Avatar

InstruktionJames Cameron

MedvirkendeSam Worthington, Zoe Saldana, Sigourney Weaver, Stephen Lang, Michelle Rodriguez, Joel David Moore, Giovanni Ribisi, CCH Pounder, Laz Alonso, Wes Studi, Dileep Rao, Matt Gerald, Dean Knowsley

Længde162 min

GenreSci-Fi, Action, Thriller

I biografen18/12/2009

Avatar

4 6
Ud i det blå

Man må beundre James Camerons evne til gang på gang at gennemskue tidsånden og levere nøjagtig, hvad folk vil have på et givet tidspunkt. Instruktøren gjorde det i 1997 med “Titanic”, og nu har han gjort det igen med “Avatar” – en fremtidsfabel om marinesoldater, drabelige drager og blåfarvede rumvæsner, som har omsat for næsten tre milliarder dollars på verdensplan under den værste finanskrise siden børskrakket i 1920’erne. Wow.

Men har Camerons forretningssans fortæret hans kreative instinkter? Det skulle man næsten tro, når man hører, at han vil smide filmen i biffen igen for at tjene flere penge, og når manden også lancerer flere udgivelser af “Avatar” på hjemmevideo med blot få måneders mellemrum. Har Cameron gennemgået en George Lucas-lignende forvandling fra fejlfri eventyrmager til grådig kyniker med større interesse i finanser end fans? Så slemt står det nu ikke til. “Avatar” er langt bedre end Lucas’ tre seneste “Star Wars”-film, og Cameron har til forskel (og som sædvanligt) noget på hjerte.

“Avatar” fortæller historien om en gruppe grådige, magtfulde mennesker, som angriber det fredelige Na’vi-folk på månen Pandora for at få fat i de dyrebare mineraler, der befinder sig på deres territorium. Man behøver ikke en Ph.d. i historie for at forstå, at “Avatar” peger fingre af USA’s invasion af Vietnam og Irak samt selvsamme nations jagt på naturressourcer. Kritikken kommer ikke som et chok – canadiske Cameron trak således sin anmodning om amerikansk statsborgerskab tilbage, da Bush blev genvalgt i 2003. Selvom Cameron slår sine pointer fast med en overdreven ihærdighed, må man lovprise ham for at supplere sine storstilede actionsekvenser med bare en smule stof til eftertanke. Tag ved lære, Michael Bay.

Måske er det uretfærdigt at klandre “Avatar” for ikke at have lige så mindeværdige replikker som “The Terminator”, lige så troværdige helte og skurke som “Aliens” eller lige så følelsesladet drama som “Terminator 2″… Men det er oplagt at fremdrage de områder, hvor “Avatar” snildt kunne være blevet forbedret. Det havde virkelig klædt filmen med flere overraskelser. Det hjalp ikke ligefrem, at filmens trailer snarere var et resumé end en forsmag, men filmens fortælling “låner” samtidigt så ofte fra “Pocahontas” og “Danser med ulve” (blandt andre), at det er blevet svært at finde på nye jokes om de slående ligheder – der findes allerede utallige på internettet.

Pandora er en helt igennem overbevisende, computergenereret verden spækket med væsner, som fremstår lige så ægte som deres menneskelige ledsagere. Billed- og lydmæssigt er “Avatar” en milepæl, hvis man lige ser bort fra Leona Lewis’ skrækkelige titelsang og James Horners rutineprægede musik, som tyvstjæler fra hans eget “Ærens mark”-score. Ligesom i “Titanic” får Cameron (godt hjulpet på vej af endnu et hæderligt ensemble) os til at holde af heltene og hade skurkene, selvom de alle enten er så entydigt godhjertede eller ondskabsfulde, at man aldrig kan relatere sig til dem. Og når det kommer til at skrue trendsættende actionscener sammen, har Cameron på ingen måde mistet sit touch. Det er dog pudsigt, at en så storstilet hyldest til pacifismen er bedst, når der er eksplosioner og skuddueller en masse.

Men det piner alligevel denne anmelder at tænke på, hvad “Avatar” kunne have været. Filmens endimensionale helte og slyngler og konventionelle historie har ført til sammenligninger med den første “Star Wars”. Men der er altså ikke én eneste figur i “Avatar”, der er lige så sprælsk eller charmerende som Han Solo, og ingen af karakterernes rejser i “Avatar” har samme pondus som Luke Skywalkers møde med kraften. Der er masser af ting, man kunne have udforsket og udbygget: Helten Jake Sullys gådefulde fortid som soldat, der tydeligvis plager ham, Jakes forhold til sin afdøde bror, grunden til Jordens energimangel, skurkenes motivation osv. Og hvis man også lige have nedtonet replikkerne en smule, kunne filmens manuskript måske have matchet dens æstetik. Hvilket mesterværk det ville have været.

Præsenteret i 1080p/AVC 1.78:1. I ordinære biografer blev “Avatar” præsenteret i billedforholdet 2.35:1 (CinemaScope), hvor toppen og bunden af billedet blev beskåret efter Camerons egne instruktioner. Men Cameron forelskede sig i IMAX-præsentationen på 1.78:1 og besluttede derfor, at filmen også skulle præsenteres i netop dét format på hjemmevideo. Farverne er simpelthen ubeskriveligt flotte og attraktive. Kontrasten er upåklagelig, ingen støj forekommer, og samtlige billeder udviser en overvældende detaljerigdom. Pudsigt nok er det lettere at sætte pris på alle detaljerne i baggrunden nu end i biografen, måske netop fordi transferet er todimensionelt, og elementerne i forgrunden derfor ikke “trumfer” resten.

Det engelske DTS-HD Master Audio 5.1-mix benytter samtlige højtalere fra start til slut, og den stemningsmættede lydside spiller en kæmpe rolle i Camerons succesfulde forsøg på at overbevise os om, at Pandora er en ægte verden. Alt imens karakterernes replikker præsenteres krystalklart i fronthøjtalerne, omsluttes man af lydene fra Pandoras dyreliv – fjerne brøl, fløjtende fugle, summende insekter osv. James Horners musik kommer også klart og tydeligt igennem, og man kan ikke sætte en finger på panoreringerne, især ikke under filmens sidste, eksplosive akt, som er en af årets helt store lydoplevelser.

Man har undladt alt ekstramateriale fra skiven for at optimere kvaliteten af skivens transfer og lydspor. Men hvorfor har man ikke inkluderet de utallige dokumentarer om filmen, som allerede eksisterer på nettet, på en selvstændig disk? Dvd-udgivelsen af filmen medfølger, men den er også ludfattig på ekstramateriale. Der udkommer en ny udgivelse af “Avatar” i november, som skulle være proppet med ekstramateriale, og næste år udkommer angiveligt en BD-udgivelse indeholdende en 3D-version af filmen. Hvor tålmodig er du?

Jovist, karaktererne, plottet og replikkerne i James Camerons megasucces måtte gerne være blevet revurderet af en anden forfatter, men Cameron kan noget særligt med action, teknologi og følelser, som Michael Bay og Co. slet ikke magter. Fra et teknisk standpunkt er Blu-ray-udgivelsen fejlfri. Disken har et af markedets absolut bedste HD-transfers, hvis ikke det bedste, og lydsporet er omtrent af samme kaliber. Det er en skam, at der ikke medfølger noget ekstramateriale, men det vil næppe afholde millioner af fans fra at købe filmen nu. Og igen og igen…

Avatar

6 6
Visuelle mirakler

I filmens sidste stunder går kameraet helt tæt på et par åbne øjne, der stirrer ud mod os. Det er noget nær det perfekte billede på “Avatar”, der fra første stund synes at skrige ”Se! Se på disse undere, der omgiver jer!”

Og se, det gør man. James Cameron – hvis sidste spillefilm var “Titanic” fra 1997 – lovede, at han ville vende tilbage med visuelle mirakler, og det tør svagt antydes, at han holdt sit løfte. Film skal som bekendt helst ses i biografen, men hvis der for alvor er en blockbuster, man ikke må snyde sig selv for at opleve på det store lærred, så er det denne her.

Camerons film har det med ikke blot at være ualmindelig underholdende, men også teknisk banebrydende værker, der sætter nye standarder for filmhåndværk, og “Avatar” er bestemt ikke nogen undtagelse fra reglen. Cameron fik ideen til historien for 14 år siden, men måtte erkende, at den nødvendige teknologi på daværende tidspunkt endnu ikke var blevet skabt. Nu mange år og 300 millioner dollars senere kan vi konstatere, at ventetiden ikke har været forgæves. Filmen er en helt og aldeles overvældende oplevelse, som med sine bemærkelsesværdige 3D-effekter og livagtige CGI-væsner skaber en overbevisende og mageløs verden.

Selve filmens fortælling forsøger ikke at opfinde den dybe tallerken om igen, men er en variation over et velkendt tema. Den invalide Soldat Jake Sully sendes af militæret til Pandora for at infiltrere de fremmedartede na’vi-væseners verden – med henblik på at bruge den erhvervede viden til at skaffe dem af vejen. Sully har ganske vist mistet evnen til at gå, men i en såkald avatar-krop – hvor han ligner de indfødte på en prik – er han pludselig i besiddelse af uovertruffen ynde. Hans nyvundne frihed bliver også vores, og med ham som ledsager rejser vi ind i jungleplanetens forbløffende verden, og her kommer 3D-effekterne da også for alvor til deres ret. I stedet for at anvende dem som en visuel gimmick bruger Cameron teknikken til at levere betagende dybde og detaljer til junglen, og man sidder målløs tilbage og forsøger ihærdigt på at sluge så mange detaljer som muligt. Her er flyvende bjerge, frådende monstre og majestætiske flyveøgler. Hvad var den lyd? Det var din underkæbe, der nok engang ramte gulvet.

Med en spilletid på 162 minutter kunne man nemt forestille sig, at filmen ville føles langtrukken, men handlingen synes aldrig at stå stille. Her er så meget at betragte, udforske og beundre, at man næsten føler, at tiden er for kort til at nå det hele. Da vi træder over i sidste akt bliver handlingen mere traditionel, men da er man blevet så følelsesmæssigt involveret, at man bliver oprigtig nervøs for hovedpersonernes velbefindende.

De primitive na’vi-væsener viser sig ikke overraskende at være langt mere civiliserede end menneskene, hvis adfærd hurtig kommer til at ligne en kolonimagts, og filmen vælger entydig na’viernes og naturfilosofiens synspunkt. Subtilt kan man måske ikke kalde det, men Cameron anvender klicheerne særdeles effektivt, og i stedet for en hæmsko bliver de pejlemærker, som forhindrer os i at fare vild i det store eventyr.

“Avatar” er uden tvivl en af de mest visuelt overvældende film, jeg nogensinde har set i biografen, og man forlader sædet med følelsen af at have bevidnet en film og en begivenhed, der vil blive stående længe efter, de sidste klapsalver er ophørt. Det er bestemt ikke sidste gang, at jeg ser den på det store lærred. Da Cameron vandt sin Oscar for “Titanic” erklærede han berømt, at han var ”the king of the world”. Den gang grinte jeg over bemærkningen. Jeg var ikke klar over, at han havde ret.

“Avatar” foregår på den fremmedartede og tryllebindende måne kaldet Pandora. Her lever mere end tre meter høje, blå, menneskelignende væsner, Na’vi. Denne fremmede verden er rig på fantasifulde landskaber, væsener og ukendt beplantning. Mennesker kan ikke ånde den pandoriske luft, så de udvikler genetiske hybrider af mennesker, kaldet avatarer, som kan kontrolleres via en mental forbindelse på jorden. “Avatar” er historien om den tidligere soldat Jake, der i skikkelse af sin avatar kastes ud på dannelsesrejse gennem Pandoras forunderlige verden.