Af: filmz-Mr. Anderson | Udgivet: 2003-11-01


Der findes 3 former for usandheder, nemlig løgn, bedrag og så hype. Den overdrevne hype som gik forud for “The Matrix Reloaded” var bestemt ikke til filmens fordel. Hype eller forventninger kan som bekendt virke for eller imod en film – og dette ses tydeligt i tilfældet med de to første “Matrix”-film. (Artiklen indeholder spoilere til “The Matrix Reloaded”).

“The Matrix” dukkede frem i skyggen af den længe ventede “Star Wars: Episode I – The Phantom Menace”, men sidstnævnte virkede rigtig nok som en film fra en tid for længe siden i en fjern, fjern galakse i forhold til den hippe og sexet film, som satte gang i fantasien og mode i sorte klæder og designersolbriller.

Filmens grundtanke om at ‘The Matrix’ var en computerskabt verden, som mange mennesker tror de lever i, imens de i virkeligheden sover deres liv væk, gik rent ind hos publikum. Og man kunne tilmed også læse næsten hvad som helst ind i filmen, der selv var fyldt med henvisninger til Det Nye Testamente, buddhistisk tankegang og specielt den franske filosof Jean Beaudrillards værk “Simulation and Simulacra”.
“The Matrix” virkede med sin unikke blanding af højkultur og popkultur som et friskt pust, og filmen er siden blevet en af de mest indflydelsesrige nyere film, bl.a. ved at sætte nye standarder for visuel vildledning. Ikke mindst takket være Bullet Time, hvor kameraet drejer 360 grader omkring et fastfrosset objekt.

Men fire år senere er alt vendt på hovedet. Bullet Time er blevet kopieret i et utal af film, og “Reloaded” virker som om at den for alt i verden prøver at overgå etteren, og ikke mindst at slide sig fri af efterlignerne.
Men om de så opfandt hjulet endnu engang, så er det svært at komme uden om forventningernes pres.

Forventningerne (eller mangel på samme) arbejdede for den første “Matrix”-film – og ligeledes har de arbejdet imod “Reloaded” og der er gået inflation i at rakke ned på “The Matrix Reloaded” – og sådan kan en film der tjente over $700 millioner på verdensbasis alligevel gå hen og blive en skuffelse.

Ja, “The Matrix Reloaded” burde på alle måder omdøbes til “The Matrix Overloaded”, men den er bestemt heller ikke så dårlig som mange gør den til – et skuffet publikum fortæller tit mere om tilskuerne end selve filmen.

I anden del af “The Matrix” er flere hundredetusinde kampmaskiner er på vej ind imod kolonien Zion. Får maskinerne held til at knuse Zion, vil ingen mennesker længere leve frit, og alle vil blive reduceret til celler i det kraftværk der driver maskinerne. Og Morpheus forsøger så at stoppe kampmaskinerne ved at samle tropperne og holde gigantiske rave-parties.
Tilbage i 1999 kritiserede Jean Beaudrillard Wachowski-brødrene for at have fejltolket hans teorier, og i stedet være romantikere som havde en naiv tro på muligheden af oprør. Men Beaudrillard var for tidligt ude med sin kritik, for i “Reloaded” tager Wachowskierne revanche. Ved filmens slutning mødes Neo med arkitekten af den gigantiske computersimulation, The Matrix. Her får Neo at vide, at oprøret og hans egen rolle som den nye messias/supermand er programmeret på forhånd. Yderlig har maskinerne gjort den opdagelse at mennesket ikke kan leve uden muligheden for selv at vælge, og alle de mennesker der
“sover” deres liv bort har selv valgt det. Kun en minoritet vælger at blive oprørere og leve i, hvad de tror er sandhed. Men også oprøret er under kontrol og tjener et formål. Filmen ender med erkendelsen, at menneskeheden selv har valgt sit slaveri, og at også messias-rollen er en løgn. Hvis “The Matrix” alligevel ikke bare er et computerprogram, som oprørerne kan manipulere med, er oprøret så overhovedet muligt?

Og på den måde slutter “Reloaded” også med at sende en hån af sted mod den første films (og dennes mange fans?) optimistiske tro på fremtiden. Lige meget hvilken dør du vælger så har det ingen betydning, lyder svaret i “Reloaded”. Den første film er på mange måder en del af vores moderne tankegang: tro på dig selv og du vil kunne se.

Når “Reloaded” skyder dette mantra i sænk, så er det måske heller ikke så mærkeligt at fans af den første film føler sig snydt af del 2?

I følge Beaudrillard er der ingen vej ud… Fortsættelse følger i den tredje film som har verdenspremiere 5. november.

Klik her for at læse anmeldelser af hele Matrix-trilogien.



Onsdag 5/11

[li]”The Matrix Revolutions”[/li]

Fredag 7/11

[li]”Bringing Down The House”[/li]

[li]”Freddy Vs. Jason”[/li]

[li]”Tvilling”[/li]


Mandag 3/11

[li]”Anja Efter Viktor”[/li]

[li]”Confidence”[/li]

Tirsdag 4/11

[li]”Analyze That”[/li]

Onsdag 5/11

[li]”2 Fast 2 Furious”[/li]

[li]”Skagerrak”[/li]


Søndag 2/11

[li]DR.2 20.40 ”The Yards” (2000)[/li]
”Livsfarlig Frekvens”
Med Dennis Quaid og James Caviezel.

John mistede sin far under en ildebrand. Nu, 30 år efter, forekommer der en usædvanlig atmosfærisk forstyrrelse, der gør det muligt for faderen at kommunikere med John ude i fremtiden. John advarer sin far om ulykken og redder hans liv. Men når man ændrer på historien, sker det ikke uden omkostninger.

John: ”I want you to remember this word, okay? It’s kind of like a code word: Yahoo. Can you remember that?”
[li]TV.3 21.00 ”Livsfarlig Frekvens” – “Frequency” (2000)[/li]

Mandag 3/11

[li]TVD1 21.00 ”Kuglen” – “Sphere” (1998)[/li]

Tirsdag 4/11

[li]TV3+ 20.00 ”10 Things I Hate About You” (1999)[/li]

[li]TVD1 21.00 ”The Matrix” (1999)[/li]

Onsdag 5/11
”Cast Away”
Med Tom Hanks og Helen Hunt

Chuck Noland arbejder for pakkepost-firmaet FedEx. En tur med et af firmaets fly ender katastrofalt, og Chuck er den eneste overlevende. Han bliver skyllet op på en tropeø, og som en anden Robinson Crusoe må han nu forsøge at overleve.

Chuck Noland: ”Well did you ever think we might make it? Did that thought ever cross into your puny little brain, huh? Well regardless of what you think I would rather take my chances out there on the ocean, that to stay here and die or spend the rest of my life talking to a shitty, god damn VOLLEYBALL!”
[li]TVD1 21.00 ”Cast Away” (2000)[/li]

Torsdag 6/11

[li]TV3+ 21.00 ”Die Hard: Mega Hard” – “Die Hard: With a Vengeance” (1995)[/li]

Fredag 7/11

[li]Zulu 23.45 ”Wes Craven’s New Nightmare” (1994)[/li]

Lørdag 8/11

[li]TV.3 20.00 ”Ace Ventura, Detektiv” – “Ace Ventura: Pet Detective” (1994)

[li]TVD1 23.25 ”Strømer På Stregen” – “Tightrope” (1984)

Søndag 9/11

[li]DR.2 17.30 ”Lad Andre Kun Dømme” – “Imitation of Life” (1959)[/li]

[/li][/li]


[li]”Futurama Sæson 3″[/li]

1. Vælg afsnit 3, “A Tale of Two Santas” og gå til “Play Episode”. Klik enten til højre eller venstre på fjernbetjeningen og tryk på det stykke juleslik som dukker frem. Gør det samme igen, men undlad at trykke på slikket – tryk opad i stedet, og julemandshat dukker frem. Tryk på denne.

2. Når man afspiller afsnittet “Amazon Women in the Mood” skal man trykke 35 på fjernbetjeningen og derefter trykke enter når man får beskeden fra rumvæsnet.

Læs tidligere Ugens filmz.

Gravatar

#11 filmz-Funkymonkey 20 år siden

#9
Mere smag er så meget sagt, Frid har sin egen smag som størstedelen herinde(inklusive mig) finder elendig. Men det er stadig en smag - hans smag - og vi bedømmer og ser den udfra vores egne ideer om hvad der er godt.
#filmz.dk - irc.quakenet.org - IRC
Gravatar

#12 Morbid 20 år siden

ok jeg giver mig
You need chaos in your soul to give birth to a dancing star.
Gravatar

#13 filmz-ceviv 20 år siden

#6 tror du skal nærlæse artiklen igennem en gang til!! der står intet i artiklen der ikke kan forsvares det er fuldstændig korrekt at der var utroligt stort hype omkring reloaded og at reloaded ikke var lige så stor en succes som 1'eren det er også rigtigt at mange af de fans der var tiltrukket af den mytiske/mystiske aura ,krydret med lidt floskel filosofi og bibelske henvisninger der fandtes i etteren fandt reloaded vulgær og til tider en smule latterlig. derfor kan da der sikkert godt være mange der finder reloaded god men generelt skuffede den!! basta!!...
Gravatar

#14 Michael Andersen 20 år siden

#13
Præcis! Tak for det. Jeg skulle lige til at puste mig op :)

#6
Jeg starter med at skrive at hype er en løgn - at "Reloaded" ikke er så god som "lovet", men skriver også senere at den bestemt heller ikke er så dårligt som mange senere har gjort den til.

*Spoiler*
Hver Matrix-film har sin egen konklusion: Den første film: Neo er den nye frelser for menneskeheden (manden stiger direkte mod himlen til slut).
"Reloaded" modsvarer dette ved at sige: Gør hvad du har lyst til, det gør ingen forskel. Der er ingen udvej!
"Revolutions": Fortsættelse følger...

Altså ingen "slut"-konklusion endnu.
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#15 filmz-MegaCore 20 år siden

#14: Lige præcis! Ingen konklusion endnu... Artiklen påstår dumt nok at The Architects påstand automatisk er filmens konklusion, hvilket er pinligt forkert, og dybt misforstået.

#6: jeg tror du skulle kontakte din lærer, såledeas at han kan lære dig, hvordan det lige er, at man skriver punktummer, fordi så er det nemmere at læse, for andre, syntes jeg ihvertfald, du burde.

At du derudover endnu ikke rigtigt har forstået 2´eren, er bare synd for dig. For der er også rigeligt med filosofi (både bibelske og mere moderne) i Reloaded.

(Flamebait_mode on)
Generelt vil jeg sige at det er helt fint med mig at de har sat intelligenskravet op i 2´eren. De har tabt en del sinker på den konto, men det gør filmen større for os andre.
(Flamebait_mode off)

Se bare på Frid vs. Høy. Der er ingen tvivl om hvem der er mest fagligt dygtigst af de 2....
Gravatar

#16 Michael Andersen 20 år siden

#15
"Lige præcis. Ingen konklusion endnu... Artiklen påstår dumt nok at The Architects påstand automatisk er filmens konklusion, hvilket er pinligt forkert, og dybt misforstået."

Hvis arkitektens påstand ikke er "Reloaded"s konklusion, hvilken er så...?

Og jeg gentager gerne at artiklen overhovedet ikke kommer med nogen konklusion for hele trilogien.
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#17 filmz-ceviv 20 år siden

15. ja det burde jeg nok.
Lidt synd at du ikke fattede hvad jeg skrev fordi min tegnsætning ikke var iorden.
Det må du undskylde når det er sagt så så forklarer jeg lige igen...

når jeg skriver vulgær, så er det fordi de henvisninger til diverse filosofiske retninger, bibelske og mere moderne(som du udtrykker det)er kørt derud hvor det fylder hver en billedramme. Derudover bliver historiens dybt interessante ide ødelagt af unødvendige og imo fuldstændig overgearede actionsekvenser og det var det jeg mente med at den var vulgær (for meget bull og for meget action). I etteren var der et fint sampsil mellem den dybt interessante historie og de nyskabende og interessante actionsekvenser



men 2'eren driver det et skridt videre og og gør den til et kedeligt voldsorgie uden egentlig mening


Det er så der den interessante og spændende historie gøres tynd fordi der lige skal være plads til diverse albino rastafarier.

Når det er sagt er det vist dig der trækker diskussionen ned på et punkt hvor den ikke hører hjemme så hvis jeg nu lærer at sætte punktummer så kan du vel lære ikke at være sådan en nar?

og så siger jeg lige igen der står intet i artiklen der ikke kan forsvares!!!! er du uenig i det?
Gravatar

#18 filmz-ceviv 20 år siden

ps. håber du fatter hvad jeg skriver. Hvis min tegnsætning ikke opfylder dine krav kan du jo bruge dit store intellekt på at decifrere min tekst...
Gravatar

#19 Morbid 20 år siden

hail ceviv

Jeg er fuldstændig enig med dig. 2eren indeholder da ekstremt meget filosofi, som man kan gå hjem og tænke over, hvilket (imho) er det eneste gode den har.

Mange jeg kender (såkaldte sinker åbenbart) stod af i filosofien og nød actionscenerne og miljøet i stedet for. Der er noget for alle, men den perfekte balance de opnåede i 1eren er der langt op til.
You need chaos in your soul to give birth to a dancing star.

#20 20 år siden

"Generelt vil jeg sige at det er helt fint med mig at de har sat intelligenskravet op i 2´eren.

For det første kan man slet ikke bruge ordet "intelligenskravet" i den her forbindelse og for det andet "sætter" man ikke kravende til publikums intellekt op men "skærper" dem. Så meget for MegaCores bestræbelser på at overbevise os om, at vi ikke er kloge nok til forholde os kritisk til Matrix 2. Hov - manglede der et punktum der?

Tag nu feks. den fantastiske scene mellem Neo og Rådsmanden, der taler sammen om det symbiotiske forhold mellem mennesker og maskiner. Grinagtig banal og leveret på en så didaktisk facon, at man på ingen måde kan tage den pågældende tematik alvorlig. Med mindre at man selvfølgelig har svært ved at gennemskue hvornår der rent faktisk ligger en betydning bag ord, og hvornår det bare er tom buldren. MegaCore?

Skriv ny kommentar: