Black or White
Udgivet 14. apr 2015 | Af: Lasse Martin Jørgensen | Set i biografen
USA kunne godt bruge en ny Spike Lee. En filminstruktør, der begavet, følsomt og med kunstnerisk mod kan udforske og spidde racismens væsen, som Lee gjorde i “Do The Right Thing” fra 1989. For nok sidder der en sort præsident i Det Hvide Hus, men racespændingerne i USA nærmer sig bristepunktet. Med denne deprimerende virkelighed som bagtæppe vralter “Black or White” klodset ind på scenen – et ubegavet, tonedøvt familiedrama, spækket med racistiske stereotyper og et æstetisk udtryk, der skriger made for tv.
“Black or White” ændrer ikke på dette. Tværtimod. Instruktør og manuskriptforfatter Mike Binder forsøger at bruge et klassisk familiedrama som indgangsvinkel til at diskutere racistiske fordomme. Ikke i en bred samfundsmæssig sammenhæng, men i de nære personlige forhold. I centrum står den lille pige Eloise. Hendes hvide mor døde under fødslen, og hendes sorte far har lidt for travlt med crackpiben til at bekymre sig om, at han har en datter. Derfor er Eloise vokset op hos sin mormor og morfar. Mormoren dør i en trafikulykke i indledningen, og så står morfaren, spillet af Kevin Costner, alene med sit barnebarn.
Kevin Costners karakter vækker også undren. Han er hårdt påvirket af sin datter og kones død. Derfor drikker han en del. Det er vist meningen, at det skal være trist og alvorligt, men samtidig bliver hans fuldemandsmanerer brugt som vildt upassende comic relief. Han taler sløret, udtaler navne forkert, sætter sig ind i en forkert bil. Han slingrer sig gennem filmen med en drink i den ene hånd, mens han støtter sig til diverse møbler med den anden. Et andet eksempel på den malplacerede komik er Eloises unge, overkvalificerede lektiehjælper, der har skrevet videnskabelige artikler om alt fra matematik til litteratur, som han hiver op af sin taske i tide og utide. Hvad vil filmen med sådan et komisk sidekick? Det virker både klodset og ufølsomt over for de seriøse spørgsmål. Og så er det ikke engang sjovt.
Der ligger sikkert en sympatisk hensigt gemt et eller andet sted bag det dårlige håndværk, men “Black or White” er på ingen måde den begavede film om racisme, som USA har brug for. Vi andre har heller ikke meget glæde af den. Vi må bare vente på den næste Spike Lee.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet