren imorgen. Glæder mig :)
"I dont wanna discuss how my fucking coffee tast like!"
Gravatar

#25 filmz-Bruce 18 år siden

#23

Med håbet om .... ;)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#26 filmz-Quak 18 år siden

Glæder mig til at se filmen og må tilstå at jeg har store forventninger.

Måske derfor jeg ikke skal være andmelder, men da jeg så EP I og II var jeg meget begejstret og følte de var noget nær perfekte, men når man kommerhjem og ser dem igen der er replikker som får en til at krumme tæer og handlinger man kan undre sig over.

Jeg nyder dog at se alle 5(snart 6 :P) film og føler at der er udemærket sammenhæng mellem de nye og gamle. Elsker at se, hvordan kejseren langsomt opbygger sit emperie og nyder som altid de flotte billeder. Ting som at R2D2 ligepludseligt kan flyve og at Anakin ikke skynder sig tilbage at hente sin mor og befri hende fra slaveri kan undre mig. Derudover har jeg aldrig forstået det der med at Anakin vil bringe balance på systemet når der i EP I og EP II er meget stor skævhed i form af at Sith næsten er udryddet, så kan det vel fra Jedi's synspunk ikke være særligt smart at få en der vil balancere tingene. Men igen der er så mange ting man ikke skal tænke for meget over i de film. Jeg ser lidt george lucas problem er at han undervurdere publikum's inteligens og tror han skal pensle det ud som når man læser en børnebog. Eller også fordi at filmene skal kunne forstås af alle, og derfor ikke er plads til at man selv skal tænke.

Gravatar

#27 mimic 18 år siden

glæder mig også en del til epi 3, specielt med den dystre still, og så tilbage til epi 1 og 2, der min favorit af de 2 faktisk episode 1, og fatter ik rigtig hva folk har i mod jar jar, synes han meget sjov.
Gravatar

#28 filmz-wetfox 18 år siden

Hvor hulen har i alle sammen set den?! SNYD?!
Gravatar

#29 azathoth 18 år siden

#26:

Derudover har jeg aldrig forstået det der med at Anakin vil bringe balance på systemet når der i EP I og EP II er meget stor skævhed i form af at Sith næsten er udryddet, så kan det vel fra Jedi's synspunk ikke være særligt smart at få en der vil balancere tingene.


Ifølge Lucas er "Balance in the Force" ikke at der er et lige antal dark side og light side Force Users, men at der slet ikke er nogen dark side Force Users. Den der skal bringe balance til Kraften er med andre ord den som for altid destruerer Sith-fyrsterne... hvilket jo er netop hvad Anakin/Vader gør i Return of the Jedi.
This is not the signature you're looking for. You can go about your business. Move along!
Gravatar

#30 Spanner 18 år siden

Filmen er glimrende underholdning. Anmeldelsen hæfter sig korrekt ved den klodsede romance som jeg aldrig synes har holdt i nogen af de tre nye film. Man længes efter replikker som Han Solo's eminente "I know" i Empire.

Jeg kan ganske enkelt ikke se hvordan så en stærk og intelligent kvinde som Padme bliver fremstillet som i Phantom Menace kan falde for Tudeprinsen Anakin.

Bedre går det når Anakin begynder sin tur ned i mørket og han har færre replikker. Hayden Christensen har måske nok et pænt udseende, men han siger sine replikker som en nonne synger sømandsviser.

Fire stjerner for generel underholdning og for Ewan McGregor, der endelig formår at spille Obi Wan i stedet for at spille Alec Guiness, der spiller Obi Wan.

Og naturligvis kudos til Ian McDiarmid. Hans forførelse af Anakin i første halvdel af filmen er fantastisk.
"You fuhl no man can kil me die no ay not man" - Erlingur666
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem

Skriv ny kommentar: