Men kun den slagkraftige “I Want You (She’s So Heavy)” får for alvor lov til at understrege et betydningsfuldt øjeblik i 70’ernes USA: Vietnam-krigen. Synet af adskillige mekaniske soldater, der forbereder paniske drenge på deres kommende tur til helvede på jord, er blot ét visuelt overdådigt øjeblik i en film, der blandt andet byder på sang og dans under havets overflade. Taymors musikalske husbond, Elliot Goldenthal, har på fornem vis transformeret Beatles’ sange til både grandiose og subtile orkesterkompositioner. Musikken lyder hamrende godt, og de medvirkendes sangstemmer yder Lennon, McCartney, Harrison og Starrs oprindelige vokaler retfærdighed.

Joe Cocker og Bono dukker bl.a. op og synger deres personlige favoritsange. Men disse segmenter er blandt filmens svageste. Bonos hæse fortolkning af “I Am Walrus” er ganske morsom, men de akkompagnerende billeder er rodede, og sangen har ingen relevans i forhold til historien. Umiddelbart skulle man ikke tro, at man kunne få nok af Beatles’ sange, men soundtracket er alt for omfattende, også selvom seancen varer 133 minutter. Hver eneste gang, en karakter eller en troværdig dialog begynder at tage form, bryder skuespillerne spontant ud i sang, hvorved tavlen viskes ren igen. Taymor og kompagni har været så indstillet på at hylde så mange af deres favoritbands melodier som muligt, at de har glemt at tage ordentlig hensyn til fortællingen. “Across the Universe” er ambitiøs og spækket med gode intentioner og ideer, men eksekveringen halter.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 tiany 15 år siden

Fra IMDB:

# Paul McCartney and Yoko Ono were supportive during the film production, and were in touch with director Julie Taymor.

# Ringo Starr, Yoko Ono, Paul McCartney and Olivia Harrison praised the film after seeing it.
Valar morghulis
Gravatar

#12 Høegh 15 år siden

Jeg må nok erklære mig enig med anmeldelsen.

Hvad fungerede:

- Sangene fungerede fint taget ud af helheden og udførselen var virkelig god.

- Skuespillet var strålende, måske med undtagelse af Evan Rachel Wood, der i mine øjne, bestemt har gjort det bedre før.

- Filmen havde så tilpas meget glimt i øjet, at det hele aldrig blev alt for selvhøjtideligt - Hvilket klædte filmen.


Hvad fungerede ikke:

Men i sidste ende så virker Across the Universe simpelthen for meget som en film, hvor sangene er blevet valgt før manuskriptet er blevet skrevet. Dette er naturligvis i sig selv ikke nødvendigvis en dårlig ting, men i dette tilfælde er der desværre blevet prøvet for hårdt på at presse alle de store hits ind i manuskriptet – Også selvom de hverken bidrager til historien eller flowet i filmen. Dette resultere i, at mange af sangene aldrig rigtig får den emotionelle punch som de kunne have haft, havde de faldet mere naturligt i trit med historien.

- Hvis jeg skal være helt kynisk, så må jeg nok også indrømme, at historien er noget tyndbenet. Ikke at der er noget galt med præmissen for historien, men fokus forsvinder bare alt for ofte og dette typisk hver gang filmen bevæger sig ud på et sidespor for, at retfærdiggøre inkluderingen af endnu et Beatles hit. Dette får filmen til at virke en anelse langtrukken, og særligt hen imod sidste halvdel af filmen, trækker det noget ud.

Men bestemt ikke en film uden kvaliteter.

3,5 ud af 6

Det der må ske må ske, måske

Gravatar

#13 filmz-Jobler 15 år siden

sikke noget lo*t!
Gravatar

#14 filmz-Kadann 15 år siden

#13 -

Du må gerne skrive lort.
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#15 Spanner 15 år siden

Eller lost
"You fuhl no man can kil me die no ay not man" - Erlingur666
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
Gravatar

#16 tiany 15 år siden

WOW - sådan har du aldrig hørt Beatles før.

Historien i Across the Universe er ikke den tykkeste bog der nogensinde er skrevet, men for mig blev det ikke det vigtige i filmen. Jeg blev fuldstændig opslugt af sangene og måden hvorpå de blev fremført.
Jeg har en veninde som er stor stor Beatles fan, og min første tanke var at den her film bliver hun nød til at se. Nogle Beatles fans, vil nok finde fremførelsen af sangen for dårlig, men jeg synes de var fantastiske.
5/6
Valar morghulis
Gravatar

#17 lagoni 14 år siden

Enig I at kemien mellem Jude og Lucy aldrig bliver helt troværdig, men derudover synes jeg det er en helt fantastisk film. Dejlig brug af sangene og et herligt persongalleri, hvor især Sadie var helt fortryllende og Prudence dejlig spøjs. Den var lidt rodet til tider, men det passede egentlig meget godt til stilen og trådene blev til sidst samlet. Man skal være indstillet på den er lidt flippet til tider, men hvis man kan li' det, vil jeg mene den er noget nær genial. 5/6.

Jeg så den som Open Air-film til Odense Filmfestival og det har nok hjulpet, da den er perfekt dertil. Selv de (fleste) af de ellers trælse teenagere foran tav stille og fulgte fascineret med.
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.

Skriv ny kommentar: