Man forlader “28 Dage Senere” med blandede følelser og ikke mindst en fornemmelse af, at filmen kunne have været rigtig god, hvis bare der havde været investeret mere tid i indhold og struktur. Heldigvis holder filmen sig for det meste i det høje gear, hvor den fungerer bedst, og Danny Boyles mest vellykkede film siden “Trainspotting” får på trods af markante ridser i lakken stadig “Resident Evil” til at ligne en kulørt legetøjsreklame.

De meget grynede og rystede DV-optagelser som bader filmen i en bevidst grim æstetik syntes jeg er rigtig fede og får hele den dyre produktionen til at ligne en low-budget hjemmevideo fra helvede. Musikken og lyddesignet spiller på samme høje niveau, og der burde ikke herske tvivl om, at “28 Dage Senere” både er den bedste og mest blodige mainstream zombiefilm der endnu er lavet – hvor meget det siger må så være op til den enkelte biografgænger selv.

Læs også Ugens filmz for et kig bag kulisserne på produktionen af “28 Dage Senere”.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 filmz-loonie 21 år siden

Jeg er enig med anmeldelsen, det er lækkert at se en film for en gangs skyld hvor der flyder noget blod og volden virker kommer, kan man kalde, godt dyrisk udtryk. Og til forskel for snart mange amerikanske film, så viser hovedpersonen "bar røv"...
_____________________________________________
_________________________________________
I may be wrong, but I doubt it
Gravatar

#12 Hasselguff 21 år siden

- og "willie"!
Are you Quilty? No, I'm Spartacus.
Gravatar

#13 dvjik 21 år siden

Jeg synes den var rimelig uhyggelig, mest fordi jeg følte sympati med karakterene. Og med hensyn til chok, jeg var i en tilstand af konstant paranoia. Jeg ventede at det værste ville ske hele tiden. Desuden var det rigtig fedt sound track og måden den var filmet på var rigtig sej. Volden var heller ikke lignende noget jeg har set før, rigtig led og ubehagelig.
Gravatar

#14 evermind 19 år siden

Bedre end "Resident Evil" (hvilket i sig selv dog ikke er nogen større præstation...), men stadig en skuffelse.

Billedsiden er rå på den fede måde (og hvor ER det flotte billeder af tågede, tomme morgen-London!), desværre drukner de voldsomste scener ofte i, hvad der ligner en gang Parkinsons på speed fra kameraholdets side.

Det såkaldt originale twist i plottet (commando-soldaterne, der redder vores venner, men vil have deres krop til gengæld... okay, ved det er en grov forenkling!) forekommer mig på en eller anden måde ikke så original alligevel. Når alt kommer til alt, er menneskets egen selvopholdelsesdrift og deraf følgende grusomhed ikke det underliggende tema i en del zombie-film? Under alle omstændigheder irriterer twistet mig, fordi filmen det ene øjeblik er god zombieunderholdning, men det næste øjeblik trækker i trøjen og bruger alt, alt for meget tid og energi på soldater-temaet. Jeg ved ikke med jer andre, men jeg endte med at savne zombierne gevaldigt, og den slags duer jo ikke rigtig i en zombie-film.

SPOILER ON

Dertil kommer en meget letkøbt slutning, hvor zombierne (efter et spring i tid) øjensynlig har besluttet sig for at falde om og ligge og dø af sult med efterfølgende billeder af smil, solskin og grønne enge. Det er måske lige at gå fra den ene yderlighed til den anden. Personligt havde jeg enten foretrukket en mere åben afrunding på løjerne eller en håbløshed i tråd med de gamle Romero-film. Men det er vel et spørgsmål om smag og behag... min kæreste ville nok elske slutningen, men kan heller ikke lide zombie-film. Catch my drift?!

SPOILER OFF

Alt i alt: Godt oplæg og gode skuespillerpræstationer, men for lidt zombie-gnaskeri og for meget commando-pjat. Fandt dog filmen til 25 dask forleden (i en tilbudskurv, så kan desværre ikke tage imod bestillinger) og kunne ikke lade være med at snuppe den med. Nu må vi se, om den vinder ved nærmere bekendtskab... :)
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"
Gravatar

#15 Kiksmann 19 år siden

En god jævn film, dog minder den meget om visse andre i denne gerne.
http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/kiksmann
Gravatar

#16 jona 16 år siden

28 Days Later er simpelt hen min yndlings-film, sammen med 28 Weeks Later! (Ja, jeg har den på DVD)
Mega uenig med denne anmeldese, om at den kun får 3/6 ...
Gravatar

#17 filmz-Bruce 16 år siden

Gode elementer, men på vej op, falder den hele tiden ned. Synd de fik en spedalsk fodmaler på acid til at filme starten.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140

Skriv ny kommentar: