Where in the World Is Osama Bin Laden
Udgivet 21. jun 2009 | Af: kaduffo | Set på DVD
Man skulle tro, at den amerikanske og rapkæftede dokumentarist Morgan Spurlock for længst havde smidt træskoene oven på det vanvidsprojekt, han kaste sig ud i som burgerfrådende forsøgsrotte i “Super Size Me”. Her testede han på egen krop, hvad der ville ske, hvis han levede af burgermad morgen, middag og aften i en hel måned. Men han overlevede mod forventning forsøget og har nu kastet sit ud i et nyt halsbrækkende stunt med “Where in the World Is Osama bin Laden”.
Som kulturel manifestation er filmen trods en populistisk tilgang en øjenåbner. Instruktøren tager nemlig tyren ved hornene og begiver sig ud på en rundrejse i en højeksplosiv krudttønde. Hans tilstedeværelse i Mellemøsten sætter sindene i kog, og ikke alle er begejstrede, mens endnu færre kan eller vil levere oplysninger, der kan føre ham i armene på Osama bin Laden. Som filmen udvikler sig, synes det projekt dog også underordnet den langt vigtigere og lidt impulsive dagsorden. På sin tur møder Spurlock nemlig mange forskellige folkeslag, personligheder og politiske dagsordener. Så småt tegner der sig et billede af et multikulturelt mekka og dermed understregningen af, at Mellemøsten bestemt ikke er så firkantet skåret ud, som både amerikanske og vesteuropæiske medier søger at gøre det til.
“Where in the World Is Osama bin Laden” viser måske ikke Al-Qaedas høvding i levende live, men til gengæld måles temperaturen hos en række folkeslag præget af pluralisme, drømme og håb. En verden, hvor der ikke kun er faldende bomber, men også plads til caféliv, kærlighed og kultur. Med det sagt er det stadig et risikofyldt område, Spurlock befinder sig i. Man kan dog undre sig over Spurlocks behov for at være hjemmefra, når der netop er familieforøgelse på vej. Undskyldningen er, at han vil gøre verden til et bedre sted at være. Det synes dog lidt letkøbt.
Filmen præsenteres i et jævnt anamorphic widescreen 1.78:1-format, som ikke er uden skrammer. Både kontrast og farvetemperatur rummer enkelte udsving – hvilket ikke er uvant for genren – og uskarpheder og myrer er heller ingen sjældenhed. Der er derimod ikke nævneværdige eksempler på edge-enhancement, digitale forstyrrelser eller udtværinger, og grundlæggende har “Where in the World is Osama bin Laden” et rimeligt udtryk.
Lyden eksekveres i de to delvist engelsksprogede Dolby Digital 2.0- og Dolby Digital 5.1-lydspor. Dialogen er tydelig og uden overstyringer, mens den insisterende underlægningsmusik og reallyden udgør de resterende lydkulisser. Udmærket alt taget i betragtning.
Ud over trailere for andre udgivelser og en række fraklippede optagelser, der ikke tilfører filmen egentligt nyt, men blot fortsætter i samme spor, er der ikke ekstramateriale på denne udgivelse.
Fattigdom og terrorisme hænger uløseligt sammen. Det synes at være konklusionen på “Where in the World is Osama bin Laden”, som ikke er fuldendt dokumentarisme, men alligevel – lidt tilfældigt – griber de appelsiner, der falder ned i Morgan Spurlocks turban undervejs.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet