Det er i det hele taget en film ganske blottet for sentimentalitet, vi her udsættes for, men samtidig er det også en ekstremt besnærende en af slagsen, hvor kærligheden i mindre grad er en lyksalighed og i højere grad en forbandelse, som tvinger sjæle til at vandre hvileløst omkring. Den klassiske historie fremstår usædvanligt nærværende og uteatralsk, og eneste egentlige anke er den udskiftning af skuespillere, som forekommer midtvejs på grund af alder, og som skaber et lidt unødvendig knæk i fortællingen, som nok kunne være undgået med lidt opfindsom makeup. Ellers er det en noget nær perfekt filmatisering, som endnu engang bekræfter Andrea Arnolds store talent. Efter “Red Road” og “Fish Tank” havde hun allerede to fremragende film under bæltet – nu kan hun så føje endnu en til CV’et.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 Fellaheen 11 år siden

Forstå mig ret, spoiler-advarsler kan være meningsfulde. Men i langt de fleste tilfælde er de hysteriske og det er helt logisk og sig-selv-sigende når der er brug for én.
Gravatar

#12 Fellaheen 11 år siden

Highland Park (10) skrev:
Ja, for mysterier, afsløringer, overraskelser, drejninger, uforudsigelighed, uvidenhed osv. hører naturligvis ikke hjemme i kunstens verden. Ligeså den ubesmittede førstegangsoplevelse; den har ingen værdi i kunstens verden, hvor hvert berigende gensyn bringer en tættere på himlen.


Ja, eller tættere på satan, hvem ved? Men nej, umiddelbart synes jeg ikke spoilere er relevante for "kunst", hvilket selvfølgelig kommer an på hvor eksklusivt man definerer begrebet. Twin Peaks bliver f.eks. ikke hverken bedre eller dårligere af at man ved, hvem morderen er. Ligesom Memento ikke hæver sig fra at være en af verdens dårligste film på grund af sin smarte plot-struktur.
Gravatar

#13 NightHawk 11 år siden

Super anmeldelse!

Glæder mig til at få set om denne nye udgave er bedre end ITV's version fra 2009, som indtil videre hører til blandt mine favorit versioner.
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Gravatar

#14 X&O 11 år siden

ÅH MAN! Snak lige om at vælge tre kedelige billeder. Alle billederne er af personer med tåget baggrund, hvis det er repræsentativt for filmen står jeg af.

EDIT: Jeg er godt klar over at Filmz ikke nødvendigvis selv har indflydelse på udvalget.
Gravatar

#15 Takfornu 11 år siden

Hvor er det også bare kedeligt med film hvor de snakker hele tiden eller laver stemninger med billeder af fx fugle som flyver, så lad os se at få en upbeatet action udgave i Real 3D og Dolby eller DTS Master Deluxus Audiophilistisk 7.1 lyd
Synd at de alle dør af ulykkelig kærlighed og betændte sår
..... nååå nej ;)

Efter at jeg missede den på PIX i år må jeg se at få set den på anden måde for anmeldelse har ikke fjernet interessen kun øget den - Tak Benway for at tilføje endnu en film til listen over MUST SEE film i 2012!
A Life Lived in Fear - Is a Life Half Lived !

Skriv ny kommentar: