“16 Blocks” starter godt, men begynder at løbe tør for brændstof omkring midtpunktet, før den til slut dør en stum død. Instruktør Richard Donner (hvis seneste produktioner omfatter den gudsjammerlige “Timeline” og den fuldstændig overflødige “Dødbringende våben 4”) løb selv tør for kreativ gejst for mange år siden, men heldigvis har han endnu ikke helt mistet sin sans for filmisk håndværk, hvorfor “16 Blocks” til tider formår at gribe, more og overraske. Teknisk set er dvd’en desværre lidt af en skuffelse, mens ekstramaterialet er meget sparsomt. Kun fans bør overveje en investering, mens nysgerrige sjæle med god samvittighed kan overveje et kortvarigt lejemål.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Yoda 17 år siden

Det slog mig forleden, at "16 Blocks" på handlingsplanet har ret så slående sammenfald med Clint Eastwoods "The Gauntlet" fra 1977.

Alt, hvad er er i "16 Blocks" er også i "The Gauntlet", hvor Eastwood spiller en fordrukken betjent, der af sin korrupte og mafiainvolverde chef sendes afsted for at hente en prostitueret, der skal vidne i retten mod mafiaen. Eastwood vælges, fordi man tror, han er inkompetent og det ikke vil lykkes ham - men han overrasker.

Det hele er der i "The Gauntlet" - opgøret med det korrupte politi, bussen, der sønderskydes, og naturligvis den uskyldige fange, der med fare for liv og lemmer skal transporteres fra et sted til et andet samt slutscenen ved retten, hvor den rette skurk afsløres.

"16 Blocks" er et klokkeklart eksempel på en film, der låner med arme og ben og skjuler det ved at omskrive handlingen lige præcis så meget, så man slipper for at benævne den "remake"!

Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Gravatar

#2 filmz-jeknud1 17 år siden

Jeg har lige vundet filmen her på hjemmesiden så tak. Jeg tror egentlig ikke jeg bryder mig meget om den, men fordomme er der nok af. Jeg skal nok lige tilføje noget konstruktiv kritik når jeg har set den igennem.
Men gratis dvd'er er ligesom gratis mad...man kan aldrig få nok af det...Thx filmz.dk ;)
Gravatar

#3 filmz-The Omen 17 år siden

Filmen skulle være lavet i 90'erne, da Donner var på sit højeste (her mener jeg selvølgelig starten af 90'erne). Er man hærdet Die Hard- og Lethal Weapon fan - som jeg - vil filmen nok skuffe men stadig underholde.
Filmens største problem er tempo. De første 30 min er gode og meget underholdende, men så går det ned ad bakke. Skuespillet er glimrende, men brillierer ikke. Alt i alt savner filmen, hvad de gamle actionfilm har: Tempo, sejere skurke og bedre fremgang.
Plottet er skam ok, men det bliver ikke udført med måde.

Jeg kan dog kun råde folk til at købe r1 versionen, da scanboxs version har en del lydfejl. (Skam jer!)
Don't waste my motherfucking time.
Gravatar

#4 Bohemian 17 år siden

hvilke lydfejl?
Free in serenity.

Skriv ny kommentar: