Page One: Inside the New York Times

InstruktionAndrew Rossi

MedvirkendeDavid Carr

Længde88 min

GenreDokumentar

IMDbVis på IMDb

I biografen29/09/2011


Anmeldelse

Page One: Inside the New York Times

4 6
En stressende samfundsrevser

Det tempofyldte redaktionsmiljø i instruktøren Andrew Rossis nyeste dokumentar, “Page One: Inside the New York Times”, kommer pokkers stærkt fra start. Som en hovedløs kylling forsøger man i anslaget at finde hoved og hale i alle de forskellige interviews med navnløse bidragydere, der på den ene eller anden måde har en forbindelse til et af verdens største medieimperier: The New York Times.

Folkene bag dokumentaren har fået et unikt indblik i livet i NY Times-avisens presserum. Filmmagerne har brugt et år på at følge de journalister, som arbejder i avisens specialafdeling, der afdækker, hvorledes medieindustrien omdannes af de nye mediers tilkomst. Særligt kommer vi tæt ind på livet af Times-journalisterne David Carr og Brian Stelter. Eftersom optagelserne stod på i 2010, er det særligt historien om hjemmesiden WikiLeaks og dens afsløring af militæriske rapporter fra Irak-krigen, der optager redaktionen og dermed også handlingen i dokumentaren. Derudover diskuteres problemstillinger som: Hvordan kan de trykte medier overleve økonomisk? Hvorledes skal den enkelte læser adskille fakta og fiktion i et overfyldt nyhedsmiljø? Og hvilke medier kan man stole på?

David Carr gør sig særligt bemærket. Man kan fornemme, at han er et garvet koryfæ, og vi hører også uddrag fra hans livshistorie. Carr var narkoman i omtrent et årti, men nu er han singlefar og journalist på NY Times. Han er fuldkommen uden omsvøb og ikke bange for at træde nogen over tæerne. Carrs tørre humor er også yderst velkommen i den ellers informationstunge film – eksempelvis betegner han sin yngre kollega Brian Stelter som en robot, der er blevet bygget af NY Times udelukkende for at destruere Carr med sine superevner inden for online-medieverdenen.

Generelt er dette skel imellem de to generationer, som Carr og Stelter repræsenterer, særdeles fascinerende. På et tidspunkt udstiller Carr en iPad med en galge, der vil hænge avismediet, hvilket sidestilles med en komisk kontrast i den folkelige begejstring (eller vanvid?), der filmes ved Apple-butikken i New York, da den første iPad bliver frigivet. Selvom Carr kun er en mindre del af “Page One: Inside the New York Times”, så er han altså så pokkers karismatisk, at han ender med at fylde mere i ens bevidsthed under filmen end nogen anden.

Filmens fokus på WikiLeaks er også yderst interessant. Der skildres en form for gensidig afhængighed i forholdet mellem WikiLeaks som internettets nyhedsmedie og NY Times som den trykte nyhedsformidler – eksempelvis hvordan NY Times ser sig afhængig af de hemmelige dokumenter, som WikiLeaks har en forunderlig adgang til, mens WikiLeaks ser sig afhængig af NY Times som institution, da avisen har den fornødne offentlige tillid og popularitet til at videregive budskabet. Et klassisk had/kærlighedsforhold.

“Page One: Inside the New York Times” er givetvis et fascinerende indblik i en af verdens måske bedst etablerede avisredaktioner. Men når et helt års optagelser er kogt ned til 88 minutter, får man uden tvivl et drønhamrende begrænset indblik – især fordi New York Times selv har været inde over både optagelses- og redigeringsprocessen. De lufter gerne andres skeletter, men deres egne er der ikke mange af.

Flere holdninger og anskuelser i forhold til mediernes udvikling bliver vendt og drejet, men filmen lader det i sidste ende være op til den enkelte seer at afgøre, hvordan medieindustrien har det i dag. Det er alt i alt en spændende film, der fungerer fornemt som tidsaktuelt debatoplæg. “Page One: Inside the New York Times” er helt sikkert relevant og vedkommende for alle, der har en interesse i nyhedsmediets udvikling.


Trailer

Der er endnu ingen trailers til denne film

Kort om filmen

Hvad stiller en amerikansk avis op, når internettet haler ind på det trykte medie og pludselig er landets primære nyhedskilde? Folkene bag “Page One: Inside the New York Times” har fået en hidtil uset adgang til The New York Times’ presserum og de allerinderste funktioner på avisen. Over et år følger de journalisterne på avisens specialoprettede afdeling, der skal afdække omdannelsen af medieindustrien. Filmen rejser spørgsmålene: Er vi på vej til et rigere nyhedslandsskab, eller er vi på vej mod en æra af politisk og corporate korruption? Hvordan kan læsere sortere fakta og fiktion i et stadig mere tempofyldt og overfyldt nyhedsmiljø? Og hvordan vil medierne overleve økonomisk?