Af: kaduffo | Udgivet: 2010-02-12

60 års jubilar med godter i posen

Filmz er for 7. år i træk på plads på Berlin Filmfestivalen, hvor der i ugens løb vil blive bragt rapporter fra festivalen og dens film samt interviews.

Trods et forholdsvist magert program i forhold til tidligere år så markeres dette års filmfestival i Berlin med en håndfuld kvalitetsstærke film i festivalens hovedkonkurrence. Berlinalen fylder i år tres år og åbnede på førstedagen med den kinesiske Wang Quan’ans veloplagte periodedrama “Apart Together”, der stiller kikkertsigtet ind på den vedholdende kærlighed mellem to mennesker efter års adskillelse. Ved dannelsen af den kinesiske republik i 1949 tages de to dengang unge elskende fra hinanden og ser først hinanden mere end fem årtier senere. Trods et umiddelbart tungt set up var filmen en liflig og befriende åbner, der på fin facon tog hånd om et alvorstungt emne. Det er mødet mellem gammelt og nyt, mellem to væsenforskellige kulturer i Kina og Taiwan.


Polanski spøger

Længe ventet var den frihedsberøvede Roman Polanskis “Ghostwriter” – det på dansk vil udkomme under den noget anderledes titel “Roman Polanskis Skyggen” – med Ewan McGregor og Pierce Brosnan i de bærende roller. Instruktøren sidder som bekendt selv i husarrest i Schweiz, mens den omgivende filmverden afventer afgørelsen af, hvorvidt den legendariske filmmager skal udleveres til retsforfølgelse i USA. Instruktøren kunne således ikke selv tage del i den i øvrigt forbeholdent positive modtagelse af en film, der fungerede efter forskrifterne som arketypisk thriller, men derudover ikke viste Polanski fra hans stærkeste side. Som en fodnote til et dansk publikum kan det tilføjes, at dele af filmen er indspillet i Danmark, men det bør nu næppe være det bærende argument for at lade sig rive med af McGregors strabadser for at lure forskellen på rigtigt og forkert.

Rob Epstein og Jeffrey Friedmans fælles instruktørbidrag “Howl” er qua sit emne et interessant valg til en hovedkonkurrence, selv om en pris trods alt synes urealistisk. Filmen tegner et nøgent billede af beatgenerationens nøgleforfatter Allan Ginsberg og dennes mesterværk “Howl”, der sidst i halvtredserne blev genstand for et retssalsdrama af uhørte dimensioner. Filmen lever højt på James Francos indlevende reciteringer af de tidsløse monologer i skikkelse af den introverte og alligevel hudløst ærlige hovedperson. Desværre lider filmen under et manuskript, hvis syninger skinner for tydeligt igennem og desuden bærer præg af en cyklisk struktur, og hvor de animationer, der akkompagnerer oplæsningerne, vist godt kunne undværes.


Vinderpotentiale

Nu er festivalen just skudt i gang, og det er derfor alt for tidligt at gisne om eventuelle prisfavoritter i den sammenhæng. Alligevel er det ikke til at komme uden om et felt fyldt med nykommere såvel som gamle kendinge. Og særligt sidste kategori kan, når regningen skal gøres op næste lørdag, skabe opmærksomhed. Mest interessant for denne skribent er Noah Baumbachs nyeste skud på familiestammen “Greenberg”. Tidligere har instruktøren imponeret med den fænomenale “The Squid and the Whale”, mens “Margot at the Wedding” kun i glimt havde samme prægnans. Også denne gang fokuserer Baumbach på de uperfekte menneskeskildringer, og kun tiden vil vise, om han lever op til forventningerne. Samme gør sig gældende for Michael Winterbottoms “The Killer Inside Me”, der angiveligt skabte postyr på den nyligt overståede Sundance Festival, primært fordi filmen indeholder nogle ekstreme scener, der rummer både vold og sex på et uhørt plan.

Og så skal vi til slut heller ikke underkende de danske muligheder, der i år flankeres af hele to deltagende filminstruktører – Thomas Vinterberg og Pernille Fischer Christensen – i hovedkonkurrencen. Og begge spås gode vinderchancer. Sidstnævnte har endda tidligere vundet to priser for det socialrealistiske drama “En soap”, mens Vinterberg lige i denne sammenhæng må siges at være en grønskolling og stadig mangler at hive en statuette hjem. “En familie” er den rummelige titel på Fischer Christensens nyeste drama om familierelationer og karrierer, og den får derved en oplagt mulighed for at lukke festivalen på behørig vis næste weekend. Skuespillerholdet tegnes i øvrigt af så etablerede kræfter som Jesper Christensen, Lene Maria Christensen, Anne Louise Hassing og Line Kruse.


Familierelationerne er også i fokus i Thomas Vinterbergs nyeste opus med den internationalt velklingende titel “Submarino”. Filmens titel refererer til den torturmetode, der består i, hvor længe et offers hoved kan holdes under vand, indtil lige inden døden vil indtræffe. Her kan måske langt om længe opnås mulighed for at fastslå, om kvaliteten i “Festen” blot var en enlig svale, eller om instruktøren rent faktisk har mere at byde på end de fleste af hans danske kolleger.

Berlinale 60 – del 2: Filmz har som eneste danske online-medie fået mulighed for at snakke med Martin Scorsese og Leonardo DiCaprio, der deltager på Berlinalen med thrilleren “Shutter Island”. Klik ind på Filmz i næste uge og læs mere.

Gravatar

#1 MMB 14 år siden

Rigtig fin artikel, og det er fedt at se, at der er gode danske muligheder!

Jeg glæder mig sindssygt meget til del 2.
Gravatar

#2 Twister 14 år siden

God artikel. Ser frem til at læse med næste gang også :). Krydser virkelig fingre for Fischer Christensen og specielt Vinterberg. Festen er en af mine absolut favorit film og det ville glæde mig hvis Vinterberg kunne bevise en gang for alle, at det ikke kun var et "lucky punch". Derudover glæder jeg mig også til at høre mere om ghostwriter.
“I should say that I was a visual person. I experience with my eyes and never, or rarely, with my ears...to my constant regret.” - Fritz Lang

Skriv ny kommentar: