Bagland
Udgivet 23. dec 2003 | Af: filmz-Elle | Set i biografen
Det bliver starten på en turbulent periode for Mille, hvor hun splittes mellem længslen efter den bekræftelse og fremtid Sami – og det helt nye miljø han omgås i – kan give hende, og snerten af kærlighed til Kenny, der på trods af sine aggressive adfærd og tåbelige opførsel, viser sig at have store følelser i klemme over for Mille. Samtidig må Mille passe sin alkoholiske mor, der er ligeså hjælpeløs som Mille er viljestærk. For Mille har på trods af modgang og en rå facade et stort hjerte, en spirende retfærdighedssans og en overvældende ømhed for sine medmennesker.
I det hele taget er karaktererne og miljøtegningen filmens stærkeste kort. Der skydes on-location i København – og det er ikke på de fashionable cafeer. Lydsporet med bl.a. Swan Lee er dansk når det er bedst og sex reduceres ikke længere til noget med blot at se en smuk navle. Med andre ord pyntes der ikke på virkeligheden i “Bagland”, og filmen bliver dermed et af de bedste og måske også eneste bud i årevis på et socialrealistisk ungdomsdrama, der ikke blot skildrer samfundets sociale bagside men heldigvis også gør det på de unges præmisser.
“Bagland” går både i hjertekulen og i samfundsnerven, og jeg synes filmen skal have fem velfortjente kameraer for at turde at være tro mod sit miljø og de unge i en medrivende fortælling, der samtidig i disse “Stjerne for en aften” tider giver et velfortjent spark til en glemt debat om svigtede unge.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet