Linas aftenbog
Udgivet 24. jun 2008 | Af: kaduffo | Set på DVD
Det liv harmonerer nemlig ikke altid med den kæreste, hun har og den ditto, hun egentligt hellere vil have. Det splittende valg står mellem den bekræftelsessyge Danne og den mere dybsindige Ivar, mellem facade og kærlighed og mellem venner og veninder. Valget er svært og ubarmhjertigt, og midt deri står en modigt spillende Mylaine Hedreul som den usikre og sårbare Lina, og hun må mere end en gang se sig selv i intime og ganske grænseoverskridende situationer. Men hun bærer – ligesom resten af castet – filmen flot igennem, og sammen udstråler de i modsætning til filmens sprog som sådan realistiske og dybtfølte aktioner.
I baggrunden jonglerer Linas familie med en helt fraværende far, en omsorgsfuld mor og en lillebror, som af uransaglige årsager identificerer sig med det svenske nationalklenodie, børnebogsforfatteren Astrid Lindgrens Pippi Langstrømpe. Ungdommen handler også her om at skulle finde sin selvstændighed, men netop selvstændighed er ikke det, der fylder mest i “Linas aftenbog”. Således er filmen propfyldt med referencer til mere eller mindre ligesindede film, og tydeligst er Joofs fingerpeg af “American Beauty” og “Titanic”, mens en vis skelen til netop “Fucking Åmål” heller ikke fornægter sig. Derfor vakler fortællingen en smule i sin dynamik, og vi skal faktisk hen mod filmens døende sekunder, før dramaet for alvor bliver bæredygtigt.
“Linas aftenbog” er en film om at lære sine rigtige venner at kende. Luften er tyk af savn og svigt, men egentlig også af kærlighed på flere niveauer. Lina vil ikke underlægge sig omgivelsernes fordomme. Hun vil ikke nøjes og kæmper derfor for at bryde ud af de fastlåste rammer, hun befinder sig i med den vattede Danne. Men spørgsmålet er, om hun kan slippe af sted med sit forehavende, når den Ivar, hun i virkeligheden fascineres af, ses ned på af samtlige kammerater i klassen. Hella Joof har måske ikke ligefrem skabt banebrydende filmkunst, men ikke desto mindre har hun her leveret en sød lille præstation, der hører til de bedre produkter, hvor hun har svinget taktstokken.
Særligt blandt amerikanske anmeldere fik “Linas aftenbog” for noget tid siden en del opmærksomhed, men først og fremmest takket været et eksplicit og kontroversielt filmsprog, hvor de unge skuespillere overskrider en række intimsfærer. Det bør dog ikke være den eneste grund til anerkendelsen, som også ligger i det vellykkede skuespil og filmens fantasifulde og legende univers. Hella Joof har ikke tilført noget nyt til den voksende gruppe af ungdomsfilm, og dramaet lader også vente på sig. Men kedeligt er det immervæk ikke.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet