Passionens labyrint
Udgivet 4. sep 2007 | Af: kaduffo | Set på DVD
Fortællingen holdes nødtørftigt sammen af melodramaets velkendte præmisser, hvor persongalleriet tumler rundt på kærlighedens losseplads i Madrids storbyrum i en subkultur, der flyder over med transvestitter, drag-queens og håbefulde popbands. Morsomt er det også til tider at overvære de aparte personligheders tilnærmelser over for den mulige eneste ene og den evige navigeren uden om de sårende følelser. I det lange løb byder fortællingen dog på for mange ujævnheder til, at drivkraften for alvor kan bevares. Mere system kommer der imidlertid i filmens anden halvleg, hvor terrorister, kyske elskerinder og en enkelt kejserinde sætter jagten ind på den forsmåede kejsersøn.
Ujævnhederne til trods er “Passionens labyrint” et alvorsfuldt billede af fremmedgørelsen, ligegyldigheden og overfladiskheden i et postmoderne samfund, hvor de kødelige lyster og de amourøse følelser ikke altid får lov til at harmonere. Deri ligger da også etiketten for filmens egentlige hovedpersoner – Sexilia og Riza – der prøver at finde forsoning og fælles fodslag bag om ryggen på jalousiens grimme spøgelse. Om det lykkes dem skal naturligvis ikke afsløres her, men nogen enkel øvelse er det under alle omstændigheder ikke.
Og rænkespillet fortsætter da også med uformindsket styrke. Måske kører det endda lidt i ring. I hvert fald er det de samme frustrationer, der bobler under overfladen hos samfulde de medvirkende parter. Den uforløste seksualitet og den tilsvarende kærlighed er i fokus igennem en lang række parallelfortalte historier, der ramler sammen i den store afslutnings fælles higen efter kejsersønnen Riza. Det er et strejftog i den spanske mesterinstruktørs godtepose, men hvorom alting er, skal “Passionens labyrint” nu nok ikke opfattes som meget andet end et filmhistorisk koryfæ, der viser en senere mester i svøb.
“Passionens labyrint” er en genudgivelse af et af Pedro Almodóvars tidligere værker, der efterhånden har 25 år på bagen. Det ses især på filmens audiovisuelle udtryk, der bestemt har sine begrænsninger. Det har fortællingen også, selvom den trods alt formår at vise prøvelser på instruktørens senere så mesterlige hånd. Trods en sjusket struktur og ditto handling er “Passionens labyrint” indimellem et underholdende billede af en subkultur sprængfyldt med følelsesladede og flamboyante transvestitter, drag-queens og fallerede popbands. Men fuldendt er det ikke.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet