Soul Kitchen

InstruktionFatih Akin

MedvirkendeAdam Bousdoukos, Dorka Gryllus, Pheline Roggan, Lukas Gregorowicz, Wotan Wilke Möhring, Demir Gökgöl, Monica Bleibtreu, Marc Hosemann, Cem Akin, Catrin Striebeck, Hendrik von Bültzingslöwen, Birol Ünel, Moritz Bleibtreu

Længde99 min

GenreKomedie

IMDbVis på IMDb

I biografen17/06/2010


Anmeldelse

Soul Kitchen

3 6
Komisk time-out

Med de to fantastiske collagefilm “Mod muren” og “På himlens kant” har Fatih Akin skabt sig et navn og et sæt forventninger, der forpligter lidt udover det sædvanlige. Til trods for hans erklærede foragt for Quentin Tarantinos voldsmættede film – som han kalder fascistoide – så minder Akins fragmenterede fortælleform, hvor starten ikke nødvendigvis kommer før slutningen, ironisk nok om selvsamme Tarantinos karakteristiske form. Dette stilvalg er for en stund lagt på hylden sammen med de gravalvorlige temaer i Akins nye og let humoristiske “Soul Kitchen”.

Vanen tro hos Akin møder vi en person, der er fremmed i sit eget land. Denne gang bare ikke en tysk-tyrker, men derimod græsketniske Zinos, der kun har sin snuskede restaurant – hvor alt serveres frituredryppende i flødesovs – tilbage, idet den blonde kæreste Nadine har takket ja til drømmejobbet i Kina. Zinos får dog sat skik på stedet, der med hjælp fra en fyret stjernekok og smækre soulrytmer får gjort Soul Kitchen urbant hipt i en grad, så kunderne strømmer til, og både fødevareinspektionen og skattevæsnet er tilfredse. Problemfrit er restauranteventyret dog langt fra, da Nadine ultimativt ønsker Zinos til Kina. Men tør man overlade successtedet til den prøveløsladte bror Illias samtidig med, at storkapitalisten Neumann ønsker at opkøbe stedet for at skifte soulmaden ud med parkeringspladser?

Fatih Akin har selv udtalt om “Soul Kitchen”, at den er et stykke restitution ovenpå de besk alvorlige succesfilm – et frikvarter inden han igen laver en film om livets store temaer, som han tidligere har gjort det så eminent. Det er præcis også sådan, “Soul Kitchen” opleves. Som et middelmådigt intermezzo før det igen forhåbentlig går løs. Lidt som brødrene Coens “Burn After Reading” ovenpå deres tungt mesterlige “No Country for Old Men”. En let tyggegummiboblefilm, som Fatih Akin kun har fået lov til at lave – og sikkert hygget sig med – fordi hans bagkatalog er så imponerende, som tilfældet er.

Filmens humoristiske side er lagt i hænderne på en traditionel slapstick-formel, hvor Akin ikke gør det decideret dårligt, men det er bestemt ikke hans rette element. Zinos bliver forholdsvist tidligt udstyret med en diskusprolaps, som han ikke har råd til at få behandlet i det tyske forsikringssundhedsvæsen. Denne ryglidelse trækkes Zinos så med filmen igennem for at give de alt for mange lidt ligegyldige scener et komisk præg, men den græske Chaplin er som oftest mere pinagtig frem for grinagtig.

Pinagtig er filmens to karikerede skurke ligeså. Begge blonde og dybt utroværdige. Kæresten Nadine virker nærmest hysterisk i sit krav om, at Zinos skal forlade sin elskede restaurant, og man undres ikke så lidt over, hvordan han nogensinde har kunnet holde af denne ariske hystade. Endnu mere karikeret og primært symbolsk tyk er den Hitler-jugend-lignende storkapitalist Neumann, der i et forsøg fra Akin på at strø lidt samfundskritik over den ellers ganske charmerende lette, men også forudsigelige soulfilm i bogstaveligste forstand knepper skattevæsnet. Sekvensen er hverken sjov eller subtil, hvilket meget godt beskriver filmen som et hele, der minder om en sjælløs pendant til “Blinkende lygter”.

De gange, hvor “Soul Kitchen” forlader den forudsigeligt sukkersøde plotlinje og lader den pulserende urbane soulstemning herske i restauranten eller i det Hamborgske natteliv, er Fatih Akins time-out bestemt ikke noget dårligt selskab. Desværre er humoren lige så stiv som Zinos ryg og filmens fortælling og karakterer lige så blottet for dybde og nuancer som Akins tidligere film ditto var fulde af. Det bedste, der kan siges om “Soul Kitchen”, er, at det nu står klart, hvad Akin behersker, og hvad han skal holde sig fra, og det er måske heller ikke så dumt endda.


Trailer

Kort om filmen

Hovedpersonen er den unge tysk-græske restauratør Zinos, der driver en større lokal restaurant i et af Hamburgs mindre fashionable kvarterer, Wilhelmsburg, og den kulinariske oplevelse er da også derefter: Frosne pizzaer, fiskeburgers med kartoffelsalat og makaroni med ost. Og så er problemerne ved at tårne sig op for Zino: Kæresten Nadine er flyttet til Shanghai, hvor hun har fået et nyt job som nyhedskorrespondent, broderen Illias har ikke helt stuerene forretningsgange og plejer en noget skummel omgangskreds – og han selv døjer med rygsmerter. Restauranten er på vej i uføre, og sundhedsmyndighederne render ham på døren, så hvad gør man…? Man hyrer en stjernekok for at få sat skik på tingene og sætter samtidig strøm på lydanlægget, så soul-musikken kan fylde rummet ud og sætte folk i den rette stemning.