Franklyn
Udgivet 1. feb 2010 | Af: kaduffo | Set på Blu-Ray
I den dystopiske “Franklyn” er det ikke svært at få øje på genrefællesskabet med den futuristiske film noir. To paralleluniverser slås fra start til slut om seerens gunst, men helt hvad de to verdener har med hinanden at gøre kommer aldrig til at stå helt klart. Men når regningen skal gøres op og betales, er de to universer nu alligevel ikke helt så adskilte, som der indledningsvis gives udtryk for. Instruktør Gerald McMorrow er et forholdsvist ubeskrevet blad, men ikke desto mindre har han støbt kuglerne til en stilbevidst genrefilm, der dog ikke helt kan finde rytmen, men indimellem alligevel viser tegn på det storladne og euforiske.
På et mere jordnært plan møder vi i London den sørgmodige Milo, der skulle have været gift med sin tilkomne Karen. Hun er imidlertid stukket af kort tid før brylluppet, så i stedet betræder han storbyens gader og føler hele tiden ensomheden komme snigende. Han genser på afstand en anden barndomskæreste, Sally, han ikke har set igennem årtier. I samme tidszone leder præsteværgen Peter efter sin forsvundne søn David, der er vendt hjem efter tro tjeneste under Irak-krigen, men formentligt takket være krigens traumer er blevet spærret inde på en psykiatrisk anstalt. Men vi skal heller ikke glemme den eksperimenterende kunststuderende Emilia, der igennem sine talrige selvmordsforsøg forsøger dels at få opmærksomhed på sit studium, men vigtigere endnu at gøre sig bemærket hos sin mor. Det forhold har skrantet, siden faren døde for år tilbage.
Ud over religionen fylder også ensomhed trods stærke familiebånd en hel del. Selv om præsteværgen Peter har været faderfigur i en kærlighedsfyldt og troende familie, må han se selvsamme gå op i limningen, først da datteren Sarah dør, og siden da den hjemvendte søn efter endt tjeneste i Irak først tvangsindlægges og siden forsvinder under voldsomme omstændigheder. Samtidig bliver Emilias forhold til sin mor stadig mere forkvaklet, mens Milos familie forsvinder som dug for solen, før den overhovedet er nået at blive stiftet. “Franklyn” hører ikke til blandt de lettest tilgængelige inden for sin genre, og måske derfor har instruktøren haft sine kvaler med formidlingen.
“Franklyn” præsenteres i et knivskarpt blåtonet look, der gør sig godt. Der er ikke nævneværdige eksempler på edge-enhancement, digitale forstyrrelser eller udtværinger, og både kontrast og farvetemperatur ligger på et stabilt leje. Et alt i alt blændende transfer.
Lyden udbasuneres i de engelsksprogede DTS HD Master Audio 5.1- og Dolby Digital 5.1-lydspor. Dialogen er tydelig og uden overstyringer, mens underlægningsmusikken er intens og vedhængende. Også atmosfæren og de mange distinkte effektlyde giver deres besyv med og medvirker til filmens fremragende audiovisuelle oplevelse.
Ekstramaterialet er hæderligt, men ikke epokegørende. Ud over en trailer, fraklip og b-roll er en halv times interview med instruktør og skuespillere blandt andet eneste bidrag. Her fås baggrunden for filmen, historien, karaktererne og inspirationen med mere.
I “Franklyn” synes et gennemgående tema at være et altmodisch hævnmotiv. Og så langes der kraftigt ud efter religion. I hvert fald er synet herpå alt andet end flatterende i denne film noir-pastiche, hvor filmen i højere grad skal ses for enkeltdelene end for helheden. McMorrows film er udtryksfuld og betagende, men også broderet af et svært tilgængeligt filmsprog. Og det hæmmer, hvis man gerne vil opnå den fulde forståelse.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet