Næsten helt perfekt

InstruktionJames L. Brooks

MedvirkendeAdam Sandler, Téa Leoni, Paz Vega, Cloris Leachman, Shelbie Bruce, Sarah Steele, Ian Hyland, Victoria Luna, Cecilia Suárez, Ricardo Molina, Brenda Canela, Eddy Martin, Nicole Nieth, Jamie Kaler, James Lancaster

Længde131 min

GenreKomedie, Komedie, Romantik, Romantik

I biografen18/02/2005

Næsten helt perfekt

3 6
“Næsten helt perfekt”. Sådan lyder den danske titel, men den etiket passer dårligt på James L. Brooks seneste film. Originaltitlen “Spanglish” – en blanding af Spanish og English – er en bedre betegnelse for en film, som blander komik og drama med den effekt, at den lander mellem de to så berømte stole. Den prøver dog at finde sig til rette og finder også en bedre stilling efter den første halve time, men ender aldrig i den perfekte stilling.
Flor Moreno og hendes charmende lille datter Cristina forlader kaktusser, tequila og solhatte til fordel for mulighedernes land USA. Efter en årrække med flere jobs på engang, beslutter den kun spansktalende Flor, at hushjælp for de velhavende er vejen frem. Den selvmedlidende Deborah Clasky ansætter Flor, trods sprogbarrieren. Flor spilles af den bedårende Paz Vega, der spås en strålende fremtid efter sine præstationer i “Tal til hende” og “Sex og Lucia”. Hun er sammen med Cloris Leachman, der spiller den tørstige bedstemor Evelyn, filmens lyspunkt.

Familien Clasky er ikke helt almindelig. Den depressive og påtrængende Deborah (en lidt overspillet Téa Leoni), den alkoholiserede og livsglade bedstemor Evelyn og den legesyge hund Chum er ikke faste inventarer i en kernefamilie. De andre medlemmer, børnene Bernice og Georgie samt faderen John, der viser Adam Sandler i endnu en seriøs udgave, er mere velfungerende – deres største problem er moren/konen Deborah. Karakteren Deborah er samtidig et af filmens største problemer. Hun er så vanvittig ulidelig, at det er en gåde, hvorfor alle ikke forlader hende? Resten af familien falder da også pladask for den charmende og sympatiske Flor, som er Deborahs diametrale modsætning.

“Næsten helt perfekt” viser et kultursammenstød mellem den mexicanske og den amerikanske, tilsat en omgang “Upstairs and Downstairs”. Det kniber gevaldigt med kommunikationen, da Flor kun snakker spansk. Hendes datter Cristina fungerer som tolk i filmens bedste scene, hvor Flors latinotemperament er i fuldt udbrud. Shelbie Bruce spiller den unge Cristina med stor sikkerhed og er helt vidunderlig, når hun efteraber sin mors gestik og toneleje.

James L. Brooks har med “Det bli’r ikke bedre” vist, at han på fornemmeste måde kan mikse drama og komedie, men “Næsten helt perfekt” bliver ikke den fuldendte cocktail som man turde håbe på. Dertil er konflikterne i historien for svage, en fjer bliver hurtigt gjort til ti høns. Dialogen er ikke af den knivskarpe slags, som vi ellers er vant til fra Brooks’ skuffe. Samtidig kan det undre, at Adam Sandler ikke bidrager synderligt til de komiske indslag. Sandler har vist, at han formår at spille seriøse roller, men hans force ligger stadig i komikken. Hvorfor Brooks ikke drager nytte af det talent, skal stå hen i det uvisse.

Valgene som karaktererne er nødsaget til at træffe er ikke valg mellem pest eller kolera, nærmere pest eller evigt liv. Der er derfor ikke de store beslutninger på spil, og man undrer sig over de problemer som personerne mener de har. En næsten perfekt romantisk komedieperle er filmen ikke, den falder beklageligt nok ind i mængden af middelmådige kærlighedskomedier. Brooks, det bli’r vel bedre?

Sammen med sin datter tager labre Flor fra Mexico til L.A. for at søge lykken. Hun får job som husholderske hos parret John og Deborah Clasky, der er lige så rige som de er excentriske. Jobbet viser sig at være ikke helt uden problemer, men Flor kløer på med krum hals i forsøget på at skabe et nyt og bedre liv for sig selv og sin datter.