Hvis verden aldrig havde haft Raimis tidligere filmatiseringer af edderkoppedrengens eventyr, ville denne anmeldelse måske have været anderledes positiv og gennemgående begejstret. For “The Amazing Spider-Man” er faktisk en god film. Dens to hovedpersoner er så elskværdige og charmerende, at selv den mest koldblodige skurk formentlig ville heppe på dem, hvis han så dem sammen, og effekterne er tydeligvis skruet sammen af nogle af Hollywoods dygtigste computertroldmænd. Filmen bidrager bare ikke med noget nyt af værdi, og nye, spændende tiltag burde ellers være obligatoriske, når nu det blot er fem år siden, at Raimi og Co. sidst lancerede en “Spider-Man”-film i biografen. Vi krydser fingre for, at den uundgåelige fortsættelse tager flere chancer.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#41 IK 11 år siden

Babo84 (40) skrev:
De første to film har dog stadig en vis charme og underholdningsværdi,


Det er jeg ganske enig i. Det er ikke dårlige film, langt fra, men synes ikke de holder så godt som eksempelvis Singers X-men(især X2), der næsten lige så gamle.
Gravatar

#42 Babo84 11 år siden

BN (33) skrev:
Jeg er selv allergisk overfor amerikansk patriotisme


Så burde du have været død af allergisk anfald for længst, da du elsker The Patriot.
Gravatar

#43 Babo84 11 år siden

IK (41) skrev:
Det er jeg ganske enig i. Det er ikke dårlige film, langt fra, men synes ikke de holder så godt som eksempelvis Singers X-men(især X2), der næsten lige så gamle.


Ja, jeg synes også X-men er noget bedre håndværk, faktisk. Særligt del 2.
Gravatar

#44 Jb-film 11 år siden

Babo84 (40) skrev:
Helt enig med IK. Ihvertfald om de tekniske aspekter ved Spider-Man filmene. De er desværre allerede forældet. Kampscenerne er utroligt kunstige, særligt på blu ray, hvor tydeligheden afspejler dette. De første to film har dog stadig en vis charme og underholdningsværdi, selvom de godt nok også har tabt for mig en hel del. Men det gør den type film vel ofte. Jeg vil dog foretrække den første IronMan, hvis jeg savner morskab og lyse toner, og en utrolig veloplagt Downey, der er morsom af de rigtige grunde.

Mht. det patriotiske i Spider-Man, så vil jeg nok bruge ordet, sentimental. Men mon ikke at amerikanerne ikke er stolte over deres tegneserie helt, og man derfor skal se amerikansk flag 117 gange i løbet af filmen :) Husker dog ikke, at det generede mig voldsomt, hvis det da overhovedet forekommer så hyppigt :)


Man skal have gode øjne og en god Blu-ray afspiller med tv, hvis ikke biografen er nok, for at mene, at de første Spider-Man film er teknisk forældet :-)

Men hvad angår superhelte-film, så skal de jo overgå hinanden film efter film.
Så bliver teknikken for nogle jo bedre for hver film.
- Særligt det sidste årti, hvor teknikken har gjort det nemt at producere superhelte-film i et væld.

Superman 2, med Christopher Reeve, var teknisk overlegen, da den kom frem - den er der sikkert også nogle, som vil finde forældet i dag? :-)
Gravatar

#45 Mr. Hyde 11 år siden

Jeg ved ikke rigtigt hvad jeg mener om filmen endnu. Jeg går stadig og tygger lidt på mine indtryk. Mit første indtryk var at der er en smule 'twilight light' over filmen. Min kæreste hun var i hvert fald mere begejstret for filmen end jeg og sad nærmest med armene strakt over hovedet i eufori. Jeg synes at Andrew Garfield er fed i rollen som spidey. Dog var der nogle elementer som jeg virkelig ikke forstår.


Kran scenen. Øhh.. bare kald mig tungnem men jeg er ikke helt med på præmissen med at spiderman kun kan svinge ligeud. Jeg ved godt at han var skudt i låret, men hvorledes hindrer det ham i at svinge ligeud?
Jeg kan godt se hvilke følelser scenen har til mål at fremkalde. Jeg syntes blot det var dårligt implementeret så det snarer virkede komisk at han kun kan svinge ligeud og at kranerne tilfældigvis var placeret således at der var "motorvej" hen til Oscorp.

Hvorfor unmaskede spidey sig selv på skolen? I det første tilfælde med drengen gav det mening, mens han ikke havde noget valg med politiet. Jeg mindes blot fra tegneserierne at han var mere forsigtig med hensyn til at unmaske sig selv. 3 gange unmask i filmen syntes jeg i hvert fald er i overkanten.
Gravatar

#46 IK 11 år siden

Babo84 (40) skrev:
Husker dog ikke, at det generede mig voldsomt, hvis det da overhovedet forekommer så hyppigt :)


Fandt lige dette:
Gravatar

#47 BN 11 år siden

IK (46) skrev:
Fandt lige dette:

Det var 1 gang. Så mangler vi bare de "mange" andre gange flaget ses.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#48 IK 11 år siden

BN (47) skrev:
Det var 1 gang. Så mangler vi bare de "mange" andre gange flaget ses.


- 0:33
- 1:51

BN tjek lige disse klip. Du kan seriøst ikke mene, at det ser 100% fotorealistisk ud. I så fald har du ikke set Transformers. :)
Gravatar

#49 BN 11 år siden

Babo84 (40) skrev:
Helt enig med IK. Ihvertfald om de tekniske aspekter ved Spider-Man filmene. De er desværre allerede forældet. Kampscenerne er utroligt kunstige


Lad os et øjeblik se bort fra, at jeg bestemt ikke er enig:

Og hvad så, hvis effekterne i en film ser mere eller mindre kunstige ud?? ... Personligt er jeg i stand til at nyde film fra et hvilketsomhelst årti af det 20. og 21. århundrede, uanset om baggrundsprojektioner, green screen-optagelser, sammenredigerede billeder o.s.v. ser kunstige ud. Hvis jeg bedømte film ud fra et kriterium om, at hvert eneste skud og hver eneste scene i en film skulle se 100 procent organisk, livagtig og virkeligstro ud, så ville mange Oscar-vindere, filmhistoriske milepæle, store klassikere m.m. ikke stå prøve. Der findes vigtigere ting som skal fungere, nemlig plot, skuespil, stemning, fotografering/billeder (dem uden effekter) klipning og musik.

Desuden er det en uomgængelig kendsgerning, at effekter (herunder CGI), som nogle synes er fuldstændig overbevisende, ikke virker overbevisende på andre. Her undrer jeg mig personligt allermest over, at eventyr og superhelte-film ikke visuelt må ligne eventyr og måske - i tilfældet med f.eks. Spider-Man - have et tegneserie-agtigt udseende.

Eventyr-verdener må efter min mening gerne se eventyrlige, d.vs. farverige, kulørte, uvirkelige, fantastiske ud. I sådanne billeder er det en smule nemmere at integrere CGI-effekter og andre former for trick-fotografering. "Grå" hverdagsbilleder eller en fotografering som den der anvendes til mangt et realistisk drama passer sjældent til eventyrfilm.

Jeg føler, at du/I går alt for meget op i CGI og effekter, når I taler om "forældelse" på det grundlag.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#50 IK 11 år siden

Men hvad angår superhelte-film, så skal de jo overgå hinanden film efter film.
Så bliver teknikken for nogle jo bedre for hver film.
- Særligt det sidste årti, hvor teknikken har gjort det nemt at producere superhelte-film i et væld.


Det er den generelle tendens, men det er ikke altid tilfældet. Hvis de havde valgt en mere praktisk og jordnær tilgang til effekter og action ville filmene ganske enkelt holde bedre på de punkter. ''Alien'' holder bedre end efterfølgerne på de tekniske punkter. De gamle ''Star Wars'' føles også mere ægte end de nye prequels. Singers ''X-men'' er teknisk flottere end den rædsomme ''Origins: Wolverine''. Det handler mere om tilgang, og hvor dygtig en håndværker man er.

Mht. The Amazing Spider-Man
http://www.imdb.com/title/tt0948470/trivia skrev:
It was a creative decision by the filmmakers to have most of the stunts performed practically on rigs by actors/stuntmen, rather than extensively use CGI animation. Marc Webb explained they wanted to make the film more physical and thus more realistic. While filming in New York the crew built a whole rig hundreds of feet long over Riverside Drive in Harlem, and Andy Armstrong built a car rig with a series of wires to help with VFX which required an incredible wealth of acrobatics

Se, det har jeg respekt for.

Skriv ny kommentar: