Gravatar

#1 duuk74 18 år siden

Phew hvor skal jeg starte.
The New world er en af den slags film, hvor jeg sad tilbage efter rulleteksterne havde kørt igennem, og simpelthen manglede ord.
Historien handler kort fortalt om de Engelske settlers møde med Amerika og Indianerne i 1700 tallet, og soldaten John Smiths møde med indianerpigen Pocahontas.
Men filmen er ikke helt uden fejl. Den er meget lang, krævende, og absolut ikke for alle. Jeg havde det som at hoppe ud fra en 100 meter vippe og dykke ned i filmen, og jeg lod mig totalt opsluge af den.
Andre vil have det som at hoppe ud og knalde hovedet i bunden bassinet.

Pacingen i filmen er langsom, men der er så mange teksturer og detaljer at det absolut ikke gør noget. Jeg nød de fantastiske naturskud, de historiske settings, klipningen og ikke mindst den vidunderlige musik.
Jeg vil også fremhæve musikken i filen. James Horner har komponeret filmens score og det er fantastisk. Læg specielt mærke til den boblende, brusende intro hvor man ser Indianerne løbe ned mod stranden for at studere de fremmede der kommer sejlende. Det er virkelig episk!

Skuespillet og kemien mellem karaktererne og også helt unikt. Pocahontas spilles fantastisk af den kun 14-årige Q'Orianka Kilcher. Hun er perfekt castet. Det er egentlig ikke så mange replikker hun har, det meste bliver sagt med kropssprog og mimik. Hun har en fantastisk udstråling med et glimt af kvindelig guddommelighed over sig.
Mødet mellem Smith og Poca hvor de prøver at lære hinandens sprog via tegn og fagter, illustrerer hvor fint der bliver spillet uden ord.

Filmen er skudt med naturligt lys og farver, og naturen er i forgrunden istedet for kun at fungere som baggrund. Malick skaber nærmest meditative scener med dyb ro, hvor lyd og billede går op i en højere enhed.
Samtidig er billedet af den Engelske koloni i slående kontrast. Et underforstået billede af hvordan respekt/disrespekt for naturen gør hele forskellen. Et af filmens temaer i øvrigt.

Jeg betragter The New World som filmkunst af højeste klasse, og blev virkelig blæst væk af den.
Slutningen er fantastisk og rørende - den gik lige i hjertet på mig. Man sidder med en følelse af både glæde og sorg når rulleteksterne starter.

10/10
100.000 lemmings can't be wrong
Gravatar

#2 Yoda 18 år siden

Her på filmz har vi "What We Saw - tråden", hvor brugerne anmelder de film, de har set KLIK

Så er der også styr på sagerne ;-)
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Gravatar

#3 pulse83 18 år siden

Og derudover kan du også bruge biograf-anmeldelsen af The New World, til at kommentere filmen i. :)
Excuse me, Flo!
Gravatar

#4 chronaden 18 år siden

fuldstændig enig!
http://www.lebowski.dk/film.html
Gravatar

#5 duuk74 18 år siden

Heh nå ja ok. Det var jo lidt svært at gætte. Kunne man ikke lave den til en sticky og evt omdøbe den den til "Brugeranmeldelser" istedet for "What We Saw". Man tror jo det er en film når det står med stort, og hvorfor på engelsk?
100.000 lemmings can't be wrong
Gravatar

#6 Yoda 18 år siden

Hvorfor tråden er bleven døbt "What We Saw", ved jeg ikke, men synes nu, at idéen er fin nok. Og hvis man færdes fast på filmz, så bliver det jo også en vane at spotte tråden. Ligesom det er tilfældet med vor allesammens yndlingstråd ("Heads-Up" tråden), der jo også er engelsk døbt ;-)
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Gravatar

#7 Corgan 18 år siden

#6:

Grunden til at tråden blev døbt "What We Saw" skyldes at den oprindeligt blot var et sted hvor man kunne skrive hvad man havde set fornyligt samt evt. et par linier med kommentarer herom. Det var ikke ment som en decideret anmeldelse-tråd.
Tråden skulle så give andre lysten til at gense film de måske havde fortrængt, eller advare folk om ikke at spilde tid på en bestemt film f.eks.

"Hvad så du fornyligt" som tråden vist oprindeligt hed, blev så i de senere tråde omdøbt til noget så smart som "What We Saw" af én eller anden mystisk grund.

Ang. #1:
...så var jeg desværre ikke helt så begejstret som jeg havde håbet jeg ville være. Jeg havde set meget frem til filmen og jeg var da også underholdt da jeg så den i biografen. Der var endda steder i filmen hvor jeg tænkte "wow, det er sgu er fed film". Denne følelse forsvandt dog desværre i løbet af den sidste time af filmens spilletid. Der var pludselig alt for store spring i historien og de forskellige personers reaktioner og skæbner virkede for overfladiske.
Jeg spoiler-markerer lige følgende:

Det undrede mig at Bale's karaktér tog det så let at Pocahotas var så begejstret for at opsøge John Smith til sidste. Det var som om han blot tænkte "nå ok... hun elskede mig så ikke rigtigt alligevel... æv... men der er vel ikke noget jeg kan gøre ved det". Og da hun så endelig genforenes med Smith, er hun bare ligeglad med ham, og tager så tilbage til Bale, som står med åbne arme som om han hele tiden havde vidst at hun ville vælge ham og ikke Smith. Underligt forhastet virker det også at hun pludselig er død. Bale virker ikke særlig berørt af dette. Generelt føler jeg at man ikke rigtigt komme ind under huden på Bale + Pocahontas forholdet. Ser man overhovedet at hun er gravid? Jeg mindes at man pludselig bare ser at de har fået et barn. Hvorfor overhovedet vise at de har fået børn, når dette ikke har nogen betydning for historien eller for deres forhold?

Men det er da bestemt en flot film. Men den minder på godt og ondt rigtig med om Mallicks Thin Red Line med den langsomme historie, de pludselige og nærtgående kampe, den filosofiske monolog, det smukke kameraarbejde m.m. Jeg havde nok forventet lidt mere fornyelse i fortællermåden... påtrods af at jeg elsker Thin Red Line og alt omkring den.

Jeg håber på der snart udkommer en directors cut. Nogen der ved om det kommer til at ske?
Gravatar

#8 DarkLight 18 år siden

Jeg omdøbte tråden til "What We Saw" i sin tid. Jeg synes det har et meget interessant nostalgisk mystisk skær over sig :)

Heads Up...tja. Det er så længe siden :)

Moralen? Kom her tit nok, så kan du ikke leve uden de hedder det. Ellers? Your loss.
This weekend will be filled with staring out of windows while holding a glass of scotch.

Skriv ny kommentar: