Men kun den slagkraftige “I Want You (She’s So Heavy)” får for alvor lov til at understrege et betydningsfuldt øjeblik i 70’ernes USA: Vietnam-krigen. Synet af adskillige mekaniske soldater, der forbereder paniske drenge på deres kommende tur til helvede på jord, er blot ét visuelt overdådigt øjeblik i en film, der blandt andet byder på sang og dans under havets overflade. Taymors musikalske husbond, Elliot Goldenthal, har på fornem vis transformeret Beatles’ sange til både grandiose og subtile orkesterkompositioner. Musikken lyder hamrende godt, og de medvirkendes sangstemmer yder Lennon, McCartney, Harrison og Starrs oprindelige vokaler retfærdighed.

Joe Cocker og Bono dukker bl.a. op og synger deres personlige favoritsange. Men disse segmenter er blandt filmens svageste. Bonos hæse fortolkning af “I Am Walrus” er ganske morsom, men de akkompagnerende billeder er rodede, og sangen har ingen relevans i forhold til historien. Umiddelbart skulle man ikke tro, at man kunne få nok af Beatles’ sange, men soundtracket er alt for omfattende, også selvom seancen varer 133 minutter. Hver eneste gang, en karakter eller en troværdig dialog begynder at tage form, bryder skuespillerne spontant ud i sang, hvorved tavlen viskes ren igen. Taymor og kompagni har været så indstillet på at hylde så mange af deres favoritbands melodier som muligt, at de har glemt at tage ordentlig hensyn til fortællingen. “Across the Universe” er ambitiøs og spækket med gode intentioner og ideer, men eksekveringen halter.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 filmz-Bruce 15 år siden

Har en anden oplevelse af, hvorvidt filmen lykkes eller ej! Det kommer selvfølgelig an på missionen. Jeg vidste ikke, hvad jeg skulle forvente mig på forhånd, men den bankede fluks ind i solar plexus på mig og tilfredsstillede mig som en ny musical efter gammelkendt old school koncept.

Jeg synes det er ambitiøst at udtænke en historie, som skal virke både på baggrund af perioden, hvori Beatles sangene er lavet og dermed fortolke sangene i denne kontekst, på samme tid som personer fra sangene indgår heri. Har man ikke en Le Carré, til at udtænke en sammenhæng, ja, så må der være punkter, som vil virke svage historiemæssigt. Mange.

At det ikke er filmens force, mener jeg ikke er filmens svaghed, eftersom den ikke skyder kanonen afsted mod dette mål. Men den rammer sit mål, ihvertfald det mål jeg mener man har haft med filmen og det er en Tour De Force på autopilot ind i Beatles periodens univers, med gruppens musik og lyrik viklet eminent omkring.

Man kommer måske ikke ud beriget med et plot af dimensioner, men selv en ikke decideret Beatles fan som undertegnede, måtte overgive mig til denne musical konstellation og afslappet lade syns- og lyd indtrykkene være nektar for sjælen.

Mit første blu-ray kig var en ren 10'er, sikkert afgivet med overrumplingen in mente; men efter en anden omgang havner jeg på:

8/10
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#2 dolphinfriendly 15 år siden

I min bog er "Across The Universe" klart et af de mest friske bidrag til biograferne i år - og selvom jeg ikke er Beatles fan, nynner jeg her et par dage efter screeningen de fantastiske fortolkninger.

5/6 herfra.

Gravatar

#3 aknot 15 år siden

#1 & #2 kan ikke være mere enig.
Gravatar

#4 filmz-Crystalstar1200 15 år siden

# 3 Amen to that brother :)
---------------------------------------

*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
Gravatar

#5 filmz-simpson 15 år siden

Jeg må indrømme at synes det her var en af de dårligste og mest pinlige film jeg nogensinde har set.Enkelte scener prøver at stræbe efter Moulin Rouge, men fejler stort. Historien er så tænkt, at alt hjerte helt er væk. For mig virker det som om at filmen har haft et ret så stort budget og det at den har fået lov til at bruge beatles sangene og maltraktere dem på den må den gør, tyder på at mange har troet på det her projekt. Men hvilken fiasko det er blevet til! Jeg kan trøste mig med at jeg lejede den på nettet for lang tid siden for 15 kroner, og at jeg kunne spole hen over slutningen, så jeg ikke har spildt så meget af mit liv som hele varigheden af denne film kunne have taget fra mig. Eneste lyspunkt i filmen var Bonos beatles-fortolkning, og jeg kan ellers ikke lide U2.

0/6 her fra... men det kan man jo ikke... så 1/6.
Gravatar

#6 Høegh 15 år siden

1#

Ah det giver mig lidt håb. Skal ind og se den imorgen.

Håber på at blive overrumplet.
Det der må ske må ske, måske

Gravatar

#7 Outbound Sith 15 år siden

Der er da nogle ting, som ikke fungerer perfekt, og der er endda et par ting, som virker direkte ringe, men langt de fleste af fortolkningerne af Beatles-sange fungere godt både i sig selv og koblet til handlingen. Det må siges at være en præstation i sig selv.

Læg dertil et par helt fænomenale indslag:
"I Want To Hold Your Hand" vendes TOTALT på hovedet i forhold til, hvad jeg troede, sangen handlede om - som Roger Ebert skrev "It's not happy if it's a hand you are never, never, never going to hold" - og jeg var helt blæst væk allerede 20 min. inde i filmen. Den anden sang, som jeg mener skiller sig markant ud, er "Strawberry Fields Forever", som er et af de mest fantastiske audio-visuelle indslag, jeg nogensinde har set i biografen.


Derfor får filmen 4/6. Med blot hæderlige fortolkninger hele vejen igennem var det nok blevet 3/6.
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder
Gravatar

#8 filmz-Angel Eyes 15 år siden

Kunne ikke være mere uenig i anmeldelsen - for mig gik den rent ind! Det er nok den mest intense biografoplevelse jeg har haft i år, og jeg skyndte mig at købe soundtracket bagefter, for filmens genfortolkning af Beatles' suveræne musik er intet mindre end genial! Sådan skal en rigtig musical være (har desværre ikke tid til at gå i detaljer, da jeg er på vej i seng...).

Et gedigent og sjælendt musikalt mesterværk!
Min dvd-samling: http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Nikolai%20Schulz
Gravatar

#9 filmz-BrotherJack 15 år siden

Det er utroligt som alle de gamle drenge har mistet deres integritet. At give lov til ens musik skal bruges i sådan en omgang ujævn musical, det fatter jeg ikke.
De fleste fantastiske musikere (og andre prominente kunstnere) fra 60'erne og 70'erne arbejder langsomt på at smadre alt hvad de har opbygget og udrettet. Måske skulle hele banden af genier fra den tid i virkeligheden være styrtet ned med et fælles fly i slutningen af 70'erne, så de ikke kunne nå at mudre deres genialiteter til.

Denne film grænser til det pinlige, med enkelte lyspunkter, og jeg er absolut overbevist om at mange interessante instruktører derude ærgrer sig over de ikke fik chancen for at lave den store Beatles-musical. Den kunne have udnyttet sit potentiale (også historiemæssigt), men svag instruktion og et fladt manuskript formår at hive al nerve ud af filmen - og tilbage står musikken. Og den vil jeg sgu hellere høre derhjemme.

2/6
Gravatar

#10 filmz-Kadann 15 år siden

#9 -

Så vidt jeg husker, ejer Beatles-medlemmerne ikke selv rettighederne til deres sange, så det er nok begrænset hvor meget de har at sige i den sag.
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org

Skriv ny kommentar: