Gravatar

#1 filmz-mhh 19 år siden

Kære alle
Jeg har en stor drøm om at blive skuespiller...
men hvordan starter man? Jeg er villig til at gøre næsten alting. Har tænkt på at starte på drama-efterskole når jeg bliver lidt ældre, ville det f.eks. være en god ide?
Gravatar

#2 Martindan 19 år siden

Hvor gammel er du?

Mit råd ville være at tage leksioner på enten drama kurser på aftensskoler eller ungdomsskoler. Lav en del amatør teater på uddannelsessted og tag drama som fag hvis dette er en mulighed. Ellers kontakt professionelle skuespillere og prøv at hør om du må læse hos dem..

Du kunne evt. også være med i diverse film som folk render rundt og laver..... både amatør, filmskole, semi proffe osv.
for cryin' out loud......
Gravatar

#3 gi-jones 19 år siden

Her må vi nok råbe på Gimleno1. Tror at han må være autoriteten på det område.

Dog vil jeg blande mig på forhånd :)
Du har jo alderen med dig, så det er bare et spørgsmål om at kaste sig ud i hvad du kan få (naturligt nok med visse begrænsninger, som du for alt i verden skal stå fast på).
Jeg skal ikke kunne udtale mig om dramaskolerne, da jeg aldrig selv har været på en, men jeg tror at den gyldne regel for alle uddannelser gælder her også. Du får kun det ud af det, som du er villig til at arbejde for. Man får aldrig noget foræret og slet ikke som skuespiller.

Generelt skal du prøve at skaffe dig de roller du kan komme til og få noget erfaring og fornemmelse for hvad det vil sige at spille skuespil. Mange starter med diverse teaterting på skoler og så videre, og så er der forskellige muligheder du kan undersøge indenfor castingbureauer. Værd dog opmærksom på at det kan være meget dyrt, og langt fra altid betaler sig at være medlem af disse (det er jeg sikker på at Gimle også har en ting eller to at sige om). Prøv at kigge på disse:

onlinecasting.dk Vist nok gratis for skuespillere - undersøg det.

dask-online - IKKE gratis, men meget godt besøgt og et udmærket sted at starte tror jeg.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#4 filmz-gimleno1 19 år siden

Jeg må understrege at bare fordi du melder dig til DASK gør det dig IKKE til skuespiller *LOL*

Jeg ved ikke, mit råd er nok ikke særligt opløftende, men det vil lyde som følgende: tro på dine evner (det er en tyk kliché i sig selv men en absolut nødvendighed), forsøg at søge op på teaterskolerne, vær forberedt på at det bliver et enormt hårdt knoklearbejde, vid at bare fordi du kommer ind og består så er du LANGT fra sikret job overhovedet.
Prøv at medvirke i nogle film produktioner - dette forum er fyldt med folk der laver film så det er et fint sted at samle sig erfaring, og sørg for at have en backup plan hvis alt går i vasken.
Jeg går fuldstændigt ind for at man skal følge sine drømme, men realiteten ER at der er 3000 prof skuespillere i dette land og ud af dem er kun ca 5-10% i konstant arbejde og endnu færre der bliver kendte og berømte, og INGEN bliver rige (fakta: de der tjener kassen er som entertainers, ikke som skuespiller, som f.eks Linie 3, ELLER de ganske FÅ 2-3 stykker der får roller i Hollywood film).
Det siger jeg ikke for at du skal miste modet, blot for at du er klar over hvor meget arbejde (og held) der skal ligges i det, men jeg ønsker dig held og lykke.

Har lidt travlt lige nu, men vil prøve at vende tilbage lidt senere hvis der er mere jeg bør sige...
..my hovercraft is full of eels..
Gravatar

#5 filmz-gimleno1 19 år siden

Anyway.. Som sagt var sidste mail ikke ment for at bringe dig ud af håbet, hvis du virkelig brænder for det og er sikker på at det ikke bare er en fiks idé, men at du virkelig vil vie dit liv til skuespillet, så skal jeg gerne prøve at guide dig så godt som jeg kan, bare mail mig. Men jeg understreger at mange ikke anser skuespillet for værende rigtigt arbejde, men det er udelukkende fordi de aldrig har beskæftiget sig professionelt med det, for jeg kan sige det kræver slid og endnu mere slid, ikke blot på skolerne, men også bagefter i arbejdet, hele karrieren igennem. Men mail mig gerne spørgsmål :-)

Må dog skynde mig at sige at de færeste skoler tager folk under 22-23 år ind, der sker måske, men ikke så vidt jeg ved. Men lad være at se det som et problem, brug de år du har indtil da på at samle erfaring og blive bedre, det kan du jo allerede begynde på med det samme, og man kan aldrig få erfaring NOK i et fag som dette.
Gravatar

#6 gi-jones 19 år siden

Jeg glemte faktisk en enkelt mulighed. Du kan melde dig til Yuffies mailingliste på www.yuffies.com - Det er en dansk organisation på trods af .com adressen.

De sender undertiden ofte opslag om roller rundt. Det er typisk statistroller og mindre roller i novellefilm og så videre, men det er også stedet at starte.
Gravatar

#7 filmz-gimleno1 19 år siden

Ja, Yuffies er også et ok sted at udvide sit netværk, møde ligesidende, ville have nævnt det men ved ikke hvor i landet du kommer fra, så derfor :-) Yuffies er i høj grad Københavner baseret, tror ikke der sker ret meget Yuffies relateret andre steder i landet, men man ved jo aldrig.
Ellers er f.eks dette forum proppet med mennesker der brænder for at lave film, er da sikker på at gi-jones og de andre gutter gerne f.eks vil se dig til en casting næste gang de skal lave noget, hvis de skal bruge en pige i 13-14 års alderen ;-)
Gravatar

#8 gi-jones 19 år siden

Det er allerede arrangeret. Har bare ikke nogen projekter på plakaten lige det næste halve års tid :)
Gravatar

#9 filmz-gimleno1 19 år siden

#8 Det syntes jeg nu nok hurtigt plejer at æændre sig for dit vedkommende *G*
Gravatar

#10 gi-jones 19 år siden

Korrekt, og det er bestemt ikke kun min skyld :)

Skriv ny kommentar: