Længde116 min

GenreKomedie, Drama

I biografen13/06/2013

Reality

5 6
En syngende, satirisk lussing

Den italienske instruktør Matteo Garrone scorede sig et internationalt gennembrud med hans mesterlige dystopi over det moderne Italien, “Gomorra”, i 2008. Her var det den napolitanske mafia – den såkaldte Camorra – der var centrum for filmens fem skæbnefortællinger. I “Reality”, Garrones sorthumoristiske efterfølger til “Gomorra”, er vi igen i Napoli. Et fattigt og faldefærdigt Napoli, hvor vejen til rigdom og berømmelse går gennem reality-programmet “Big Brother” – på italiensk: Grande Fratello.

Hvad er virkelighed og hvad er bare vildfarelser? Det spørgsmål må fiskehandleren Luciano (Aniello Arena) stille sig selv igen og igen i “Reality”. Som udgangspunkt lever Luciano en simpel tilværelse med kone og tre små børn. Han passer sit ikke videre indbringende hverv som afholdt fiskehandler på byens lille torv og spæder ellers til økonomien med en smart fidus, der involverer salg og videresalg af en skør, robotagtig køkkenmaskine. Stille og roligt. I det lokale shoppingcenter holder tv-programmet “Big Brother” audition, og Luciano overtales af ungerne til at aflægge prøve. Og derfra ruller bolden ellers.

Langsomt, men sikkert, bliver han mere og mere sikker på, at han er kommende deltager i det populære program. Og efter en vellykket anden samtale med producerne i de legendariske Cinecittá-filmstudier i Rom, er Luciano stensikker. Men da det vigtige telefonopkald lader vente på sig, synes virkeligheden at smuldre, og Luciano bliver desperat.

Det er et syrligt bolsje, Garrone tilbyder os i form af “Reality”. Samfundssatiren er tyk og bider sig fast i knæhaserne fra start. Filmen åbner stort og virtuost med en kameratur, der er mesteren selv, Federico Fellini, værdig. Højt hævet over Napoli zoomes der ind på en hestetrukket guldkaret midt i biltrafikken. Kareten er på vej til La Sonrisa – et nedlagt palads, der nu fungerer som hotel og ekstravagant bryllupsfestkulisse. Her er Luciano og familien gæster til én af stedets mange igangværende bryllupsfester. Marco Onorato, filmens fotograf, indfanger med et millimeterpræcist, nærmest dokumentarisk blik stedets kaos og forlorenhed. På La Sonrisa gør Big Brother-stjernen Enzo (Raffaele Ferranti) VIP-optræden ved de mange fester og lirer sit motto af: Never give up! Og her – i et flygtigt møde med kendissen – tændes der stjerner i Lucianos øjne.

Karismatiske Aniello Arena er som skræddersyet til hovedrollen som fiskehandleren med kendisambitioner. Arena er, utroligt nok, fængslet forbryder og har indspillet filmen under streng overvågning som medlem af teaterkompagniet Fortezza fra Volterra-fængslet. Virkeligheden overgår engang imellem fantasien. Med øjnene vidt opspærrede oplever man hele “Big Brother”-cirkusset igennem Arenas Luciano. Det føles ægte, og man får helt ondt i maven, da hans bror laver ondsindet telefonfis og lader, som om han ringer fra “Big Brother” med gode nyheder.

Alexandre Desplats kompositioner klinger lyst og næsten eventyrligt og føles som i konstant dialog med både handling og billeder. Gennem musikken kommer vi til at tro på Lucianos vildfarelser. Et usædvanligt stærk score fra Desplat, hvis tidligere arbejder tæller musik til blandt andre “The Tree of Life” og “Kongens store tale”.

Matteo Garrone forstår og formår som få filmskabere at vende vrangen ud på Italien. Med stor sans for både miljø- og karakterskildring flyder hans film over med virkelighedsbilleder, man ikke sådan lige glemmer. I “Reality” er det locations som La Sonrisa, Napolis gamle baggårde og trappeopgange, et badeland og Cinecittá, der gør de store indtryk. Ligeledes er filmens roller besat af en række mindre kendte skuespillere, der blot tilføjer til filmens autentiske udtryk. Der er rigtige, italienske mammas uden en ærlig pløk i munden, fedladne, halvskaldede onkler og små, spaghettitrinde bambinis. Karakterer, der giver fortællingen kolorit. Præcis som den farvestrålende italienske kendiskultur og underholdningsindustri, “Reality” er en syngende, satirisk lussing til.

Napoli 2012. Fiskehandleren Luciano overtales af sin familie til at stille op til Big Brother, da der holdes audition i byen. Prøverne går godt, og drømmen om rigdom og berømthed vokser, men ventetiden gør Luciano desperat, og han er overbevist om, at tv-stationen overvåger ham for at tjekke, om han er egnet til Big Brother-huset. Han sætter sig således for at bevise dette ved at ændre sin adfærd markant. Familien konfronterer ham med virkeligheden, men Lucianos virkelighed er allerede en helt anden.