Det er med lidt blandede følelser jeg giver denne overall karakter… Dreamworks har på lyd- og ekstra-materiale-siden kælet for denne udgivelse, som kommer på to diske, med masser af ekstra materiale, hvilket er et plus.

På den anden side har Dreamworks totalt smadret denne film med den dårlige billedkvalitet… det er med til at rive en ud af filmens herlige univers og lægge mærke til den realitet det er at filmen er grumset og grim!!

Det er en skam, for A.I. er en rigtig god film, der klart havde fortjent en bedre billedside, og jeg må beklage at det kun kan blive til 3 kameraer på trods af det udemærkede ekstra-materiale!

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 filmz-simpson 22 år siden

Først og fremmest god DVD-anmeldelse! Anyway, karakteren til billedkvaliteten er dog givet på et forkert grundlag. Det "grums" som bliver kritiseret så meget i anmeldelsen er nemlig 'indsat' i filmens transfer efter instruktørens intension. Med andre ord ser billedtransferet på DVD'en altså ud som det Steven Spielberg har bestemt det skulle se ud. Og hvordan ville Steven Spielberg så have filmen til at se ud? Han ville have filmen til at se ud ligesom Kubrick ville have haft. Og det har han gjort. Just thought you might liked to know.
Gravatar

#2 azathoth 22 år siden

Hehe ok, hvis det er sandt så var jeg ikke klar over det, så er det selvfølgelig et dårligt grundlag at give karakteren på... ser man den i forhold til mange andre transfers så ser det meget slemt ud!

Jeg mindes nu heller ikke at det var SÅ grumset da jeg så den i biffen, så jeg tror at den, med vilje, dårlige billedkvalitet bliver fremhævet af den digitale DVD-transfer.
This is not the signature you're looking for. You can go about your business. Move along!
Gravatar

#3 Michael Andersen 22 år siden

Her kommer lige et par sure opstød til din anmeldelse af A.I. Du skriver, at filmen sætter nogle tanker i gang!
Hvorfor skriver du så ikke om dem. Vi får kun lov til at høre om de ydre kvaliteter af filmen, flotte billeder, gode skuespiller o.s.v. (popversionen). Der ligger meget mere bagved glansbillederne. David er en dreng programmeret til at elske ubetinget, men møder kun modstand, undskyldninger af de såkaldte mennesker i filmen, hvorefter han udvikler til en egoistisk meget lille dreng. Da han får sin mor tilbage, er der gået tusinder af år, og derfor kan det
kun være en computeriseret moder. Juhuu menneskeheden længe leve!

I fremtiden er der kun kunstig intelligens og pseudokærlighed tilbage. Det er, hvad du kalder en lyserød slutning. Tak for kaffe siger jeg bare :) Filmen stiller flere spørgsmål, end den giver svar. Det er derfor de fleste folk hader denne film. Hvor er de sædvanlige plots, som ikke udfordre os? Hey, hvor er eksplosionerne henne?
Måske er filmen bare foran sin tid, ligesom Blade Runner var det?
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#4 azathoth 22 år siden

Hmmm tjah, grunden til at tankerne ikke er med, er nok nærmere et spørgsmål om at begrænse sig, der er jo mere at skrive om i en DVD-anmeldelse end blot filmen.

Den lyserøde slutning jeg taler om er at David får lov til at opleve den ubetingede kærlighed fra hans genoplivede moder i en enkelt dag, så i og for sig ender den jo lykkeligt for ham... selvom han selv "dør" i slutningen... det syntes jeg var lidt for meget, jeg mener seriøst at filmen havde været mere effektiv for mig hvis den havde sluttet da David blev indefrosset i isen. Jeg køber sq heller ikke rigtig den der med "livsenergi", når man først har levet en gang så kan man ikke leve igen... hmmm... det virker sq lidt plat!

Der er ingen tvivl om at set fra menneskehedens synspunkt, så er filmen en neder, fordi den jo netop slutter med at vi ikke længere eksisterer, og at maskiner har overtaget vores plads... men er det reelt ikke bare en naturlig evolution hvis vi skaber en race der er bedre end os selv?

Jeg sammenligner også historien med pinocchio, og det er jo reelt hvad det er... David bliver jo mere menneskelig som historien skrider frem... han bliver mere naiv og egoistisk med tiden.

Men det egentlige budskab i filmen er vel dette, og som rent faktisk også bliver nævnt: Hvis man skaber et væsen der ubetinget vil elske en, hvordan sikrer man så at man også elsker det tilbage. Vi har et ansvar over for det vi skaber, om det så er børn, robotter eller kloner!!!
This is not the signature you're looking for. You can go about your business. Move along!
Gravatar

#6 filmz-vassago 22 år siden

Jeg synes ikke, at du havde behøvet at begrænse dig. Din anmeldelse havde da været meget federe, hvis du havde alt det med du lige har fyret af. Om det så er en positiv eller negativ holdning er ligemeget.

Jeg har stadig ikke set filmen, og havde egentlig ikke rigtigt lyst til at se den. Men nu må jeg da sige, efter både dit og Michaels indlæg, er min interesse da vokset pænt. Nu bliver jeg da nød til at se den, og danne mig min egen mening.


"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#7 Michael Andersen 22 år siden

Tak fordi du gad at svare på min kritik. Jeg har lige et par kommentarer til dit modsvar. Du skriver, at filmen slutter med, at robotterne har overtaget, men jeg mener, at menneskene allerede i starten af filmen er "robotter", forstået på den måde, at de er dem, der ikke kan elske andre end deres egne el. slet ikke. En spade er ikke altid en spade. Filmen foregår godt nok i fremtiden, men prøv bare at kigge på vores egen verden. Man behøver bare at tænde for sit fjensyn for at finde lignede eks. Behøver jeg, at nævne Mellemøsten, hvor folk vil sprænge
sig selv i luften, hvis de får besked på det, og en lovning på gevinst i himlen. Jeg er ikke bange for, at robotterne skal overtage, men bange for at vi "udvikler" os til at være robotter. Man skal helst høre det samme musik, se ud som en filmstjerne, have de samme politisk korrekte meninger ellers risikere man at blive stemplet som anderledes.

Hvem er robotten? Den der gør som alle de andre el.
den der kan tænke selvstændigt? Måske handler A.I. ikke om alt dette, men den sætter ihvertfald tankerne igang. Det er derfor, jeg elsker film eller anden god kunst.
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#8 Bony 17 år siden

Nu har jeg endeligt fået set denne film. Ved ikke hvorfor men den er altid blevet overset hver gang der skulle vælges film. Men nu skulle det være og på maskinen med skiven...

.. og er du gal en oplevelse. Jeg er målløs over hvor fantastisk jeg i grunden synes den film er. Jeg er normalt ikke så meget til Science Fiction, men denne ramte plet hos mig.

Hele historien om kærlighed og søgen efter bekræftelse i selvsamme. Hvor tynd grænsen mellem at være en "dukke" og et menneske egentligt er. David er en figur som man ikke kan lade være med at elske. Men samtidig afskyr man ham for det han langsomt udvikler sig til igennem filmen. Men du har konstant ondt af den lille fyr. Filmen er dybt filosoferende hele vejen igennem og starter konstant tanker og teorier.

Jeg er træt af at der skulle gå så lang tid før jeg fik taget mig sammen til at få set dette mesterværk.

.. og ja. Denne tråd er gammel. Men synes filmen fortjener at komme frem i lyset igen. :)
Nyeste anmeldelse: "The Thin Red Line" : http://bonysblog.wordpress.com/
Gravatar

#9 duuk74 17 år siden

Herlig sci-fi. Lige som jeg kan lide det. Filosofering over menneskets natur, teknologi og vores fremtid. Spektakulære effekter, knaldgodt cast og en solid historie (måske ikke så banebrydende idag, som da den blev skrevet) må give 9/10. Holder til mange gensyn.
100.000 lemmings can't be wrong
Gravatar

#10 filmz-Narniabæver 17 år siden

Ja, jeg ville også kalde A.I. et mesterværk, og ret overset.
Chip: Rescue Rangers, away!

Skriv ny kommentar: