Den hundredårige
Udgivet 21. dec 2013 | Af: Tarantrier | Set i biografen
Forestil dig en blanding af “Forrest Gump” og “Blinkende lygter” tilsat en ordentlig portion alderdom. Det er sådan cirka, hvordan Felix Herngrens forrygende “Den hundredårige” (med undertitlen: “der kravlede ud af vinduet og forsvandt”) føles. Og dog, for her er intet af “Forrest Gump”s sødsuppe, og “Blinkende lygter”s rå æg er erstattet med personskade af den mere uheldssvangre art. Men opskriften består dog langt hen ad vejen af de samme ingredienser: et begivenhedsrigt liv, der på forskellige måder har influeret det 20. århundredes historie, og kulsort humor, som kun skandinaver kan servere den!
Allan er imidlertid blevet hundrede år, og tilværelsen på et plejehjem passer ham ikke. Han kravler derfor ud af vinduet og forsvinder, men på hans færd går der ikke længe, inden han har mord og tyveri på samvittigheden, en rockerbande med forbindelser til udenlandsk organiseret kriminalitet i hælene, og et helt slæng af venligsindede, medskyldige medhjælpere med sig. Det betyder også, at filmen skal have mange ting med. Ting, som det oprindelige roman-forlæg nok nemmere har kunnet håndtere, men spilletiden udnyttes så godt, at nært ved intet føles forhastet. De enkelte scener har slagkraft nok til hurtigt at etablere karakterer, og pusterummene fra det hektiske handlingsforløb formår at give tid og plads til de karakterer, det er værd at føle for.
Den balance imellem den lille og den store fortælling rummer dybder, der spænder videre end blot til mellemgulvets lattermuskler. Der er helt sikkert politiske kommentarer, og kontrasten imellem evighedsstudenten Bennys besvær med at træffe valg og den aldrende Allans tilfældigt udformede liv kunne snildt være udgangspunktet for en eksistentialistisk analyse. Men ligesom pointen i filmens eneste eksplicit udtalte budskab (”livet er, som det er, og bliver, som det bli’r”), så er der ingen grund til at flytte sit fokus fra hysteriske grin til alvorlig tankevirksomhed. “Den hundredårige” er, som den er, og det er helt igennem fremragende!
Filmen er baseret på den svenske forfatter Jonas Jonassons bestseller af samme navn. Det er til tider mærkbart, at det er en fortælling, der oprindeligt ikke er tænkt til filmmediet, men heldigvis har man formået af konvertere så meget af bogens charme og sjove, skæve karakterer, at det aldrig bliver et problem. Felix Herngren har nemlig et eminent greb om historien, så tempoet altid er højt, men aldrig forhastet. Med andre ord, “Den hundredårige” er en film for folk og fæ i alle aldre – måske undtagen de hundredårige.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet