“Ask the Dust” er et jævnt kærlighedsdrama, der bestemt fordrer hæderligt skuespil. Til gengæld halter historien i så udtalt grad, at filmen aldrig bliver rigtigt vedkommende. Både sekvenser og handlingsforløb virker til tider fortænkte, og det ville måske have gavnet, hvis instruktør Robert Towne havde ladet hjertet få frit spil.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 chandler75 16 år siden

Man skulle tro, at instruktøren bag "Chinatown" kunne have fået noget bedre ud af en af amerikansk litteraturs bedste og vigtigste romaner - især taget i betragtning af at han har haft 35 år til at forberede filmen... Towne stødte første gang på John Fantes forfatterskab, da han var ved at researche locations til "Chinatown", og købte rettighederne til "Ask the Dust" i 1971.

Filmens første problem er de to hovedrolleindehavere: Farrell og Hayek er simpelt hen for pretty i rollerne som den (ifølge romanen) jævne italiensk-amerikanske 2. generationsindvandrer Arturo Bandini og den ældre, lettere udslidte mexicanske illegale indvandrer, Camilla Lopez. At man ser Salma Hayek i flere nøgenscener er (indrømmet, behagelige) distraktioner, der ikke skubber filmen i nogen retning. Man ser i øvrigt også Colin Farrell i full-frontal nudity...

Portrættet af 1930'ernes Los Angeles virker underligt livløst, som et lidt billigt studio-set; der er et par gamle biler på gaden, men det er så det.

Der er enkelte scener, der er taget fra bogen, som virker ret godt og er i romanens ånd, men de hører til sjældenhederne. Det meste af tiden lyder John Fantes ord livløse når de kommer ud af Farrell og Hayek. Læs hellere bogen.
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#2 Michael Andersen 16 år siden

#1 Det lyder faktisk mere spændende end filmen så, men instruktøren bag "Chinatown", en vis Polanski, har altså ikke så meget med "Ask the Dust" at gøre ;)
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#3 chandler75 16 år siden

Hehe, der skulle selvfølgelig havde stået "manuskriptforfatteren" :)
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#4 filmz-Dukenukem 16 år siden

Jeg var til verdenspremiere på filmen i Santa Barbara, og var også svært skuffet. Towne virkede også noget tynget af alder, han har nok set bedre dage. Hayek er dog en fryd for øjet både på lærredet og i virkeligheden ;-)

Skriv ny kommentar: