Hjertets hvisken
Udgivet 20. jun 2013 | Af: Benway | Set i biografen
Når en japansk tegnefilm sættes op i de danske biografer, kan man efterhånden være næsten fuldstændig sikker på, at Hayao Miyazaki på den ene eller anden måde har været inde over projektet. Det gør sig også gældende for denne premiere på “Hjertets hvisken”, men alligevel er alt ikke helt, som det plejer.
En typisk Miyazaki-film handler om en lidt kuet og genert pige, som i løbet af historien finder styrken i sig selv, men i dette tilfælde er det næsten det modsatte, der er tilfældet. Den 14-årige Shizuku er allerede fra starten en viljestærk ung kvinde med et impulsivt sind og et selvstændigt væsen. Hun står over for snart at skulle læse videre på en højere læreanstalt, men er lidt usikker på sin fremtid, og hvad det egentlig er, hun vil med sit liv.
Filmen er baseret på en manga-serie, og det har både sine fordele og ulemper. Historien føles til tider mere som en stribe uafhængige historier end en sammenhængende fortælling, og indimellem virker det næsten, som om den har glemt hovedhistorien. Omvendt giver det også “Hjertets hvisken” en enorm frihed til at dykke ned i de enkelte scener. I filmens måske bedste sekvens følger Shizuku stædigt efter en omstrejfende kat i så lang tid, at det næsten fremstår som sin egen lille uafhængige bid af historien, og selvom man som vestlig tilskuer forventer en mere klar og drevet fortælleform, føles det samtidigt også enormt befriende. Fortællingen er lidt af det hele. Shizuku søger efter personen bag navnet, roder med en sangtekst og møder en ung mand, hvilket udvikler sig til en spirende romance fortalt med en genert tilbageholdenhed, der både er charmerende og temmelig rørende. Samtidigt er det også en historie om en ung, kunstnerisk sjæl, der forsøger at finde sin egen stemme og kommer til en erkendelse af, at talent og erfaring ikke er hinandens modsætninger.
“Hjertets hvisken” besidder også det velkendte og helt uimodståelige Miyazaki-touch, og filmen er visuelt ganske enkelt en nydelse. Synene er for det meste lidt mere neddæmpede, end hvad vi forventer fra en japansk tegnefilm – hvilket da også harmonerer perfekt med hele tonen – men pastelfarverne er indtagende, og allerede synet af bilerne, der med små klassiske tegnefilmsryk glider hen over vejen, bragte smilet frem på undertegnedes læber.
Det er fuldt forståeligt, at filmens instruktør, Yoshifumi Kondô, var tiltænkt rollen som den naturlige arvtager for Miyazaki, men beklageligvis døde han tragisk i en forholdsvis ung alder, og “Hjertets hvisken” blev derfor hans eneste spillefilm. At han ikke fik chancen for at lave flere er en skam, men hvis man kun skal efterlade sig én film, så er “Hjertets hvisken” ikke desto mindre en dejlig svanesang.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet