Hvis verden aldrig havde haft Raimis tidligere filmatiseringer af edderkoppedrengens eventyr, ville denne anmeldelse måske have været anderledes positiv og gennemgående begejstret. For “The Amazing Spider-Man” er faktisk en god film. Dens to hovedpersoner er så elskværdige og charmerende, at selv den mest koldblodige skurk formentlig ville heppe på dem, hvis han så dem sammen, og effekterne er tydeligvis skruet sammen af nogle af Hollywoods dygtigste computertroldmænd. Filmen bidrager bare ikke med noget nyt af værdi, og nye, spændende tiltag burde ellers være obligatoriske, når nu det blot er fem år siden, at Raimi og Co. sidst lancerede en “Spider-Man”-film i biografen. Vi krydser fingre for, at den uundgåelige fortsættelse tager flere chancer.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#51 IK 11 år siden

BN (49) skrev:
Jeg føler, at du/I går alt for meget op i CGI og effekter, når I taler om "forældelse" på det grundlag.


Hvis jeg føler, at det jeg ser, er falsk og kunstigt, brydes illusionen. Det er nøjagtigt som skuespil, klipning og andre vigtige ting. Hvis skuespillet er dårligt, irriteres man og filmen føles derfor ikke virkelig. Hvis klipningen er dårlig i eksempelvis en kampscene, fordi de ikke vil vise en given skuespillers dårlige kampfærdigheder, er det igen det samme.

Spider-Man er et action-eventyr, der lever meget på sin action og effekter. Når disse ting ikke fungerer optimalt, kan det da kun trække ned for mit vedkommede.
Gravatar

#52 BN 11 år siden

IK (48) skrev:
- 0:33
- 1:51

BN tjek lige disse klip. Du kan seriøst ikke mene, at det ser 100% fotorealistisk ud. I så fald har du ikke set Transformers. :)


Læs #49.

Og når har gjort dét, så læs videre her:

Det er mest Spider-Mans kampe (på siden af højhuset og senere på toget) mod Dr. Orc der imponerer mig. Men Spider-Mans svingture gennem byen finder jeg også rigtigt flotte i 2'eren, eller rettere: især i 2'eren.

Sagen er, at det ikke behøver at se 100 procent fotorealistisk ud; noget som jeg også kommer ind på i #49.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#53 Zombi 11 år siden

Nå jeg har så den opfattelse at det her er en lidt for "pæn" filmatisering af Spider-Man. Det kan godt være at Raimis film ikke var perfekte, men de besad i det mindste lidt personlighed og kant, hvor denne bliver for poleret på en eller anden måde. Det er sgu også svært når man har at gøre med så elsket og kendt en figur som Spider-Man, men jeg havde gerne set at de have været lidt mere modige og valgt gå lidt mere deres egen vej, når det kom til oprindelseshistorien, da jeg simpelthen følte at jeg genså Raimis første Spidey film om igen, bare med en lidt mere seriøs, men knap så spændende tone, og nogle andre skuespillere.

Ja jeg ved godt at de nok er nødt til at holde sig til grundhistorien, men det trak nu alligevel oplevelsen lidt ned for mig, da jeg simpelthen sad med tanken om det overhovedet var nødvendigt at bruge SÅ lang tid på at fortælle den samme oprindelseshistorie igen, når det nu ikke var mere end fem år siden den sidste Spider-Man film gik i biffen. Der havde jeg gerne set at de havde været lidt mere modig og gået deres egen vej.

Jeg var heller ikke super vild med designet af Lizard. Jeg havde gerne set at de havde gået et skridt videre med krybdyrs temaet, da han ligner noget der er løgn.

Skuespillet var vel okay, men synes det er en lidt for pæn og tandløs superhelte film vi får serveret her. Hvis det var planen at den skulle være en mere dyster fortolkning af Spider-Man, hvilket er åndssvagt da Spider-Man ikke er Batman men lad det ligge, så synes jeg ikke at de er gået vidt nok, for det minder sgu for meget om de sidste Spidey film.

Hvis de tager lidt større chancer med historien og karaktererne næste gang, bliver det måske bedre, men for nu sidder jeg bare tilbage med tanken om det overhovedet var nødvendig med endnu en "genfortolkning" som så ikke birnger nok nyt materiale på bordet hvis du spørger mig til at berettige sin eksistens.

En okay, måske nærmere middelmådig, affære og ikke mere end bare det og det er sgu ikke godt nok!

3/6
Gravatar

#54 BN 11 år siden

IK (51) skrev:
Hvis jeg føler, at det jeg ser, er falsk og kunstigt, brydes illusionen.


Ergo kan du ikke have noget ud af at læse tegneserier, for det er ikke fotorealistisk. Og du må da også have store problemer med illusionen i diverse filmklassikere, som der er effekter - forældede effekter - i.

IK (51) skrev:
Spider-Man er et action-eventyr, der lever meget på sin action og effekter. Når disse ting ikke fungerer optimalt, kan det da kun trække ned for mit vedkommede.


Igen må jeg sige, at jeg stiller mig meget uforstående overfor, at du ikke synes, at de eksisterende actionscener og effekter fungerer optimalt indenfor det univers og de visuelle rammer, som Raimi & Co. har skabt i deres film.

Nå, men jeg ved det godt: Det afhænger altsammen af øjnene der ser - og vi to ser noget vidt forskelligt. :-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#55 Zombi 11 år siden

Jeg synes kvaliteten af superheltefilm er dralet drastisk over de sidste 2-3 år specielt, det kan da også være et tegn på at jeg snart har fået nok af dem, men synes godt nok at de bliver mere og mere pæne og skabelonskårne og jeg savner dælme noget mere kant!

Ja jeg tænker primært på Marvels film her, med enkelte undtagelser.
Gravatar

#56 IK 11 år siden

BN (54) skrev:
Ergo kan du ikke have noget ud af at læse tegneserier, for det er ikke fotorealistisk.


Ikke det samme BN. Der er det hele tegnet, animeret eller hvad fanden det er. Og de holder samme stil hele vejen igennem. Der bliver ikke et stilbrud, som der gøres så åbenlyst under Raimis film.

Og du må da også have store problemer med illusionen i diverse filmklassikere, som der er effekter - forældede effekter - i.


Nu har jeg ikke set så mange gamle Sci-Fi eller effekt prægede film. Metropolis holder godt på det tekniske plan. Er ikke så meget for selve filmen, men imponerende er den.

Igen må jeg sige, at jeg stiller mig meget uforstående overfor, at du ikke synes, at de eksisterende actionscener og effekter fungerer optimalt indenfor det univers og de visuelle rammer, som Raimi & Co. har skabt i deres film.


Jeg synes ikke det fungerer indenfor det univers. I det ene øjeblik er byen virkelig, og i det andet er det animeret.
Gravatar

#57 BN 11 år siden

IK (56) skrev:
Nu har jeg ikke set så mange gamle Sci-Fi eller effekt prægede film.


Da du selv har nævnt, at hvad som helst kan bryde illusionen for dig, må det være af relevans af også gamle, "almindelige" film (altså ikke Sci-Fi og eventyr) også indeholder gammeldags effekter: baggrundsprojektioner, green screen-optagelser, sammenredigerede billeder, optagelser der er lagt oveni i hinanden for tilsammen at udgøre ét billede eller ét scenarium.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#58 TP-DK 11 år siden

IK (46) skrev:
Fandt lige dette:

[url= eneste grund til at flaget er der er fordi de ikke kunne få Carlsberg vognen derop[/url]

Jeg tror jeg venter med at se filmen før den kommer på Blu-ray, jeg synes ikke jeg magter at se Peter Parkers forvandling til Spiderman igen foreløbig.
Men jeg kan nu godt forstå at de valgte at genstarte serien, Sam Raimis serie er lidt svær at redde efter den forfærdelige treer.

"I'm single! I love being single! I haven't had this much sex since I was a Boy Scout leader!"
Gravatar

#59 IK 11 år siden

BN

Du kan da nævne nogle eksempler, og så kan jeg informere dig om det er gældende. Jeg kommer ikke i tanke om nogen på stående fod. Men indrømmet, i gamle film har baggrundsbilleder osv. ikke rigtigt generet mig i lige så høj grad som det jeg ser i Raimis Spider-Man. Ved ikke rigtigt hvorfor. Tror jeg ubevidst har accepteret de ting i gamle film, og har også fundet det charmerende på en eller anden led.
Gravatar

#60 BN 11 år siden

IK (59) skrev:
BN

Du kan da nævne nogle eksempler, og så kan jeg informere dig om det er gældende. Jeg kommer ikke i tanke om nogen på stående fod. Men indrømmet, i gamle film har baggrundsbilleder osv. ikke rigtigt generet mig i lige så høj grad som det jeg ser i Raimis Spider-Man. Ved ikke rigtigt hvorfor. Tror jeg ubevidst har accepteret de ting i gamle film, og har også fundet det charmerende på en eller anden led.


Så du er med andre UBEVIDST selektiv, om jeg må sige. ... Well, det er man jo ikke selv herre. Man har det jo bare som man har det. OG det gælder både dig og mig. :-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/

Skriv ny kommentar: