What?
Udgivet 15. okt 2007 | Af: kaduffo | Set på DVD
Indkvarteret på det forfaldne pensionat uden penge eller bagage, men fast forankret i sin dagbog, udsættes den unge, smånaive amerikanerinde for en række mystiske bataljer, der gør hendes ophold på stedet til en særegen og nok også uforglemmelig oplevelse. Hendes klædningsstykker forsvinder et efter et i nattens mulm og mørke, helt frem til hun betræder de naturskønne rammer i sit medfødte eva-kostume, ligesom hun også mister sit værelse til et amerikansk turistægtepar på deres årlige Europatur. På pensionatet bliver hun tilmed blandt andre dus med Marcello Mastrioannis excentriske og rablende gale Alex, med hvem hun roder sig ud i bizarre sexlege, den iltre Mosquito – spillet af instruktøren selv – der mistænkes for hendes tøjs pludselige forsvinden samt en stribe andre aparte mandlige eksistenser. Fælles for dem alle er, at de er styret af deres seksuelle drifter og egentligt ikke så meget andet.
“What?” udstråler instruktørens uforbeholdne leg med mediet. Det er metafilm efter alle kunstens regler, og spillerummet er da også fyldt til smertegrænsen med flittigt brugte gentagelsesmønstre, når Nancy turer pensionatet i sin evige søgen på en dybere mening med, hvorfor hun egentligt er havnet på dette tilsyneladende gudsforladte sted. Mere tydelig bliver det metafilmiske imidlertid i filmens døende minutter, da instruktøren i nybølgestil løfter sig ud over filmens rammer og kundgør den magiske kontakt med sit publikum.
I sidste ende må det groteske scenarie med en afklædt kvinde og en flok sexsultne handyr kulminere på en eller anden måde. Hvordan bliver selvfølgelig ikke afsløret her, men kedeligt er det bestemt ikke. Det gamle pensionat er gennemsyret af råd og forfald, sex og dekadence, og selv maden er giftig, proklameres det. Det er måske svært at tale om de store skuespilpræstationer, mest af alt fordi de medvirkende – alle som en – blot er inkonsekvente brikker i Polanskis velslebne lystspil, her med en understregning af lyst som den bærende parameter i mændenes underliv i bjergene på det forglemte erotiske parnas, hvor tiden er gået i stå og alligevel betyder en hel del. En tidslomme om man vil.
For Roman Polanski har “What?” under alle omstændigheder været en meget personlig film, og det tunge hjerte fornemmes i udtalt grad. Stærkt underholdende er selve det aparte univers med de bizarre sex-fantasier og ditto lege, de rablende vanvittige mænd med seksuelle akter på hjernen og den udtalte dekadence, der hviler over stedet. Men under komikken hviler alvoren – ikke mindst her, hvor instruktøren som et såret dyr på savannen forsøger at tage livtag med de ydre dæmoner, der er blevet hans indre. Om det lykkedes ved han kun selv, men med i slipstrømmen er fulgt et brag af en sortseende komedie, der er sublim underholdning med stof til eftertanke.
I kølvandet på tabet af Roman Polanskis hustru instruerede og skrev den store mester en blodig tragedie og en kulsort komedie. Sidstnævnte, “What?”, er et betagende billede af kunstnerens ufattelige kunnen. Sortsynet komik dækker over et menneskes livtag med sine indre dæmoner igennem en finurlig og velfortalt farce, der aldrig kammer over, men mestrer skævheden til noget nær perfektion.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet