Kill List

InstruktionBen Wheatley

MedvirkendeNeil Maskell, MyAnna Buring, Harry Simpson, Michael Smiley, Emma Fryer, Struan Rodger, Esme Folley, Ben Crompton, Gemma Lise Thornton, Robin Hill, Zoe Thomas, Gareth Tunley, Jamelle Ola, Mark Kempner, Damien Thomas

Længde95 min

GenreDrama, Gyser

IMDbVis på IMDb

I biografen25/12/2011


Anmeldelse

Kill List

5 6
Satanisk mystik i morderiske England

”Vågn op”, siger en lille dreng til sin far, Jay, i “Kill List”. Vågn op. At vågne og at se, hvad der virkelig foregår omkring én selv, er noget, som krigsveteranen Jay kun lige er begyndt på – og noget, som man som tilskuer også kæmper for at gøre. For “Kill List” er en film, der er spækket med mystik og gåder, og som både efterligner og afviger fra den traditionelle hårdkogte, britiske genrefilm om den kriminelle underverden.

Jay og Gal er gamle venner fra Irak-krigen, hvor Jay også mødte sin smukke, svenskfødte kone, Shel. Jay og Shel er begyndt at skændes, men lever ellers et komfortabelt liv med hinanden og sønnen Sam. Gal nyder derimod en lidt vildere tilværelse med fri livsfilosofi og kvinder på sidelinjen. Men ikke alt er, hvad det ser ud til, for Jay og Gal er i virkeligheden lejemordere, og hjemme hos Jay er økonomien ikke, hvad den har været. Derfor tager de jobbet, da de får en såkaldt Kill List: En liste over tre personer, som makkerparret skal give det endegyldige nådestød. Spørgsmålet er nu bare, om bagmændene har rent mel i posen, eller om der foregår noget okkult i kulissen.

Instruktøren bag “Kill List”, Ben Wheatley, vil tydeligvis gerne have os tilskuere til at tænke selv og gætte på livet løs. Hvorfor er Gals kæreste Fiona hele tiden på besøg hos Jay og Shel? Og hvem er disse udvalgte, der skal slås ihjel? Hvem, hvorfor og hvad? Man skal ikke forvente at få mange af svarene leveret på et sølvfad, men samtidigt kan den intelligente og målrettede seer godt tænke sig til, hvordan det hele hænger sammen, efter måske at have grublet lidt over det hele. At prøve at forstå “Kill List”, mens man ser den, er derimod lidt ligesom at stå lidt for tæt på et maleri. Det er først efter, man er kommet ud af biografens mørke og får den brutale og mærkelig oplevelse lidt på afstand, at man virkelig kan forstå – eller i hvert fald prøve på det – hvordan det hele egentlig hænger sammen.

“Kill List” nægter at blive sat i bås, og den er da også svær at kategorisere. Her lægges der ud med en smule socialrealisme krydret med lidt surrealistisk mystik, der udvikler sig til en grovkornet krimi om britiske lejemordere, for senere at byde på rendyrket, satanisk gys.

Lyder det rodet? Det er det ikke. Der bliver kælet for både hver en detalje og hvert et hint, der er med til at give et større indblik i, hvad der egentlig foregår i den underverden, som vores to hovedpersoner ufrivilligt er ved at stifte bekendtskab med. Samtidig er det hele skruet sammen med en præcision og en smittende appetit for det gådefulde. Nej, her er ikke tale om fashionabel torturporno, men derimod et værk, der langsomt, men selvsikkert, går ned ad kriminalfilmens uvorne sti, men aldrig helt over i den anden grøft.

Det skulle slet ikke undre mig, hvis “Kill List” – ligesom dens forbillede, den engelske gyserklassiker “The Wicker Man” – med årene går hen og bliver en vaskeægte kultfilm. Det er en ære, den bør få. Den har en ekstremt excentrisk stil, og den minder til tider om de eksperimenterende studiefilm, der bliver vist til afgangseksamen på alverdens filmskoler. Der holder sammenligningerne dog også op, for Ben Wheatley har instrueret “Kill List” med skråsikker hånd. At tilskueren må gætte sig frem til langt de fleste svar er ikke et tegn på dårlig filmskabelse, men derimod et tegn på en instruktør, der laver film til begavede filmentusiaster, der har mod på en meget anderledes og til tider yderst ubehagelig filmoplevelse.


Trailer

Kort om filmen

Jay og Gal er gamle venner fra Irak-krigen, som lever et dobbeltliv. Jay har lige passeret de 30 år og er lykkeligt gift med Shel. Sammen har de en lille søn, Sam. Gal er en midaldrende fyr på evig jagt efter nye stik i bolledejen, og han og Jay er sammen et velfungerende team. Umiddelbart syner de af forretningsmænd med succes, men i virkeligheden er de lejemordere med taskerne fyldt af maskingeværer og andet tingeltangel. I disse økonomisk svære tider kan end ikke lejemordere tillade sig at være kræsne: De vælger derfor at tilsidesætte deres ellers så indgroede principper, da de påtager sig deres næste opgave – og pludselig havner i en snusket og forkætret verden med uhyrlige snuff-film, sataniske mord og en konspiration, som fører dem langt op i samfundets politiske top.