“The Number 23” er langt fra det mest imponerende set fra Joel Schumachers hånd. Filmen evner ikke at bevare fascinationens kraft, dels fordi instruktøren ikke forstår at mestre antydningens kunst, og dels fordi instrukøren ikke evner at undgå diverse klichefælder. Der er glimt af underholdende og fascinerende elementer omkring Jim Carreys i øvrigt papirstynde figur i filmens univers, men grundlæggende er det særligt billede, lyd og ekstramateriale, der giver denne udgivelse en værdig præsentation.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 icetea 16 år siden

Jeg synes nu den var meget god da jeg så den i bio. Spændende film IMO. Lige efter filmen går man også bare og finder tallet 23 over det hele hehe..

4/6
Gravatar

#12 filmz-wetfox 16 år siden

Fuldstændig enig med anmelderen i de 3 stjerner, det er en noget middelmådig affære .

Filmens eneste force er , som sagt ovenover, at man bagefter filmen prøver at spotte 23'er
Gravatar

#13 filmz-barnebarn 16 år siden

2/6

Jeg havde forventet meget mere, men blev meget skuffet, da jeg så filmen.

Måske er det fordi, at jeg slet ikke kunne tage det seriøst med "23" talmagi'en, når man bare selv kan vælge, hvordan man vil nå frem til tallet... Lad os lægge disse tal sammen... Las os trække dem her fra hinanden... Lad os gange... Lad os dividere... Lad os ignorere nuller... Og nogengang lader vi tal stå ved siden af hinanden andre gange ikke...

Mit indlæg er oprettet den 30/7... 30 - 7 = 23!!! WOW!!!

Pfffth!

Derudover var historien ringe, så jeg giver den 2 for skuespillet, som trods materialet, var rimligt.
<hr>
Must see films: Mulholland Drive - The Matrix - Kill Bill Vol.1 - The Lord of the Rings: The Fellowship - Scarface - Memento
Gravatar

#14 icetea 16 år siden

#13 :O Tallet er allerede begyndt at hjemsøge dig ;)
Gravatar

#15 filmz-SumiChild 16 år siden

Jeg synes nu det var en okay film, og jeg var med fra starten af.
Slutningen kunne jeg så ikke lige regne ud.
Men - som sagt før - så begynder man selv at lede efter tallet 23 bagefter :b
Og jeg fandt da ogå ud af, at hvis man tjekkede min fars fødselsdato så blev det 23, og jeg var færdig med at se filmen 23.32 :b
Så det' på en måde lidt sjovt, synes jeg :D
Lying is the most fun a girl can have without takin' her clothes off!
Gravatar

#16 icetea 16 år siden

#15 Heh ja lige præcis, har også lagt mærke til at tit når jeg kigger på min mobil for at se hvad klokken er om aftenen støder jeg ind i kl. 23.23 hehe :P
Gravatar

#17 filmz-SumiChild 16 år siden

#16
Haha det er egentlig ret pudsigt :b
Lying is the most fun a girl can have without takin' her clothes off!
Gravatar

#18 filmz-Bruce 16 år siden

Number 23

Endnu en aften i naboernes skød. Nej, ikke så bogstaveligt! Livsnydelse a "La grande Bouffé", uden at boltre sig i kødets lyster. Efter indtagelse af alkoholiske og sukkerholdige varer, blev det til et syn med Joel Schumachers "Number 23" starring Jim Carrey og underskønne Virginia Madsen. Jeg er ganske tvetydig overfor hr. Schumacher. På den ene side har han begået "Falling Down", en særdeles vellykket udgave af "Phantom of the Opera", kultfilmen "The Lost Boys" og "Tigerland". På den anden side er der resten af mandens repertoire, men dermed ikke sagt, at tvivlen ikke skal komme manden til gode.

Jeg ved ikke helt, hvorledes jeg skal beskrive "Number 23". Jeg kan gå traditionelt til værks og give den en behandling indenfor rammerne af en ordinær anmeldelse. Men helt ærligt synes jeg ikke, en sådan ære bør tilfalde enhver film. Anmeldere har også følelser og jeg skal være den første til at bekende, at dette var en direkte fornærmelse.

Indrømmet, så vil jeg formode, at "Number 23" sagtens kan finde et taknemmeligt publikum, som har nemmere ved at fordøje filmens præmisser. Men undertegnede fik nærmest en åbenbaring en halv time inde i filmen. Om det var den 3. irish coffee eller blot momentan fornuft, skal jeg lade være usagt, men det var nærmest en spirituel oplevelse, som satte resten af filmen i relief til mine erfaringer med film. DVD'en indeholder to versioner af filmen. Biograf- og unrated cut. Erfaringen siger biograf versionen som regel er underlegen. Isåfald al min kondolance til biografpublikummet.

Jim Carey spiller figuren Walter Sparrow, som kort fortalt, er hundefanger, gift med konen Agatha (Virginia Madsen), med hvem han har teenagesønnen Robin. Introduktionen af familien de første 15 minutter, skulle vise sig at være filmens højdepunkt. Sparrow er ikke uden humor og charme, egenskaber, som Carrey kan portrættere i søvne. Hurtigt finder vi sympati med denne lille, nærmest lykkelige familie. Men noget udefrakommende får rokket ved dette, i form af en rød bog, konen Agatha bliver opmærksom på, da hun venter på Jack Sparrow, undskyld Walter, udenfor en antikvariat. Bogen, Number 23, er en sær lille størrelse. Bogens hovedperson, Fingerling, rammer noget i Walters ubevidste jeg, da flere referencer til Walters eget liv dukker op, gennem den fiktive person. Det hele ser vi udspille sig i et film noir lignende tankeunivers, med Walter og Agatha som omdrejningspunkter og der varer ikke længe inden nummeret 23, drages med ind i ligningen.

Det store clou er, at 23 gennemsyrer alt. I bogen som det virkelige liv, kan alt blive til 23. Nøgler, hotelværelser, nummerplader, prisskilte indeholder pludselig alle nummeret 23. Datoer og alverdens talkombinationer, kan med et og ikke mindst lidt god vilje og matamatisk snilde, blive til 23. Som bogens kapitler skrider frem, følger vi Walters kamp om at komme til bunds i mysteriet, fremfor at synke til bunds i vanviddet.

Efter 30 minutter, er der ikke noget at sige til, at Jim Carrey bliver mere og mere overgearet. Det føles som om, han endnu engang er pint til at være med i "The Truman Show", denne gang dog instrueret af en langt mindre ferm instruktør, ligeså fintfølende som en elefant i en porcelænsbutik. Det er dårlig pastiche over både egne og andre instruktørers arbejde, hvor brugen af klipning, lyd og kameraføring, fører til overdrevent effektmageri, som fuldstændig fjerner fokus fra historien. Ihvertfald for undertegnede, som vil karakterisere dette som en kombination af Brian De Palmas og John Carpenters dårligste værker. Jeg skal indrømme, at jeg mistede, eller rettere opgav, at følge tråden de sidste 20 minutter og overgav mig til latteren. I denne sindstilstand, når man frivilligt nægter at lade sig vildlede og forføre af filmens magi, fremtræder talentløsheden så meget desto mere, hvilket måske ikke er helt fair overfor Schumacher.

Slutfacit kan dog ikke diskuteres. Mage til makværk skal man lede længe efter og i et år med filmen "Perfect Stranger", er dette noget af en bedrift. Jeg kan kun anbefale denne film, hvis man gerne vil se nogle scener med Virginia Madsen, resten er et "PG-99" stempel værdig!

Bruce Springsteen er iøvrigt født den 23. september 1949.

Film: 2.3/10
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#19 pulse83 16 år siden

Har netop set denne film med meget lave forventninger, men blev ganske positivt overrasket. Ganske vist er hele ideologien filmen er bygget på noget fjollet, men filmen formåede at holde mig underholdt, stort set hele vejen igennem. Og det er nok til at give den 4/6.

Billedkvaliteten er gennemsnitlig god. 4/6

DD EX lydsporet er ganske fremragende, og har en kæmpe andel i filmens underholdningsværdi! 5½/6
Excuse me, Flo!

Skriv ny kommentar: