De mange skuespillere arbejder hårdt med små bidder af mennesker, som ikke har tid nok til at blive til fuldt tegnede karakterer. Tyskerne skulle lige have ventet tyve minutter med at gå over grænsen, så menig Andersen, Gram og Justesen fik en historie i historien, som ikke stoppede ved ’Jeg vil gerne være brugsuddeler'. For stort set alt andet i “9. april” er skarpt skåret og velfungerende. Eksperimentet med at trække spænding ud af en dødsdømt situation lykkes halvvejs, idet den flot tegner et rugende univers af snarlig, ligegyldig død. Problemet er, at det aldrig bliver rigtig interessant, hvem der mister livet.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 X&O 9 år siden

Jeg forstår ikke karakteren 4. Mest fordi jeg har set filmen og ikke synes der var nogen nævneværdig form for drama, karakterudvikling eller vigtigst af alt plot. Der er en handling der udspiller sig, men set i lyset af at det er 2. verdenskrig, så er det måske den tyndeste historie om 2. verdenskrig man længe har set. Det ender som et blandingsprodukt mellem Hvidstengruppen og 1864, som forsøger sig som den ufortalte krigshistorie den ikke er. Der er nemlig en rigtig god grund til at denne historie ikke er blevet fortalt på film tidligere.
Gravatar

#2 Gasivodo 8 år siden

..Hmm, er ikke helt enig med #1: I det mindste er HW'en rigtig(betyder for nørder)

Og den er: FA'ME bedre end 1864!?

..kunne dog savne lidt mere (minimum jysk)..det tyske var så'men ok..:-D
"..are there any women here today?.."

'Life of Brian'(1979) = fra dengang, man GODT måtte... :-(

Skriv ny kommentar: