Perfect Mothers

InstruktionAnne Fontaine

MedvirkendeNaomi Watts, Robin Wright, Xavier Samuel, James Frecheville, Ben Mendelsohn, Sophie Lowe, Gary Sweet, Jessica Tovey, Alyson Standen, Dane Eade, Charlee Thomas, Scott Pirlo, Isaac Cocking

Længde100 min

GenreDrama

IMDbVis på IMDb

I biografen10/10/2013

Anmeldelse

Perfect Mothers

2 6
Ingen kære mor

Udtrykket MILF (”mother I’d Like to f…”) får en helt ny betydning i instruktør Anne Fontaines drama, hvor kærligheden bliver presset til grænsen inden for nogle særdeles familiære rammer. Alskens over- og undertoner flyder sammen, men alligevel er der noget i skildringen af filmens fascinerende problemstilling, der klinger hult.

Lil (Naomi Watts) og Roz (Robin Wright) har været bedste veninder siden barnsben. De har gennemlevet alting sammen og er nu blevet voksne kvinder med næsten-voksne sønner, der ligeledes er bedste venner. Men da Lils søn forelsker sig i Roz, og de indleder et forhold, får tonen pludseligt en helt anden lyd. Men i stedet for at forbyde forholdet indleder Lil et forhold til Rozs dreng, og et mærkeligt, seksuelt spindelvæv begynder at tage form.

Fontaine har besluttet at lade filmen udspille sig i Australien i stedet for sit hjemland, Frankrig. Det er svært at sige, om det har været et vellykket valg. Seksuel frihed er et mere latent element i den franske nationalånd (i hvert fald set fra et udenlandsk perspektiv) og ville måske ikke have fostret en nær så kontroversiel film. Men selvom historiens beliggenhed er flyttet fra Frankrig til Australien, er det stadig svært at se “Perfect Mothers” som en realistisk gennemgang af et neoincestuøst mellem fire parter. Bevares, Australien er en smuk kulisse for historien om de to smukke sønner, der falder for de lige så tiltrækkende mødre, men selve kulturen er så langt fra historiens morale, at den er svær at tro på.

Umiddelbart skulle man tro, at der var masser af kød på filmens problemstillinger, som filmmagerne kunne plante tænderne i, men desværre er plottet voldsomt forsimplet. De to sønner er evigt hengivne over for både mor og elskerinde på trods af deres unge alder. Aldrig får de andre, mere fæstnede behov. Aldrig sygner kærligheden hen. Det er Lil og Roz, der er filmens hovedpersoner, og de bliver portrætteret som ægte, troværdige mennesker af kød og blod. Som tilskuer er det til gengæld sværere at købe venindernes forhold, der virker usædvanligt stærkt, selv efter alting er givet til kende. Da de fire mennesker sidder ved bordet under den australske sol, og de to sønner annoncerer, at de vil vente på deres respektive elskerinder i soveværelset, smiler de to mødre til hinanden. Ville rigtige mennesker reagere på den måde? Det tror jeg altså ikke. Heller ikke i Australien.

Mødrenes forhold skildres på uhyre overfladisk vis, og det samme gør sønnernes respektive personligheder. Vi lærer dem aldrig rigtig at kende, og derfor kommer “Perfect Mothers” hurtigt til at føles som en 40-årig kvindes seksuelle fantasi i stedet for en ærlig, interessant skildring af et tabuiseret forhold. Tabuerne bliver lagt på bordet, men de bliver aldrig gransket ordentligt. Fontaine vil gerne chokere, men hun tør ikke gå linen ud i sin beskrivelse af, hvad man ville kalde et sygt forhold. Filmen er simpelthen for uambitiøs og ujævn.

“Perfect Mothers” er altså ikke den provokerende perle, den så gerne vil være, fordi den ender som en banal, overfladisk fantasiforestilling i stedet for en veldrejet fortælling om en anderledes og uventet kærlighed, der er lidt mere moderlig, end den bør være. “Perfect Mothers” vil gerne fremstå som en frygtløs, feministisk tilgang til emnet, men den stiller aldrig de mest interessante spørgsmål (hvad hvis der eksempelvis blev byttet om på kønnene?), og den mønstrer aldrig en gennemtænkt granskning af problematikken.

Hvad, pointen er med det hele, ligger hen i det ukendte. Jeg prøver i hvert fald stadig at finde den. Noget andet, jeg også prøver at hitte rede i, er, hvorfor filmens distributør følte sig nødsaget til at ændre titlen tre gange først fra “Adore” til “Two Mothers” og til slut til den ‘danske’ oversættelse “Perfect Mothers”. Troede de mon, at den titel ville sikre dem flere billetter end de to andre? Jeg spår umiddelbart, at det ikke kommer til at gøre den store forskel.

Trailer

Der er endnu ingen trailers til denne film

Kort om filmen

Lil og Roz har været bedste veninder siden barndommen. Også som voksne bor de side om side i et bjergtagende australsk paradis. Deres næsten voksne sønner, Ian og Tom, der er som brødre, surfer sammen i det brusende hav, mens mødrene betragter dem og deres spændstige adoniskroppe med fascination og undren. Balancen i den lille firkant forstyrres dog, da Ian en dag forfører den forsvarsløse Roz, og Tom siden gør det samme med Lil. De to affærer forekommer næsten incestuøse og trods gensidige aftaler om at stoppe, lader de forholdene fortsætte, indtil det uundgåelige sker.