I USA ryster de independent-komedier ud af ærmet for tiden, men det er ofte de samme folk, der står bag produktionerne. Det resulterer i en ordentlig stak film med masser af genbrug af skuespillere og komik. Humoren er af en særlig type, hvor de rappe replikker leveres skråsikkert, men med en virkelighedsnær overtone, som ikke fremstår påtaget. “Adventureland”s største problem er, at den lander midt i en stime og på ingen måde skiller sig ud, men tværtimod drukner i mængden. Humoren er ikke længere original, og ansigterne er ikke længere nye, hvilket ellers ofte er independent-scenens force. Dvd’en leveres med en hæderlig AV-præsentation, men det er ikke nok til at gøre en middelmådig film til et attraktivt køb.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Kruse 14 år siden

Det største problem ved denne film er blot, at den er blevet markedsført som en komedie i stil med "Superbad", når det istedet et sødt og hjertevarmt "coming-of-age" drama med humoren i baggrunden, lidt ala "Garden State". Så det er klart at hvis man forventer en hylende skæg komedie, som anmelderen gjorde, ja så bliver man klart skuffet. Men altså som sagt, så skyder jeg problemet over på pengemændende bag filmen, som gerne ville tjene på Superbad's succes.

Her er min egen anmeldelse af filmen, sakset fra What We Saw-tråden:

Adventureland

"Adventureland" handler om James(Jesse Eisenberg) der lige har afsluttet sin eksamen, og vil til at rejse Europa rundt med et par af hans gode venner, og efter sommeren vil han starte på Columbia University i New York for at læse journalistik. Planen var at hans forældre skulle hjælpe ham økonomisk, men da faderen bliver forflyttet til et job med langt lavere løn, kan de pludselig ikke hjælpe ham med at financiere hverken Europa-turen eller hans studie i New York. Derfor tager han et job i en lokal forlystelsespark, kaldet Adventureland, hvor han møder en masse nye mennesker, og vigtigst af alt så møder han den skønne Emily(Kristen Stewart) som han hurtigt falder for.

Selvom at "Adventureland" både i traileren og på coveret af dvd'en spiller på at filmen er instrueret af instruktøren bag "Superbad", Greg Mottola, så skal man ikke forvente at filmen er en komedie i samme stil som netop "Superbad". "Adventureland" er mere et romantisk drama af den bedste slags, blandet med en god mængde humor og underholdende dialog. Den er fremragende skrevet og vidunderligt instrueret med en charme som er svær at stå for. Man sidder simpelthen og smiler gennem hele filmen. Og så er Jesse Eisenberg og Kristen Stewart virkelig forrygende sammen med en rigtig god kemi. Dette er den første gang jeg har set Jesse Eisenberg i en film, men han imponerede mig voldsomt med sin noget atypiske fremtoning, der både er charmerende, intelligent og underholdende på en gang. Også Kristen Stewart gør det glimrende og man kan undre sig over, hvad hun egentlig laver i de elendige Twillight-film. For hun er talentfuld og har en fremragende charme, der passer perfekt til denne slags roller. "Adventureland" er også fyldt med massere af gode biroller, som hjælper til at gøre denne lille perle til en så helstøbt film som den er. Den altid underholdene Bill Hader og den ligeledes sjove Kristen Wiig, begge kendt fra SNL, byder på et godt komisk aspekt af forlystelsesparken som ægtefæller der bestyrer Adventureland. Også Ryan Reynolds viser igen at han sagtens kan gøre det godt i ikke-komiske roller.

Alt i alt er det en fremragende film med stor charme og noget på hjerte. Greg Mottola udviser stort talent som instruktør, og det bliver meget spændende at følge hans kommende projekter.

5/6
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#2 wimmie 14 år siden

Stort set enig i anmeldelsen - ganske sød og charmerende men også lidt ordinær film. Lidt synd at den, som Kruse skriver, blev markedsført som en komedie á la Superbad - tror også det skuffer mange.
Det var nu ikke dét jeg forventede og jeg blev som sådan ikke skuffet, jeg var godt underholdt men ikke helt oppe at ringe.

4/6
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#3 zamm- 14 år siden

Slet slet ikke dårlig! En god coming-of-age dramafilm. Og ja, det er ikke en komedie, som den ellers bliver markedsført som...! Filmens trumfkort ligger helt klart på skuespillerne, hvor hovedrolleindehaverne gør det glimrende!
Yo, homie. Is that my briefcase?
Gravatar

#4 fubar 14 år siden

Filmens trumfkort ligger helt klart på skuespillerne, hvor hovedrolleindehaverne gør det glimrende!

Nej, man har intet problem med at koncentrere sig om filmen i de scener hvor Kristen Stewart er med. ;)
Gravatar

#5 filmz-Utyske 14 år siden

Ja, jeg synes også det er en fin og sød film, jeg afgjort skal have købt ved lejlighed. :)
De har ikke opfundet mange skarpe knive.. i skuffen og så er de jo ikke særlig stærke. De er skæve og vinde.. af fuld.
Gravatar

#6 dh-ad 14 år siden

Det er ofte nemt at generalisere, og når anmelderen skriver om nepotisme i castingen, så synes jeg, at generaliseringen går for vidt. Jeg kan godt se pointen, men med castingen af Ryan Reynolds, går man netop ud over Apatows favorit-ensemble - i øvrigt præcis som med castingen af Adam Sandler i Funny People. I øvrigt synes jeg, at castingen er svær at kritisere, når Apatow og co. pt. råder over 90% af lovende komikere i den unge generation.

Jeg ser castingen af Reynolds og Sandler, som en homage til den forrige generation af komikere.
I can't express anger. That's one of the problems I have. I grow a tumor instead. -Manhattan (1979)
Gravatar

#7 Kruse 14 år siden

#6: Argumentet om nepotisme fra anmelderen holder endda endnu mindre, da Adventureland ikke er en Judd Apatow-produktion. Og den eneste genganger fra Superbad er Bill Hader. Ellers er det kun Martin Starr som Greg Mottola har arbejdet sammen med, men det var kun et enkelt afsnit af Undeclared.
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."

Skriv ny kommentar: